שבוע אחרון לבין הזמנים תשע"ז: חילוצים וניסים • סיכום ביניים

בנחל עמוד חולצה משפחה שתעתה במסלול: בין המחולצים ילדים קטנים • בצפת התהפכה משפחה חרדית עם רכב משפחתי: בנס עשרת בני המשפחה יצאו ללא פגע • ובמעלה בוקק חולצו בחורי הישיבה, גם הם ללא פגע

בין הזמנים צפת רכב
בין הזמנים צפת רכב

לא היו ימים טובים לילדי המשפחות החרדיות, כימי 'בין הזמנים'. על המימרה הזו, אין חולק. אך המחיר אותו היא גובה מידי שנה, מעורר לעיתים פלצות. מידי 'בין הזמנים', מתחרשים אסונות כבדים כתוצאה מחוסר זהירות או אי שמירה על הכללים. גם בבין הזמנים הנוכחי, נרשמו מספר אירועים שבניסי ניסים לא הסתיימו בנפגעים באופן קשה או בהרוגים.

המקרה הסבוך ביותר היה חילוצם של בני משפחה מנחל עמוד. המשפחה, המונה עשרה נפשות, טיילה בוואדי נחל עמוד הסמוך לצפת ובמהלך הטיול איבדה את דרכה ונזקקה לחילוץ כוחות המשטרה. הסיפור החל בשעה 5 בערב, אז התקבל דיווח במוקד ה-100 אודות אדם במצוקה באזור נחל עמוד. צוות שוטרים שהוזעקו למקום יצרו קשר טלפוני עם הגבר אשר מסר כי חברו שיצא לטייל בנחל עמוד עם אשתו ושמונת ילדיו, שהקטן שבהם בן שנתיים, יצר אתו קשר טלפוני ודיווח לו שהם נקלעו למצוקה עקב מחסור במים, תשישות ואיבוד הכיוון במעמקי תוואי הנחל.

מתנדב משטרה ואזרח שתיחקרו את אב המשפחה בטלפון, הבינו היכן הם נמצאים ויצאו לכיוונם עם בקבוקי מים. לאחר מספר קילומטרים בתוואי שטח הררי איתרו את המשפחה. בני המשפחה נמצאו כשהם ללא מים ותשושים. עקב החשיכה והערכת מצב שבוצעה, הוחלט על חילוץ האב והתינוק על ידי המתנדב והאזרח, בזמן ששאר בני המשפחה ימתינו במקום במנוחה ועם שתייה שהובאה להם עד להגעת מתנדבי יחידת חילוץ גליל כרמל של משטרת ישראל.

לאחר זמן קצר הגיעו מתנדבי יחידת החילוץ אל האם ושבעת ילדיה והחלו במסע לחילוצם אל מחוץ לתוואי הנחל. בשל תשישותם של בני המשפחה, תוואי הדרך המורכב והאפלה המוחלטת החילוץ ארך כ-6 שעות בזמן שמתנדבי היחידה מאבטחים את בני המשפחה ומאפשרים להם מנוחה כל מספר דקות לאגור כוחות ולהמשיך במעלה הדרך. לאחר זמן קצר חולצו כל בני המשפחה כשהם בריאים ושלמים.

ניסים וחסדי שמים

אירוע נוסף היה בצפת, שם 11 בני משפחה, בהם ילדים קטנים ונערים בגיל העשרה, נפצעו בנס רק באורח קל ובינוני בתאונת דרכים בה התהפך רכב משפחתי גדול. התאונה אירעה בתחילת השבוע (ראשון) ברחוב דוד אלעזר בצפת. הנפגעים, שהינם בני משפחה אחת מתושבי צפת, חולצו על ידי אזרחים מהרכב המשפחתי.

ממד"א נמסר כי תחילה התקבל דיווח על רכב מסחרי שהתהפך ברחוב דוד אלעזר בצפת. "חובשים ופאראמדיקים של מד"א העניקו טיפול רפואי ופינו לבית החולים 'זיו' בצפת את הפצועים – בהם: ילד כבן 5 עם חבלת ראש, והיתר במצב קל, בהם 9 ילדים בגילאי שנתיים עד 16".
נחי קליין, ראש סניף איחוד הצלה גליל, שהגיע לזירה: "מדובר בבני משפחה שיצאו ככל הנראה לטיול משפחתי לרגל חופשת בין הזמנים והרכב בו נסעו התהפך על צדו. יחד עם חובשים נוספים שגרים בסמיכות למקום הענקנו טיפול רפואי ראשוני בזירת התאונה לנהג הרכב ולכעשרה נפגעים – ילדים ונערים, שחולצו מהרכב ההפוך בסיוע אזרחים, כשהם סובלים מחבלות קלות ופציעות קלות ובמצב קל".

מהמרכז הרפואי זיו בצפת הודיעו על הטיפול בפצועים וציינו את גילם של בני המשפחה שנע בין שנה אחת בלבד ל-45. כולם אושפזו במצב קל עם חבלות גפיים, פנים וראש בחדר המיון.

באירוע מקביל שהתרחש במעלה בוקק בדרום הארץ, חולצו ארבעה חסידי גור שנקבעו במסלול ההליכה הקיים במקום. הארבעה יצאו לטיול כשלא היו בידיהם ציוד מספק כדי לסיימו ובשעות הערב הם מצאו את עצמם כשהם ללא מים לשתייה ופנסים לראיית לילה. המחלצים, ששמעו אודות הקבוצה שלא יצרה קשר, נכנסו לנחל ופסעו לצד המסלול עד שהגיעו את הבחורים שאיבדו את דרכם. בחסדי שמים, לא היו נפגעים באירוע למרות מזג האוויר החם ששורר במקום גם בשעות הלילה.

אלו הכללים:

בעקבות האירועים הרבים, במשטרת ישראל ומתנדבי יחידות החילוץ המשטרתיות ערוכים לתקופה זו ונמצאים בכוננות לתת מענה במידת הצורך לאזרחים הנקלעים למצב מסוכן. השבוע שבו והדגישו במשטרה מספר כללים בנושא תנועה בטוחה (ברכב וברגל) לציבור המבלים והמטיילים, שיסייעו להם לסיים את הטיול בבטחה ולחזור הביתה בשלום:

? יש לתכנן את מסלול הטיול בהתאם לתנאי מזג האוויר ולשעות בהן צפוי עומס החום.
? יש להתאים את המסלול ליכולת הפיזית של כלל משתתפי הטיול (ילדים וקשישים).
? יש לתכנן את אורכו של המסלול ומשך הטיול, כך שיסתיים לפני רדת החשיכה.
? יש להצטייד בכמות מתאימה של מים (לפחות 4 ליטר לכל מטייל).
? לבוש מתאים: נעלים סגורות, כובע, קרם הגנה.
? יש להצטייד בטלפון סלולארי ואמצעי הטענה נייד (להימנע מהפעלת אפליקציות "גוזלות" סוללה).
? יש לעדכן חברים בדבר המסלול, מועד תחילת הטיול והצפי לסיומו.
? יש לנוע בשבילים מסומנים בלבד ולתכנן לינה בחניון מוסדר.
? יש להצטייד במפה מעודכנת.
? אכילה קלה במהלך הטיול, פחות ממתקים ומלוחים ויותר פירות.
? זכרו: אנחנו אורחים בטבע, החיות והצמחים היו שם קודם ויהיו שם גם אחרינו, שמרו עליהם.
? יש לנוע בשבילים מסומנים בלבד ולשים דגש מיוחד לסימוני שדות מוקשים.
? יש להצטייד בפנסים וסוללות נוספות.
? יש לנהוג בזהירות, להתאים את מהירות הנסיעה לתנאי הדרך, ולהקפיד על נסיעה רק בכבישים סלולים.

השארת תגובה