הפסד של 190 מיליארד • קריסת מניית טבע בתוך יממה

חברת טבע איבדה עשרות אחוזים משוויה בתוך יממה • החברה מתכננת פיטורים המוניים, 350 עובדים יפוטרו מהמפעל בישראל • ח"כ גפני הבטיח: העובדים לא יפוטרו לפני החגים • אלו הטעויות שביצעה החברה בשנתיים האחרונים

חברת טבע
חברת טבע

בתחילת השבוע נפל דבר, וליתר דיוק – נפלה חברה. ענקית התרופות הישראלית 'טבע' רשמה הפסדים של עשרות אחוזים ושוויה ירד בבורסה בפעם אחת ביותר מ-18% ביום ראשון, אחרי ירידה דומה ביום חמישי שקדם לו. הסיבה הספציפית לירידה, הייתה פרסום הדו"חות הכספיים שהעלה כי החברה רשמה הפסד של 6 מיליארדים.

החברה מתמודדת בשנים האחרונות עם חוב של 40 מיליארדים ובימים האחרונים, בשל ההתפתחות, ירד הדירוג של החברה בסוכנות דירוג האשראי מודי'ס – מה שמאותת לנושים כי גדל הסיכון של החברה שלא לפרוע את חובותיה. בימים אלו גם הובסה החברה במשפט שהתנהל בעניינה בארה"ב בעקבות רכישת חברת תרופות שהתבררה כ'חתול בשק' ולא עמדה בדרישות הרגולטוריות. 'טבע' טענה להונאה, אך בית המשפט קבע כי הדברים היו בפניה והיא תספוג את הנזק.

רק לפני שנתיים הייתה 'טבע' בשווי שיא של כל הזמנים. היא נסחרה בבורסה על פי שווי אסטרונומי של 270 מיליארדים. כיום, לאחר שנתיים של ירידות, היא עומדת על שווי של 75 מיליארד בלבד. פער עצום משווי השיא.

הכישלון הגדול של החברה טמון באי עמידה בתחזיות וכתוצאה מכך איבוד אמון המשקיעים. בשנה שעברה, פספסה החברה בשתי תחזיות, מה שהוביל למשבר קשה בין החברה למשקיעים וגרם להתפטרותו של המנכ"ל הקודם. המנכ"ל הזמני, יצחק פטרבורג, החליט לפטר אלפי עובדים בשלב זה ולצמצם ככל האפשר עלויות. כ-350 מעובדי החברה שיפוטרו, הם ישראלים. במקביל לפיטורין, החליטה החברה לקצץ את הדיבידנד ב-75%. מהלך זה הצביע על מצוקה ממשית בה שרויה החברה, וגרם למשקיעים להיפטר מהמניה.

כעת נמצאת החברה בשפל הגדול בתולדותיה. המשקיעים ברחו, אין מנכ"ל קבוע, ההפסדים נערמים והעתיד לוט בערפל. העתיד מדאיג במיוחד עבור 350 העובדים שעתידים לעזוב את החברה במסגרת פיטורי העובדים בכל רחבי העולם, אך מדיון שהתקיים בוועדת הכספים בתחילת השבוע, עולה כי הדבר לא יתקיים בשבועות הקרובים.

במהלך הדיון טען חבר הכנסת מיקי רוזנטל כי אין להשוות בין ישראל לשאר המדינות, מאחר וכאן קיבלה החברה הטבות מס בשיעורים משמעותיים. "אנו רוצים לעזור לטבע ומבינים את גודל המשבר אבל לא יכולים להסכם שיפוטרו עובדים", אמר ח"כ רוזנטל. "בשום מדינה אחרת בעולם טבע לא קיבלה הטבות מס כפי שקיבלה בישראל. לכן, למספר העובדים המפוטרים בארץ לא יכול להיות זהה למספר המפוטרים בעולם. החברה לא יכולה להתייעל רק על גב העובדים וצריך לדעת איך ההנהלה מתייעלת. החברה צריכה להודיע שלא יהיו פיטורים עד שתהיה הודעה לוועדת הכספים".

בסיום הדיון ביקש יו"ר הוועדה להותיר את המצב הקיים עד לאחר החגים. "המדינה וועדת הכספים עזרו לחברה הרבה יותר מאשר לחברות אחרות. סביר להניח שחברת טבע תתאושש. אם היינו חושבים שהיא הולכת להתרסק אז הדיונים מיותרים. אני מבקש לא לפטר עובדים עד אחרי החגים ולהגיע לפתרון".

השארת תגובה