"חובתה של המדינה לספק חשמל לכל דורש" • פתרון חשמל לשבת

הוועדה לענייני אנרגיה בשבת גיבשה מתווה לפיו יוקמו תחנות חשמל בשולי הערים החרדיות שיתנו מענה למשפחות הצורכות חשמל כשר בשבת • הקושי בהפעלת גנרטור, הפסד המדינה מאי שימוש בחשמל • כל הפרטים על המתווה המתגבש

הדמיית תחנת גיבוי בבאר טוביה
הדמיית תחנת גיבוי בבאר טוביה

לא פחות מ-50 אלף בתי אב במדינת ישראל לא עושים שימוש בשבת בחשמל המיוצר על ידי חברת החשמל אלא משתמשים בגנרטור שכונתי. זאת בשל העובדה כי ייצורו של חשמל זה כרוך בחילול שבת. בימים אלו, יוזמה של "הוועדה לענייני אנרגיה בשבת" (עמותה הפועלת בנושא בניהולם של עסקנים בכירים), מבקשת לבטל את השימוש בגנרטור שעלותו יקרה, ולעשות שימוש בחשמל כשר על פי מתווה עליו עמלו אנשי העמותה במשך חודשים ארוכים.

גורם בעמותה מסביר ל'כל הזמן' כי הנעת המהלך טמונה ביוקר האלטרנטיבה הקיימת. לדבריו, בתי האב העושים שימוש בחשמל כשר, משלמים רבע מיליארד שקל בשנה עבור החשמל וזאת כאשר ישנם משפחות רבות המעוניינות בחשמל כשר, אך אין ידם משגת לממנו.

"חובתה של המדינה לספק חשמל לכל דורש", אומר הגורם. "כאשר פלח אוכלוסייה נכבד ביותר נצרך לאספקת חשמל ייעודית חובתה של המדינה לספק לו את צרכיו במיוחד לאור העובדה שלא מדובר על חומרא מבחינתם והראיה היא פרק הזמן של הימנעות התושבים מחשמל רגיל – 70 שנה מאז קום המדינה".

יתירה מזאת, הרשויות מודעות לדבר, ומבקשות שלא לעשות שימוש בגנרטורים שלא פועלים על פי תקנות של זיהום אוויר. בוועדה ניסו לקיים מו"מ עם חברת החשמל על הכשרת החברה, אך המו"מ נכשל כבר בשלביו הראשונים והוחלט להושיב יועצים ומומחים שינסו להביא לפתרון יוקר הגנרטורים.

לאחר חודשים בהם בדקו היועצים את האופציות העומדות לרשותם, גובש מתווה שהועבר לבחינה במשרד האנרגיה. המתווה מתבסס בין היתר על "תחנות פיקריות" אותם מקימה המדינה כגיבוי לשעת חירום. תחנות אלו אינם פועלות בשבת מחמת הירידה בצריכת החשמל ביחס לשאר ימות השבוע.

במסגרת המתווה מציעים עסקני העמותה לבנות תחנות דומות בסביבות הערים החרדיות. "יש בזה גם היבט ביטחוני כאשר התחנות מפוזרות באזורים שונים בארץ", אומר הגורם ומדגיש כי המהלך יפחית משמעותית את העול מבתי האב המעוניינים לעשות שימוש בחשמל שלא מיוצר בשבת, "במהלך ימות השבוע התחנה תופעל על ידי חברת החשמל כמו היום ובשבת היא תופעל על ידי גז טבעי דחוס וללא התערבות חברת החשמל".

בשלב זה, עולה סוגיית המימון ותפעול. את הקמת התחנה יממן יזם חיצוני כפי שנהוג בתחנות החשמל השונות, אך עלות התפעול מורכבת יותר: גז דחוס עולה יקר יותר מגז טבעי בו עושים שימוש בחברת החשמל. בוועדה אומרים כי "לו הייתה אפשרות חוקית, היינו גובים מכל משפחה עוד 20 שקל בחודש והכל בא על מקומו בשלום, אבל מאחר ויש בעיה משפטית להטיל עלויות חשמל נוספות על אזרח שלא מעוניין בחשמל כשר בתוך השכונה, אפשרות זו נשללה".

ההפרש בין חשמל רגיל לחשמל דרך תחנות אלו עומד על כ-15 מיליון שקל בשנה. "כדי לקבל פרופורציה", מסביר הגורם. "מדובר ב-0.0003% בלבד מתעריף החשמל". עם זאת, בוועדה מציינים גם את רווחי המדינה מהמהלך, כאשר כיום אי השימוש של בתי האב בחשמל הרגיל, מפסיד למדינה כ-30 מיליון שקלים בשנה. "זה גודל כל שנה ובוודאי שהאלטרנטיבה שאנחנו מציעים עדיפה".

האפשרות העומדת כעת על הפרק היא הטלת העלות על כלל האוכלוסייה, "כולנו מסבסדים את תושבי אילת וייהודה ושומרון מאחר ולהעביר חשמל אליהם זה יותר יקר", אומר הגורם ומסביר כי העלות השווה לכולם היא פועל יוצא של החלטה לפיה לא יהיו תעריפים דיפרנציאליים במדינת ישראל, "כולם משלמים אותו הדבר – אין טעם לפתוח את ההחלטה עתיקת יומין זו".

השארת תגובה