תשעה באב: משלחת תימנית מרחובות 'כבשה' את הכותל

הרבבות שפקדו את הכותל המערבי בליל תשעה באב לא יכלו 'לפספס' את קבוצת המתפללים שפקדה אף היא את המקום וקראה את מגילת ה'איכה' בנוסח תימן המקורי

הכותל המערבי, צילום: פנחס שטרן
הכותל המערבי, צילום: פנחס שטרן

בין האלפים הרבים שנהרו לשריד בית מקדשנו בליל תשעה באב, בלטה משלחת מתושבי העיר רחובות, שהביאה למקום את מנהגי תימן השורשיים, על קינותיהם, טעמיהם, ובגדי אבלותם.

העלייה מרחובות לכותל בליל תשעה באב, הפכה למסורת מזה 12 שנים ברציפות, והיא פרי יוזמת ממלא מקום יו"ר המועצה הדתית וחבר מזכירות הליכוד, גלעד מזרחי.
תוך זמן קצר מאז שפתחו באמירת קינות, הצטרפו מאות רבות של נוכחים למתפללי הקהילה התימנית מבית הכנסת אושיות רחובות, שקראו את הקינות, כאמור, בנוסח תימן מקורי.

את התפילה בכותל ניהל הרב משה צברי מנהל בית כנסת התימנים בשכונת אושיות ועובד המועצה הדתית נס ציונה, יחד עם יעיש עצר, מבכירי הקהילה. הרב משה צברי ויעיש עצר משכו את ההמונים בנעימות קולם הערב והעברית השגורה בפיהם בנוסח תימני כאשר סקרנים ואנשי תקשורת רבים נעצרו לשמוע לסקר ולצלם את נוסח התפילה שלהם.

"דווקא השנה היה יותר חשוב לי משנים קודמות להמשיך במסורת", אומר מזרחי. "המוסלמים נמצאים בהר הבית כל יום, ואילו אצלנו, כל מיני "נאורים" מבלבלים את המח על הדתה. לצערנו המציאות הפוכה – קיימת בורות גדולה בציבור לגבי מורשת והיסטוריה של עם ישראל ,וחייבים לתקן זאת, כדי שנדע למה אנחנו חיים בארץ ישראל".

מזרחי ממשיך בלהט: "מי שמתנגד למורשת והיסטוריה שלנו, יש לו את אוגנדה או 'מילקי' בגרמניה… עכשיו חשוב יותר מתמיד להפגין נוכחות וידע היסטורי במקומות הקדושים לנו. בני דודינו המוסלמים נמצאים יום יום שעה שעה במקומות הקדושים להם, ואסור לנו להפגין זלזול בערכי המורשת, כי בלעדיהם אין לנו זכות קיום בארץ ישראל".

וכעת לאנקדוטה היסטורית: "ברל כצנלסון מראשי תנועת העבודה נחרד ב-1934, כאשר אחת מתנועות הנוער דאז, תכננה לצאת למחנה קיץ ביום הצום על החורבן. הוא פרסם מאמר: 'חורבן ותלישות – מה ערכה של תנועת שחרור שאין עימה שורשיות ויש עימה שכחה? אלמלא ידע ישראל להתאבל משך דורות על חורבנו, לא היו קמים לנו לא הס, לא פינסקר, לא הרצל, לא נורדוי, יהודה הלוי לא היה יכול ליצור את ציון הלוא תשאלי, וביאליק לא היה יכול לכתוב את מגילת האש'. לאחר מכתבו, המחנה אכן נדחה. ומי אנחנו שלא נלמד קצת מברל החילוני…?" תוהה מזרחי.

יעיש עצר סיכם את הנסיעה: "זה אחד הימים הקשים ביותר לעם ישראל, ואנו צריכים להעריך כל רגע, יום יום שעה שעה שאנו בני חורין".

השארת תגובה