סוער בכנסת: במהלך דיון על חוק הלאום הוצאו שישה חברי הכנסת מהדיון

בדיון בכורה בוועדת חוק יסוד הלאום, הוצאו שישה חברי כנסת שהפריעו לנואמים בדיון • יו"ר הוועדה חבר הכנסת אמיר אוחנה: מי שאומר שהחוק הזה הוא גזענות, כמוהו כטוען כי הציונות היא גזענות. תעודת הזהות הזו תלווה את מדינת ישראל"

אמיר אוחנה | צילום: פייסבוק
אמיר אוחנה | צילום: פייסבוק

במהלך דיון הפתיחה שהתקיים היום בועדת חוק יסוד הלאום, הוצאו שישה חברי כנסת על ידי יו"ר הוועדה חבר הכנסת אמיר אוחנה, עקב הפרעות מצדם. הראשון לצאת מהדיון היה חבר הכנסת אחמד טיבי, שטען כי החוק גזעני. אחריו הוצא, חבר הכנסת אילן גילאון שאמר כי הוועדה היא "קרקס". כמו כן, הורחקו מהדיון החכי"ם מיכל רוזין, יואל חסון, אוסמה סעדי ומסעוד גנאים, לאחר שקראו קריאות ביניים, במהלך הדיון והפריעו להמשך הדיונים בוועדה. חבר הכנסת אורי מקלב, נציג יהדות התורה בוועדה, נעדר מהדיון בטענה כי זה לא נמצא בסדרי העדיפויות שלו.

ראש הממשלה נתניהו, שהיה אחראי לאחד מניסוחי החוק, אמור היה אף הוא להשתתף בדיון הפתיחה, אך לאור התייעצות ביטחונית דחופה, נאלץ לבטל את השתתפותו ברגע האחרון.

יו"ר הוועדה חבר הכנסת אמיר אוחנה שפתח את הדיון אמר כי "מי שבא בשביל ראש הממשלה מוזמן לצאת, מי שבא בשביל הציבור מוזמן להישאר" לאחר מכן אמר, כי "מי שאומר שהחוק הזה הוא גזענות, כמוהו כטוען כי הציונות היא גזענות. אנחנו לא מחוקקים כאן כל חוק, אנחנו מגדירים את הדבר שקוראים לו מדינת ישראל למען הדורות הבאים. תעודת הזהות הזו תלווה את מדינת ישראל". חברת הכנסת ציפי לבני קראה לעברו כי "מגילת העצמאות היא תעודת הלידה של מדינת ישראל".

השר יריב לוין שעמד בראש צוות השרים שגיבש את נוסח החוק, על בסיס הנוסח אותו יזם ח"כ אבי דיכטר, ואף דיבר בשמו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שנעדר מהדיון, אמר כי "החוק הזה לא בא לקבוע דברים חדשים אלא לעגן את הדבר במובן מאליו, שמדינת ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי. מאז חקיקת חוק יסוד אדם וחירותו וחוק חופש העיסוק שהדגישו את האופי הדמוקרטי של מדינת ישראל, נוצרה מציאות של חוסר איזון כאשר החקיקה שותקת לגבי זהותה היהודית של מדינת ישראל", לדבריו "החוק הזה בא להשיב את הסדר על כנו ולהבהיר את מה שבעיני רבים אינו טעון הבהרה: מרכזיותה של מדינת ישראל שייחודה הוא בהיותה מדינת הלאום של העם היהודי".

שרת המשפטים איילת שקד אמרה כי "החוק הזה הוא חוק היסטורי והוועדה היא היסטורית, כל אחד מהחכי"ם שיושב כאן יצוק את התוכן שלו לתוך החוק, לכן חשוב מאוד לעשות כאן עבודה רצינית. כל ה' הידיעה וכל פסיק חשובים, שיישאר איתנו לנצח נצחים. מדינת ישראל היא יהודית ודמוקרטית. אני מאמינה ששני הערכים האלה מקבילים, אחד לא עולה על השני. הערכים הדמוקרטיים של המדינה מעוגנים כבר בחוק יסוד. אני חושבת שיש לנו הזדמנות גדולה לעגן גם את הערכים הלאומיים והיהודיים. עצם היותה של המדינה דמוקרטית לא סותר את היותה יהודית. יש קונצנזוס בבית הזה צריכים להיות ערכים מקבילים והם יכולים להיות".

יו"ר האופוזיציה חבר הכנסת יצחק הרצוג תקף את החוק ואמר: "אתם משחקים באש. מה תגיד לשכיב שנאן, שיש לו כתם על המצח כי הוא לא יהודי? מדינת ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי נקודה. זה ברור, זה כתוב במגילת העצמאות – מדינה שיש בה רוב יהודי ומיעוט ערבי, אזרחים שווי זכויות. מדינה שמקיימת דמוקרטיה ואזרחיה שווי זכויות לא צריכה בחוסר ביטחון עצמי להגדיר עצמה שוב ושוב. לימין יש את חוסר הביטחון הכי גדול בנוגע לעתידה של מדינת ישראל, כי אתם לא רוצים להיפרד מהפלסטינים. מגילת העצמאות קוראת לערביי ישראל לקחת חלק בבניין המדינה על יסוד אזרחות מלאה ושווה. איפה זה בחוק? אתם מכניסים אש זרה שתקרע את המדינה לגזרים. דיכטר לא מבין את המשמעות של דחיקת המיעוט הערבי והדרוזי בצורה כל כך בוטה וחזקה".

ציפי לבני מתחה ביקורת חריפה על הממשלה, ואמרה כי "החוק הזה הוא תעודת הקבורה של הדמוקרטיה. אם היום מוגשת מגילת העצמאות לממשלת ישראל הנוכחית אתם לא יכולים לחתום עליה כי אתם מסרבים להכניס את המילה שוויון לחוק שקובע שישראל היא מדינת העם היהודי. תוסיפו מילה אחת – 'שוויון' ותקבלו אחדות. אם לא תוסיפו, תקבלו מלחמה בכלים דמוקרטיים".

חברת הכנסת זהבה גלאון אמרה כי "הדיון הוא הצגה של אמיר אוחנה שהפך לאחרונה לקבלן הביצוע של נתניהו".

יו"ר הרשימה המשותפת, חבר הכנסת איימן עודה, אמר כי "ברור שכל ספר החוקים יכרע ברך בפני הזהות היהודית. זה חוק-על בין חוקי היסוד של ישראל. אף חוק אפרטהייד לא ימחק את העובדה שבמולדת הזאת יש שני עמים. יש חלק גדול בשני העמים שייאבק בממשלה הזאת ויעיף אותה".

חברת הכנסת יעל גרמן אמרה כי "העובדה שראש הממשלה לא נמצא כאן היא בלתי ראויה. אין מה למהר עם החוק, לא נעביר אותו בקריאה ראשונה היום ולכן ראוי היה שנדחה את הדיון הזה", גרמן ביקשה כי נתניהו יתייצב בדיון הבא. "מי כאן בחדר הזה חושב שזהותה של ישראל אינה ברורה? היא ברורה ומקובלת על הרוב היושב כאן בחדר ובכנסת".

חוק הלאום בא לעגן בחוק יסוד המדינה את מעמדה של ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי ואף קובע כי הזכות למימוש ההדרה העצמית הלאומית במדינת ישראל ייחודית לעם היהודי וארץ ישראל היא מולדתו ההיסטורית של העם היהודי, את אופייה כמדינה יהודית ודמוקרטית, את ירושלים כבירתה של ישראל, את השפה העברית כשפה הרשמית, את סמלי המדינה, את עקרון השבות ואת עקרון קיבוץ הגלויות.

בנוסף, החוק קובע כי בג"ץ יחויב להעדיף את אופיה היהודי של המדינה על פני זהותה הדמוקרטית במקרה והתנגשו שני ערכים אלה ויחול ביניהם סתירה. כמו כן מוצע בחוק לקבוע את לוח השנה העברי כלוח הרשמי של המדינה שעל פיו יציינו את יום העצמאות, חגי ומועדי ישראל וימי הזיכרון. הצעת חוק זו אף קובעת כי המשפט העברי ועקרונות מורשת ישראל ישמשו כמקור השראה לבית המשפט.

בשני נושאים לא הצליחו לגבש נוסח מוסכם. הראשון הוא האם לקבוע שמדינת ישראל היא 'מדינה יהודית ודמוקרטית' או לחלופין "מדינה יהודית בעלת משטר דמוקרטית". השני הוא היחס לשפה הערבית במדינה, האם 'לשפה הערבית מעמד מיוחד במדינה, ולדובריה זכות נגישות לשונית לשירות המדינה', או לחלופין "אין באמור בסעיף זה כדי לפגוע במעמד שניתן בפועל לשפה הערבית לפני תחילתו של חוק יסוד זה".

תגובה אחת
  1. הנבלות שסולקו מישיבת הכנסת הם המחבלים הערבים בכנסת ישראל ותומכיהם השרצים בכנסת מרץ. אלא מי?

השארת תגובה