פחות צ'ק? Check! איך לקנות דירה בלי מתווך

דבר אחד שבטוח איננו רואים בחלומות הוא את המתווך, המחכה בכניסה לבית, עוזר לנו להיכנס אליו ולוקח עמו צ'ק שמן. גם במציאות ניתן, ולעתים אף משתלם לוותר עליו

דירה
דירה

החלום על דירה בישראל הפך ברבות השנים לשכיח ביותר ומאתגר מאד להגשמה. דירת החלומות של כל אחד מאתנו בנויה באופן אדריכלי שונה, שוכנת במקום מועדף בארץ ומעוצבת לפי האהבות והדרישות שלנו. כל עוד מדובר בחלום – אנחנו יכולים לבחור לעצמנו את הדירה ואת התנאים, אבל במציאות – רוב הסיכויים שנאלץ להתפשר קצת

לא הכל כלול

אחד הדברים שאנו לא לוקחים בחשבון בבואנו לקנות דירה הוא שזה לא מתחיל ונגמר בעלות שלה עצמה – יש הוצאות נלוות חשובות ומחייבות שעלינו לקחת בחשבון בחישובים. בין אם אתם רוכשים דירה מקבלן או דירת יד שניה, העסקה תתבצע מול עורך דין ומכאן כדאי מאד שיהיה עורך דין שייצג אתכם ברכישה ויסגור אותה נכון עבורכם. הרוב הגורף של רוכשי הדירות בישראל לוקח משכנתא עבור הרכישה, ולכן באותה הנשימה עליו גם לרכוש ביטוח משכנתא, ורצוי כזה שנבנה באופן מקצועי ומקיף, במקרים מסוימים חל גם מס רכישה, ולכל אלו יש להוסיף גם הוצאות קשיחות של פתיחת תיק משכנתא, שמאי וכיו"ב. באופן יחסי למשכנתא עצמה אלו עלויות נמוכות, אך חשוב מאד לתת להם את המקום.

מתווך דירות הוא הוצאה לא נמוכה בכלל. במידה ומדובר במתווך מקצועי, אכפתי ואנושי, סביר מאד להניח שהוא יכול לתרום ערך משמעותי לרכישת הדירה ולקרב אתכם לדירת החלומות. מצד שני, העלויות הגבוהות לא תמיד מצדיקות את עצמן ולעתים את הכסף הרב שנגזר מהעסקה ניתן להשקיע בדירה עצמה או בהוצאות הנלוות ולקבל עסקה יותר טובה. חשוב מאד להבין כי למרות שבעסקה ללא תיווך אנו חוסכים לפעמים עשרות אלפי שקלים – כדי לרכוש את הדירה שלנו עם כמה שפחות הפתעות ותקלות לא מתוכננות – אנחנו צריכים להגיע כמה שיותר מוכנים.

כלים בסיסיים לרכישת דירה ללא מתווך

הכירו את תקציב הרכישה שלכם מראש

במידה ואתם לוקחים משכנתא, מביאים הון ראשוני מהבית, או מקבלים עזרה נוספת – אגדו את כל הסכומים והגדירו סכום סופי שבתוכו תוכלו לגלם ולשקלל את כל ההוצאות הקשיחות שמהוות חלק מהעסקה הכוללת. הימנעו ממצב בו אתם רוכשים דירה בסכום גבוה מדי, ומגלים שעם העלויות הנלוות "קפצתם מעל הפופיק". זו דרך מאד לא נעימה וקשה להתחיל איתה.

חפשו דירות באינטרנט, כמו גם הסביבה הטבעית שלכם

אם רק תחפשו מעט תמצאו שמוצעות לא מעט דירות למכירה ללא תיווך. יש המון כלים ואמצעים לחפש אחריהן, אך חשוב לבצע חיפוש מקיף: מצאתם שכונה שאתם אוהבים? הסתובבו בה והביטו על בתי המגורים שבה, לא פעם תצוד עיניכם שלט מכירה פרטי, תוכלו אפילו לתלות שלטים קטנים משלכם המביעים עניין ברכישת נכס בשכונה או נסו לפנות לאנשים הגרים בה וציינו כי אתם מחפשים לרכוש בית בסביבה. בדקו באתרי מכירת דירה אך חפשו גם ברשתות החברתיות. כיום יש כמעט לכל שכונה או אזור קהילתי דף פייסבוק פעיל, בו ניתן לקבל ולפרסם המון מידע. פנו למכרים שלכם בכל רמת היכרות ועדכנו אותם כי אתם מחפשים דירה באזור או בתקציב מסוים. בנו לעצמכם רשת חיפוש מבוססת, וכך תרוויחו גם מגוון אפשרויות רחב יותר, וגם מידע שימושי יותר.

ערכו בדיקה מקדימה

לאחר שהתעניינתם בדירה מסוימת. בדקו אותה ואת העסקה באופן מקיף וקפדני. ראשית, בדקו האם המחיר המבוקש עליה הוא סביר והגיוני. בניגוד למתווך, המכיר את השוק ואמור להציע מחיר מקובל – אדם פרטי יכול להציב מחיר מופרז שנראה הגיוני רק לו, מפאת קשר רגשי, הערכה שגויה של ערך הנכס ומה לא. נסו לחפש דירות מקבילות מבחינת גודל ותנאים, וערכו השוואה ביניהן. הכניסו לדירה שמאי מטעמכם והיעזרו בשמאי מקצועי שהגעתם אליו לאחר המלצה. הוא יבדוק כל פרט תכנוני ומבני, ויוודא עבורכם שאין כשלים ופגמים שעלולים להסב נזק כלכלי ופיזי לדירה בהמשך.

שכרו עורך-דין מצוין

בניגוד למתווך, עורך-דין לסגירת עסקת נדל"ן זה חובה. כדאי מאד שתיעזרו בשירותיו של איש מקצוע מנוסה המכיר כל סעיף ופסקה שעשויים לעלות לכם או לשמור עליכם. איך שלא תתכננו את זה – כל עסקה כזו כרוכה בכמויות של טפסים, מסמכים ובירוקרטיה, ועו"ד מקצועי ואכפתי יכול לעזור לכם לנווט בתוך הניירת הזו.

יש לא מעט כלים נוספים ונקודות חשובות שכדאי להכיר לפני שרוכשים דירה, במיוחד כשאין תיווך באמצע. עסקה ללא מתווך חיצוני אמנם תחסוך לכם את עלותו, אך את ההתמקחות, ניהול העסקה וירידה לעומק הפרטים החשובים באמת – תצטרכו לעשות בעצמכם.

אם יש לכם את הכוח, הזמן והסבלנות – כנראה שתצטרכו לכתוב צ'ק אחד פחות.

4 תגובות
  1. למה מתווך לוקח שני אחוז מהעסקה במקרה הטוב ומעמ שבקושי למד משהו בחיים חוץ מלתחמן את הקונים ויש מקרים שהוא לוקח עשרות אלפים הפרש מכירה ו קנייה בלי שאף צד לא יודע ובזה סיים את תפקידו לעומת עוד שלמד התמחה והשקיע שנים רבות ויש לו הרבה עבודה מול הרשויות מקבל במקרה הטוב חצי אחוז יוקר המחייה אמרנו

  2. חשוב לא להתחלק עם המוכר באותו עורך דין כי זה לרעת הקונה !!

  3. לא קונים דרך מתוך

  4. מתווכים זה מיותר! נוכלים חרטטנים לא להאמין לאף מילה! לברוח מהם כמו מאש

השארת תגובה