שטרי הדיוטות: הגר"ח קנייבסקי הורה לכסות לוח המודעות

בהוראת מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי כוסה לוח המודעות בשבת קודש. תלמידי מרן: רצוי לכסות גם את כל שאר לוחות המודעות בערים החרדיות.

צילום: יהודה רחמים, 'חדשות 24'
צילום: יהודה רחמים, 'חדשות 24'

בלוח המודעות הסמוך לבית הכנסת לדרמן כוסו המודעות בשלט מיוחד בשבת האחרונה.

הדבר נעשה בעקבות הוראת מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי, שביקש מבני ביתו שידאגו לכסות את לוח המודעות בעקבות האיסור של שטרי הדיוטות.

בני הבית אמרו כי הם מקווים כי מ'לדרמן' תצא הבשורה גם לכלל שאר לוחות המודעות בעיר ולכלל הערים החרדיות, ובערים החילוניות שידאגו לוחות המודעות שממוקמות בכניסה לבתי הכנסת או לבנייני המגורים, כדי להסיר מכשול ולמנוע חשש.

שטרי הדיוטות

הרה"ג שמואל צברי, יו"ר מוסדות 'דרכי איש' ומחבר ספרי השיטות

לאחר "מעשה רב" שהורה שר התורה מרן רבנו הגרח"ק לכסות את לוח המודעות שבקרבת ביתו על מנת שלא ייכשלו באיסור קריאת "שטרי הדיוטות", נתבקשתי מהמערכת להבהיר לציבור איסור זה בלשון קצרה וברורה לרבים.

מבואר בגמרא (שבת קטז: ועוד) שאסור לקרוא בשבת ב"שטרי הדיוטות". ולדעת רש"י שם האיסור הוא שמא ימחוק, וכן דעת הרמב"ם ועוד; ולדעת הראש בשם הר"י שהוא משום "ממצוא חפצך", וכ"כ האור זרוע, הלבוש ועוד.

ומה הם שטרי הדיוטות, גם בזה נחלקו הראשונים. הרא"ש כתב שהם שטרי חובות וחשבונות, וחכמים הוסיפו בזה גם איגרות של שאלת שלום וספרי חול משום דמיחלף בשטרי הדיוטות. עוד הביא הרא"ש בשם רבינו יונה שאף העיון בלא קריאה בפה גם כן אסור, וכן פסקו הרשב"א והר"ן והטור.

וכדברי הרא"ש הנ"ל פסק מרן בשו"ע (סימן ש"ז סי"ג) להלכה, וכתב: "שטרי הדיוטות דהיינו שטרי חובות וחשבונות ואגרות של שאלת שלום אסור לקרותם, ואפילו לעיין בהם בלא קריאה אסור".

ומבואר מהמשנה ברורה (שם ס"ק נ"ד) שאיסור שטרי הדיוטות הינם רק בדבר שהוא צורך ממונו, אבל אם הוא צורך גופו יש לסמוך על המתירים.

ומכאן ניתן ללמוד להולך בדרך ממקום למקום שמותר לו לקרוא את השלטים של שמות הרחובות ומספרי הבתים כי הדבר נחשב לצורך גופו שידע להגיע ממקום למקום, וכן מותר אם צריך לצורך בריאותו לקרוא הרכיבים שעל אריזות המזון והשתייה (והתרופות למי שמותר), כי כל זה הווי צורך גופו למרות שהינם דברי חולין, ויחד עם זאת יקפיד לקרוא זה בהרהור בלא להוציא בשפתיו (ועיין בפסק"ת סימן ש"ז סכ"א).

וכן מותר לקרוא מודעות המתפרסמות בלוחות המודעות שבבית הכנסת על זמני תפילה ושיעורים ושאר הודעות לאפרושי מאיסורא וכדומה. אבל מודעות של דברי חולין וכל שכן מודעות של פרסומות ודברי מסחר הם אסורים בקריאה בשבת מדין שטרי הדיוטות, ולצערנו הרב רבים נכשלים בכך, מחמת שאינם מודעים די הצורך לאיסור זה ולחילוק בין המותר לאסור עד שנדמה הדבר חלילה להיתר, וראים בחוש איך שרבים עומדים ברחובות עיר וקוראים במגוון המודעות המתפרסמות שחלקן אף פרסומות וענייני מסחר האסורים.

השארת תגובה