"הבטלה מביאה לידי שיעמום" • בעד ונגד קיצור ימי 'החופש הגדול'

חבר מועצת העיר חדרה בן ציון נורדמן, מול יצחק לוי המשמש כיועץ רגשי, דנים בסוגיא: בעד או נגד, קיצור ימי 'החופש הגדול'? • ומה דעתכם הורים/ילדים?

ילדי לייקווד
ילדי לייקווד

בן ציון נורדמן, בעד: תנו גבול לחופש

בכל שנה זה תוקף אותך מחדש: מה עושים עם הילדים בימי החופש? "הבטלה", אמרו חז"ל, "מביאה לידי שעמום והשעמום מביא לידי חטא", ומה יעשה הבן ולא יחטא.

אם כהורים התחושה היא שזה יותר מדי, על אחת כמה וכמה כמחנכים אנו מרגישים שהחופשה בישראל רב נזקיה על תועלותיה. הילדים שבים לאחר החופשה הארוכה מנותקים וחסרי משמעת כשהגורם המרכזי הוא חוסר המסגרת לתקופה כה ארוכה, ועלינו המחנכים לעמול עד להשבת הסדר על כנו ולהחזרת הילדים למסגרת ואז… שוב מפציע החופש והכול חוזר חלילה.

הנביא אומר "וקווי ה' יחליפו כוח יעלו אבר כנשרים". כל אדם המתייגע זקוק להחלפת כוח. הדימוי לנשרים מאלף: בחז"ל מצאנו כי הנשר נושא את גוזליו מעליו כי הוא אומר "מוטב ייכנס החץ בי ולא בבניי". כשאנו יוצאים להחלפת כוח יש לזכור כי בחוץ ישנם חיצים ובליסטראות וכאותו נשר הסופג את חיציו יש לנו כהורים את החובה לגונן על ילדינו.

על הכתוב "ושיננתם לבניך" דרשו חז"ל "אלו התלמידים". חז"ל לא כתבו מליצות לשון. זו החובה של כל מחנך ומורה מישראל, להרגיש כאילו הוא מחנך ומלמד עכשיו את בנו היחיד. "בניך אלו התלמידים". תתייחס לתלמיד כאל בן. ובוודאי שאין מקרא יוצא מדי פשוטו ועל ההורים מוטלת החובה והזכות לחנך את ילדיהם בדרך התורה המצווה והמסורה לנו מדור דור.

הגמרא קוראת על מלמדי התינוקות "מצדיקי הרבים ככוכבים", ומבאר המהר"ל כי הכוכבים אלו התינוקות המקבלים תורתם מהמחנכים כמו אותו כוכב שמקבל אורו מהירח ואין לו כלום מעצמו. תינוקות של בית רבן הם כפופים ומצוותים לרבותיהם בכל ימות השנה. עד שמגיע בין הזמנים..

ייאמר ברורות, ילדים זקוקים לחופש, בדיוק כשם שההורים זקוקים לו וכמו שהמורים והמחנכים צריכים אותו. חופש הוא אוויר לנשימה, פסק זמן ממרוץ החיים והפסקה משטף העול הרובץ על כתפינו כהורים וכמחנכים. אבל יותר מכך, זקוקים הילדים למסגרת. ילד ללא מסגרת מרגיש מנותק, משתעמם ועלול להידרדר. כל אחד בטבעו רוצה להיות מחובר ומשויך.

לכן אין מנוס אלא לבקש שוב ושוב ממערכת החינוך בישראל את מה ששר החינוך נפתלי בנט כבר הבין מזמן ואף פועל להסדרה: אנא, לתועלת הילדים, קצרו את החופש והאריכו את המסגרת. ילדינו יהיו אסירי תודה לכם.

יצחק לוי, יועץ רגשי, נגד: זמן איכות

הרגשתם את השינוי באוויר? כן, זה לא רק החום. זה הימים של תחילת החופש הגדול – הוא הגיע, ובגדול! אני חושב שזהו זמן מעולה והוא זמן חובה! התרגלנו שאת עבודתנו עם הילדים עושים המורים בבית הספר אבל לא, זה התפקיד שלנו כהורים ולכן זה זמן מעולה לבדוק את היותנו הורים ומחנכים את ילדינו לפי האמת שלנו.

מעבר לכך, גם המורים וצוות בית הספר שכל השנה עושים עבודת קודש צריכים התחדשות וזמן להתכונן לשנת הלימודים הבאה. נכון שזה שובר לנו את השגרה, אבל זה מה שהופך את האתגר להרבה יותר מתוק וכשנצליח נרגיש הורים טובים יותר.

אנחנו כבר נמצאים בתחילת החופש הגדול, אמנם כרגע ישנם קייטנות רבות ואנחנו מרגישים אותו פחות אבל בואו ננסה לנשום שניה ולהירגע מהפאניקה…

החופש הוא זמן איכות, זמן למחשבה, זמן לחישוב מסלול מחדש כי ממש מעבר לפינה כבר מחכה לנו שנת לימודים חדשה, בה כל ילד מגיע מלא תקווה ורצון להוכיח. זה זמן של התחלה, התחדשות ודף חדש.

התפקיד שלנו בתור הורים ואחראים על עתיד ילדינו לתת להם את האפשרות להגשים את עצמם ולהגיע לשאיפותיהם.

כמה טיפים חשובים: גם בחופש חשוב לשמור על סדר יום קבוע. תזכרו, ילד אוהב גבולות, ולכן כדאי להכין טבלה מה עושים בכל יום. זה לא חייב להיות אטרקציות יקרות אבל זה יכלול גם ניקיון וסידור הבית, והכי טוב לשתף את הילדים בהכנת הטבלה ושיבוצה.

להורים המשקיענים שבינינו, זה הזמן לדבר עם הילדים על נקודות שבמשך השנה יש פחות זמן עבורן. הזמן האיכותי הזה ייתן להורה ולילד הרגשת ביטחון וקירבה.

והכי חשוב, הילדים מחכים לחופש הזה, בואו וניתן להם הרגשה טובה, ניתן להם תחושת חופש אמיתית, נרגיש את החוויה שלהם, ניזכר כשאנחנו היינו ילדים איך הייתה התחושה ומה היינו מצפים מההורים שלנו – וניתן בדיוק את ההרגשה הזו לילדים. בברכת חופשה מועילה ומהנה.

השארת תגובה