בעקבות 'כל הזמן': ועדת החינוך של הכנסת תדון באפליה בסמינרים

בעקבות כתבה בנושא האפליה בקבלת תלמידות ספרדיות לתיכון בחיפה, תתכנס מחר ועדת החינוך של הכנסת לדון באפליה בסמינרים

ח"כ יעקב מרגי בועדת החינוך. צילום: דוברות הכנסת
ח"כ יעקב מרגי בועדת החינוך. צילום: דוברות הכנסת

בעקבות חשיפת 'כל הזמן': ועדת החינוך של הכנסת תתכנס מחר (שני) לדון בנושא האפליה בסמינרים. מי שהעלה את הבקשה לדון בנושא האפליה הוא חבר הכנסת מאיר כהן (יש עתיד), שנחשף לכתבה באתר 'כל הזמן', לפיה תיכון בחיפה מסרב לקבל מספר בנות, שרובן בנות עדות המזרח.

ממידע שהגיע לידי 'כל הזמן' עולה כי בעקבות פרסום הכתבה ערך התיכון מבחן נוסף לבנות שלא התקבלו, וכל הבנות התקבלו, מלבד אלה שמתגוררות מחוץ לעיר חיפה.

כזכור, לפני כחודש וחצי פרסם מבקר המדינה דו"ח בנושא הטיפול באפליה בסמינרים. מהדו"ח עלה, כי נפלו כשלים בתחום, שאמור היה להיות מפוקח על ידי המחוז החרדי במשרד החינוך. "הליך הבדיקה הנהוג במחוז החרדי לבירור תלונות על אפליית תלמידים במוסדות חינוך חרדיים מתמקד רק בקבלה ובשיבוץ למוסד החינוכי. קיים חשש שהבירור הראשוני הממושך בהליך מנפה את רוב הבקשות, ובפועל מצמצם את המקרים שבהם מכריעה בסופו של דבר ועדת הערר של המחוז החרדי למקרים מובהקים בלבד", כתב המבקר.

עוד נכתב בדו"ח כי קיימים מספר חסמים נוספים שמונעים הורים להגיש פניה לוועדות הערר, בין היתר: מוסדות חינוך שמבהירים להורים כי "ניתן לערער על החלטה זו בוועדת ערר, רק לאחר שאלת רב" או רב של מוסד שפסק כי "אסור לפנות לרשויות המדינה, לרבות מפקחים של מוסד החינוך".

מבקר המדינה, עו"ד שפירא, הוסיף כי "משרד החינוך ממעט מאוד בהפעלת סנקציות מינהליות, לאחר דיון בוועדת הערר שהסתיים בהכרעה נגד המוסד החינוכי ורק לאחר הליכים מתמשכים נוספים". לדו"ח צורפו תלונות של הורים שונים, מהם עולה הכאב הגדול. כך למשל נכתב באחת התלונות: "לא ייתכן שכל שנה מחדש נתמודד עם האפליות הנ"ל, לא ייתכן שכל שנה מחדש משפחות יעברו שבעה מדורי גיהנום שכל מחדש נזכה לזלזול".

לסיכום כתב המבקר, כי "על משרד החינוך לגבש מענה מקיף ואפקטיבי לטיפול כולל בהפליה במערכת החינוך, שיקיף את כל מוסדות החינוך ואת כל סוגי ההפליה. על המשרד לבחון את הדרכים להשגת אכיפה יעילה תוך שימוש נרחב יותר בסנקציות מינהליות, ובמקרה הצורך אף בנקיטת אמצעים פליליים. כן עליו לפתח אמצעי פיקוח ובקרה כדי להעריך את יעילות פעולותיו".

 

השארת תגובה