לימודי שוק ההון – נשמע מרתק, אבל לא בטוח שתהיה לכם פרנסה…

הבורסה בניו יורק
הבורסה בניו יורק

לימודי שוק ההון זה לא עניין מסובך כמו שזה נשמע. האמת שאתם יכולים ללמוד לבד – אתם יכולים להתחיל במדריך – השקעות באופן עצמאי, ומשם לעבור למדריכים מתקדמים יותר.

אם אתם בכל זאת חושבים שאתם רוצים ללמוד במסגרת קורס אז חשוב בשלב ראשון  להבין שיש שני סוגים של קורסים – יכלש קורסים שמלמדים מה זה שוק ההון, מה זאת בורסה, איך סוחרים בבורסה, מי השחקנים בשוק, מהם כל המכשירים, מה שיטות ההשקעה . זה הקורס המומלץ, והחשוב. אבל מולו יש קורס שהוא סוג של קיצור דרך – כך לפחות חושבים רבים, אבל האמת שזה קיצור דרך להפסדים. מדובר בקורסים שמלמדים אתכם איך לסחור. הקורסים האלו מבוססים על הניתוח הטכני, והניתוח הזה הוא לא כמו לעקוב אחרי הדוחות והביצועים של החברה, אלא הוא מעקב אחרי התנהגות המניה. אלו שתי גישות שונות – ניתוח בהתבסס על דוחות – ניתוח פונדמנטלי הוא ניתוח עמוק שממנו ניתן להעריך את שווי החברה ואת מחיר המניה בהתאם; ניתוח טכני הוא ניתוח המתבסס על הגרפים, והגישה שלו אומרת – אם המגמה  חיובית אז סביר שזה יימשך, יש בתיאוריה הזו גרפים, וגלים והרעיון שהכל נמצא בגרף – אפשר להאמין לזה ואפשר שלא, ואפשר לשלב בין שתי הגישות – השקעה בחברות טובות ברמת העסקים ועם מחיר מניה אטרקטיבי, לצד מגמה טובה בגרף.

ועוד עניין חשוב בנוגע ללימודי שוק ההון – יש בעיקרון שני מסלולים עיקריים – מסלול של לימודים לצורך מקצוע ולימודים לצורך הבנה של עולם ההשקעות. הלימודים לצורך מקצוע מחייבים בהמשך בחינות של רשות ניירות ערך, ונכון לעכשיו – אמצע 2017 – שוק ההון מוצף באנשים ואין ביקוש גדול – קחו את זה בחשבון. אם אתם רוצים להיכנס לשוק הזה אתם צריכים להתחיל בעבודות זוטריות ולאט לאט להתקדם וזה לא פשוט בכלל. מנגד, אם אתם לומדים בשביל לדעת – זה משהו אחר, זה מבורך.

 

כך או אחרת, הלימודים במקצועות הפיננסיים השונים הפכו להיות נפוצים מאוד בשנים האחרונות. ישראלים רבים מעוניינים לדעת איך לשדרג את ההכנסה שלהם, והכרת החוקים  של עולם הפיננסים  מספק להם את זה. תכניות הלימודים השונות בתחום מכניסות אותנו לעולם השוק לניירות הערך, בעל פוטנציאל הרווח המשמעותי הגלום בו, אך מנגד יש גם חצי כוס ריקה – מדובר בעולם מסוכן, מסוכן מאוד. כמו שניתן להרוויח ניתן גם להפסיד. וחשוב כבר בשלב זה להסביר את הכלל החשוב ביותר של עולם ההשקעות – סיכוי הולך יחד עם סיכון. ככל שאתם מסתכנים יותר כך אתם עשויים להרוויח יותר, אבל בד בבד אתם גם מגדילים את הסיכוי להפסדים. מנגד, אם תסתכנו פחות, אז הסיכוי לתשואה יורד – תוכלו להרוויח פחות ובהתאמה הסיכוי להפסד יורד.

כשמדברים על השווקים הפיננסים מדברים בעצם על המכשירים העיקריים הנסחרים בהם – שוק המניות ושוק אגרות החוב (אג"ח). מה בעצם לומדים בקורסים האלו?  מהן תכניות הקיימות של לימודי שוק ההון? ובכלל – האם זה כדאי?

במדריך הבא ננסה לספק לכם את התשובות לשאלות אלה ואחרות.

מגוון רחב של תכניות לימודים

תוכלו למצוא תכניות לימודים שמאפשרות להציג את המאפיינים הכלליים של התחום מבלי להיכנס לעובי הקורה. לימודים מהסוג הזה יימשכו בדרך כלל כמה עשרות שעות (כלומר מספר חודשים) ויתאימו גם לאנשים שהידע הפיננסי שלהם הוא מינימלי ולא קיים. כאן תוכלו ללמוד על שיטות לבדיקה של השקעות קיימות ועל תהליך המסחר באופן מלא, גם אם לא בהכרח בהיקף שיאפשר לכם להיות סוחרים בשוק ההון ברמת המקצוע. מה שחשוב לא פחות ושנוגע לתחום הכללי של האתר שלנו הוא שהלימודים האלה יעניקו לכם ידע חשוב בתחום הצרכנות הפיננסית, ובעיקר דרכים לשפר את המוצרים הפיננסיים שלכם, למקסם את הרווחים ולהוזיל את העלויות.

מן העבר השני של המשוואה תמצאו תכניות לימודים מקיפות הרבה יותר, שיורדות לפרטים הבסיסיים ביותר של התחום וגם מעניקות כלים מעשיים למסחר.

אם אתם בוחנים תכנית לימודי שוק ההון, אתם צריכים לראות בדיוק מהו מסגרת הלימודים. רבות מהמסגרות הן לימודי תעודה, לימודים שמעצם ההגדרה שלהם נועדו להיות מעשיים יותר. יש כאן קורסים למתחילים או למתקדמים, שמספקים כלים להשקעות ולפעולות פיננסיות בתחום. חלק ממסלולי הלימוד מכוונות את המשתתפים בהם למקצועות ספציפיים, דוגמת ייעוץ השקעות או ייעוץ פנסיוני, שיווק משכנתאות וכן הלאה. יש תחומים בהם צריך לעבור בחינת הסמכה כדי לקבל את רישיון העיסוק בתחום המיוחל, והלימודים יכולים להכין את הלוקחים בהם חלק גם לבחינות האלה. סוג הלימודים ישפיעו על פרק הזמן הדרוש ללימודים: החל מסדר גודל של כ-24-60 שעות לימודים בתכניות הבסיסיות יותר ועד לסדר גודל של כ-120-700 שעות במסלולים מקצועיים המתפרסים על פני מספר שנים.

לצד זה אתם יכולים להירשם ללימודי תואר ראשון בשוק ההון, כאשר כאן הלימודים מקיפים ומשלבים בצורה נאותה היבטים תיאורטיים ומעשיים. הלימודים מכינים את הסטודנטים לבחינות ההסמכה הדרושות לעיסוק בחלק ממקצועות הלימוד. תואר ראשון בלימודי שוק ההון נמשך בדרך כלל שלוש שנים, כאשר נכון לעכשיו השיטה המקובלת היא שילוב של הלימודים עם תחום אחר או בתוך תחום רחב יותר: למשל מסלול של תואר ראשון בשוק ההון ובבנקאות המוצע דרך המכללה האקדמית נתניה (שגם מציעה מסלול של לימודי תואר שני בתחום). אופציה אחרת היא לבחור במסלול לימודים של שוק ההון במסגרת תואר רחב יותר בכלכלה ובניהול, כפי שמוצע דרך המכללה האקדמית תל אביב יפו. לימודי שוק ההון בתואר ראשון אינם מוצעים נכון לעכשיו באוניברסיטאות בישראל, אך ניתן להיחשף להיבטים שונים של התחום במסגרת לימודי כלכלה וניהול המקיפים יותר. יש אופציה להתמחות בשוק ההון במסגרת תואר רחב יותר במנהל עסקים.

לימודי שוק ההון מול מסחר בשוק ההון: שני דברים נפרדים

היצע תכניות הלימודים הרחב בתחום שוק ההון מבטיח שתוכלו למצוא קורסים המיועדים למטרות שונות בתכלית. יש קורסים רבים שהתכלית שלהם היא להציג בפנינו את העולם הזה באופן שיאפשר לנו להבין אותו טוב יותר ולקבל החלטות מתאימות ביחס אלינו או לאחרים. גם אם שוק ההון נשמע רחוק מחלק מכם, המציאות היא שהוא משפיע על כל אחד ואחד (לא סתם משרד החינוך מעוניין להכניס לימוד פיננסי כבר במסגרות חינוך החובה). לכן הבנת חוקי המשחק יכולה לשפר את ההתנהלות הפיננסית שלכם ביחס ללא מעט פרמטרים. קורסים ממוקדים, אפילו של 24 שעות לימוד, יכולים לספק הרבה מאד כלים להבנת התחום.

תכניות הלימודים המקיפות יותר, כפי שהזכרנו מעלה, עשויות לקחת אותנו להיבט המעשי – של מסחר בשוק ההון, לעיתים עד לרמה של רכישת מקצוע לכל דבר ועניין. כך למשל תוכלו למצוא קורס המלמד את שיטות המסחר הקיימות בנקודת הזמן הנוכחית בשוק האמריקאי. כאן כבר כל אותן אפשרויות לרווחים דרך השקעות נבונות בשוק ההון עשויות להיות ברות השגה, אם כי הגישה שלנו היא שאין בתחום הזה קיצורי דרך וגם לא מתנות חינם. יש קורסים שנוקטים בפעולות שכנוע שיווקיות עם הבטחות דוגמת "רווח של אלף שקלים בשעה". בדרך כלל ההבטחות האלה אינן עומדות במבחן המציאות, בטח לא בתחילת הדרך. מה גם שלפעמים כדי להגיע לרווחים האלה צריך להשקיע סכומי כסף גבוהים הרבה יותר, של עשרות אלפי שקלים או אפילו מאות אלפי שקלים. מומלץ להפעיל את החושים המחודדים שלכם בתור צרכנים ישראלים גם מהבחינה הזו, לדעת שהשקעות נבונות מצריכות סבלנות ושהרווחים עשויים להיות מושגים לאחר פרק זמן ארוך יחסית. כמו כן, כפי שהדגשנו – אפשר להפסיד והרבה. זה לא כרטיס לכיוון אחד, יש גם סיכונים.

תנאי הקבלה ושכר הלימוד

התנאים משתנים בכל תכנית לימודים ועל פי המדיניות של המוסד הספציפי. בקורסים הבסיסיים יחסית תנאי הקבלה מינימליים ביותר לרוב ולעיתים גם לא קיימים. יכול להיות שתהיינה דרישות דוגמת תעודת בגרות או מעבר בהצלחה של ראיון קבלה למוסד הלימודים הספציפי. בתכניות המקיפות יותר וכן במסלולי התואר האקדמי של לימודי שוק ההון ונגזרותיו תנאי הקבלה יהיו בדרך כלל מחמירים יותר. במכללה האקדמית נתניה לדוגמא יש צורך של תעודת בגרות מלאה עם ממוצע של 90 לפחות ברוב השנים (כולל דגש משמעותי על מתמטיקה), לצד קורסי השלמה ומכינות מטעם מוסדות הלימוד. במכללה האקדמית נתניה לדוגמא מועמדים מעל גיל 30 שלא עומדים בדרישות הקבלה יכולים לעשות זאת דרך מעבר בהצלחה של מכינה ייעודית ובהתאם לניסיון המקצועי שלהם ונתוני השכלה כלליים יכולים כמובן לסייע. בהרבה מקרים הצגה של ניסיון מקצועי בתחום יכולה לשפר את סיכויי הקבלה של אדם מסוים למסלולים.

גם מבחינת עלויות קשה להעניק תשובה חד משמעית. ישנם קורסים בסיסיים מאות של כמה מאות או אלפי שקלים, כאשר שכר הלימודים בלימודי תואר ראשון יהיה בסדר גודל של לימודים אוניברסיטאיים (המכללה האקדמית תל אביב יפו) או לימודים במכללה (המכללה האקדמית נתניה) – כלומר שכר לימוד שנתי בן חמש ספרות.

מהסקירה הזו עולה שיש עבורכם הרבה מאד דרכים להיחשף לקורס שוק ההון, החל מהיחשפות ראשונית עד לרכישת מקצוע לכל דבר ועניין. אתם מוזמנים לעבור על תכניות הלימודים, לראות מה מתאים לכם ולהירשם לתכנית הרלוונטית ביותר. כך או כך, אתם צפויים לקבל ידע שהוא שווה הרבה יותר מכוח בעולם הנוכחי – ידע שעשוי להיות שווה עבורכם לא מעט כספים.

עוד לא החלטתם אם ללמוד או לא? הנה מדריכים שיספקו לכם מידע חשוב על שוק ההון:

מדריך השקעה במניות

מדריך השקעה באג"ח

מדריך קרנות נאמנות

מדריך תעודות סל

השארת תגובה