השופטת כתבה: "התקנות יצרו הליך פוליטי מורכב ומסורבל ורצוף בפרצות"

אבינועם קוטשר
אבינועם קוטשר

היה זה לפני כ-5 שנים. בבית המשפט העליון התקבלה עתירה כנגד הליך הבחירות בעיר פתח תקווה. לטענת העותר, רב שנחשב לאחד המועמדים לתפקיד רב העיר – הליך הבחירות לא היה ראוי. בית המשפט דחה את העתירה, אך בתשובתו העביר ביקורת חריפה על הליך הבחירות באופן כללי.

"התקנות יצרו הליך פוליטי מורכב ומסורבל המעכב ברשויות מקומיות רבות את בחירתו של רב העיר, ורצוף בפרצות המאפשרות הפרת כללי מנהל תקין", כתבה השופטת ארבל וציינה כי ברשויות מקומיות רבות מתעכב מינוי רב העיר במשך שנים רבות מבלי שצרכי הדת של תושבי הרשות מקבלים מענה ראוי כנדרש.

בתשובה ארוכה המתפרסת על פני כמה עמודים מביאה השופטת שורת טיעונים כנגד הליך הבחירות הנוכחי, שמאז כמובן לא השתנה. ארבל קראה "לבצע חשיבה מחודשת בעניין הליך הבחירות לרבני עיר, ומכל מקום ראוי שיהיה פחות מסורבל ויותר מהיר, כך שלא יחלפו חודשים רבים ולעיתים שנים עד לסיומו, שמשמעותם פגיעה בתושבי המקום".

אני, בתור עוזרו של רב העיר ירושלים הרב אריה שטרן, נחשפתי לא פעם למשמעויות השליליות הקיימות בעיר ללא רב. בסופו של יום, זאת אחריות שנושא הרב כלפי הציבור. לדעתי, כמדינה יהודית יש להעביר חוק שלא תהיה עיר בלי רב יותר מחצי שנה. אם יהיה כזה חוק, הבחירות יחלו מיד לאחר סיום תפקידו שם רב העיר הקודם ולא יהיה צורך להמתין שנים ארוכות, מה שיוצר בעיות במערך שירותי הדת בעיר.

רבה של טבריה הרב רפאל קוק אמר פעם: "יש ראש העיר ויש ראש העירייה. הרב זה ראש העיר האמיתי. עיר לא יכולה לתפקד בלי ראש עיר". צריכים לקחת את דבריו ולהפנים אותם היטב: רב העיר הוא הרי הכתובת לאחריות על כשרות, נישואין ועוד אינספור ענייני דת. כמו שאין עיר בלי ראש עיר, כל לא יכולה להיות עיר בלי רב.

השארת תגובה