חינוך וחברה: אילו כלים חשוב שיקבלו סטודנטים חרדים?

למי כדאי ללמוד לתואר בחינוך וחברה? אילו כישורים נדרשים? וכיצד ניתן להשפיע ולקדם תהליכים אצל נוער נושר? • שאלנו את פרופ' יהודה בר שלום – ראש בית הספר לחינוך וחברה בקריה האקדמית אונו

פרופ' יהודה בר שלום
פרופ' יהודה בר שלום

מערכת החינוך בישראל מתנהלת בהפרדה למגזרים השונים. כיצד ניתן ללמד סטודנטים חרדיים מקצוע ערכי כמו חינוך, במסלול אקדמי, מבלי ליצור התנגשות עם הערכים המקודשים להם?
אין אנו באים ללמד את האוכלוסייה ערכים. ברור לנו שבלימוד התורני הציבור החרדי מקבל את כל התכנים החשובים . אולם יחד עם זאת, קיים בזמן האחרון עיסוק רב בעולם החרדי בכל הקשור לדרכי הוראה וגישה מתאימה לנוער הסובל מקשיים רגשיים, לימודיים וקוגניטיביים כלליים. יש גם לא מעט בעיות רב מערכתיות של נשירה ויש לנו ניסיון רב בטיפול בנוער נושר ונוער בסיכון. אנו שמחים לתת כלים אלה לסטודנטים החרדים שלנו.

הזכרת נוער נושר. האם תוכל לשתף אותנו בתועלות מוכחות של עבודת אנשי חינוך בעלי ידע וניסיון בעבודה עם נוער בסיכון?
לימדנו מחנכים חרדים כיצד לנהל שיחה מוטיבציונית עם בני נוער, על מנת שהשינוי יבוא מתוכם. יש לנו הרבה סיפורים על מדריכים שהוכשרו אצלנו שידעו כיצד לנהל שיח לא תוקף עם בני נוער. התוצאות היו מאוד חיוביות. בני נוער שהיו ממש בדרך לעולם העברייני הביאו לשינוי גדול בחייהם לאחר שהם עצמם, בסיוע המדריך, הגיעו למסקנה שזו לא הדרך שתוביל אותם לאן שהם רוצים.

כמרצה וותיק בתחום החינוך, מהם הכישורים והמידות הנדרשים, לדעתך, לאנשי חינוך? האם כל אחד יכול ללמוד את המקצוע ולעסוק בו?
כל מי שיש לו לב טוב ומוטיבציה לעזור לזולת יכול להפוך לכלי הרבה יותר משוכלל לסיוע לבני אדם אחרים. אנו יודעים כיצד להרחיב את היכולת האמפטית, יכולת האבחון ויכולת הקניית כלים למי שקשה לו על מנת שיוכל לחלץ עצמו ממצב מורכב. אך בסופו של דבר, חינוך הוא בראש ובראשונה דוגמה אישית.

תחום החינוך בוודאי רחב מאד, באילו תפקידים ניתן לעסוק לאחר סיום לימודי החינוך?
ניתן להיות מדריך נוער בסיכון, רכז קהילתי, עובד נוער, מדריך ומנהל בחינוך הבלתי פורמאלי. רכז ומנהל בחסות הנוער וקידום נוער, להשלים לתעודת הוראה ולהיכנס לתחום ההוראה בפועל, להמשיך לתואר שני טיפולי ועוד ועוד.

השארת תגובה