ראיון: חבר המועצה שמחולל מהפך ארצי

המצב האבסורדי בו חברי מועצת עיר לא מתוגמלים ולו פרוטה אחת על עבודתם, עומד לקראת שינוי דרמטי, למרות כוחות איתנים שמנסים לטרפד אותו • למרבה ההפתעה, מי שהצליח להעלות את הנושא לסדר היום נגד כל הסיכויים, הוא חבר מועצת עיריית בית שמש ישראל סילברסטיין • ראיון

סילברסטיין מלווה את הדיונים בוועדת הפנים של הכנסת
סילברסטיין מלווה את הדיונים בוועדת הפנים של הכנסת

החלטה דרמטית שעברה השבוע בוועדת השרים לענייני חקיקה של הכנסת, עשויה לשנות מקצה לקצה את מצבם של חברי מועצה בכל עירייה בישראל. כיום, חברי מועצה אינם מרוויחים פרוטה על עבודתם הציבורית, ואילו על פי ההצעה החדשה, יתוגמלו החברים על השתתפות בישיבות ובוועדות.

המצב האבסורדי בו חברי מועצה עובדים עבור הציבור אך לא זוכים אפילו למעט תמורה, הועלה בעבר על ידי רבים וטובים, אך הניסיונות לשנות את המצב נתקלו בהתנגדות של כוחות גדולים וחזקים.

מי שעומד מאחורי מה שמסתמן כהצלחה פנטסטית, הוא דווקא חבר מועצת עיר לא גדולה במיוחד, איש שקט ונחבא אל הכלים, שאתם, תושבי בית שמש, מכירים אותו כהרב ישראל סילברסטיין. בשיחה עם 'השבוע בבית שמש', מספר סילברסטיין על אחורי הקלעים, הרציונאל, הדחיפה, והגורמים שנרתמו לטובת העניין.

• איך התחלתם לעסוק בנושא?

זה היה לפני כשנתיים, בתקופה בה הוסיפו עוזר שלישי לח"כים. אני העליתי שאלה פשוטה: למה לא מטפלים בשכר חברי המועצות? התחלו להעלות את זה בתודעה, בעיקר דרך רדיו 'קול חי', ודרך זה הגענו ליו"ר ועדת הפנים ח"כ דודי אמסלם, שנרתם לנושא ולקח אותו כפרויקט אישי.

• למה מגיע שכר לחברי מועצה?

תראה, המצב הקיים הוא לא סביר בעליל. חבר מועצה עובד למען הציבור, והוא לא מתוגמל במאומה, אפילו החזר הוצאות, משהו, הוצאות חנייה, כיום המצב שחבר מועצה צריך לעשות חישוב כלכלי האם להיעדר מהעבודה שלו ולהגיע לעירייה או לחילופין להיעדר מהעשייה הציבורית, זאת דילמה לא פשוטה.

חבר מועצה זמין לציבור, עובד למענו יומם וליל – בטח בציבור החרדי שרואים בו כתובת לכל עניין ציבורי ופרטי – אני חושב שכמו שראש עיר וחברי כנסת מקבלים שכר, כך גם חבר מועצה, ואגב, זה יכול למנוע הרבה בעיות של ניגוד אינטרסים.

במחקר שערכה הכנסת, נבדקו רשויות מקומיות מכל העולם, אירופה, ארה"ב, אוסטרליה, ואין מקום שלא קיימת בו שיטת תגמול כלשהי לחברי מועצה, אם זה במשכורת קבועה, ואם זה בשכר על השתתפות בישיבות או בתשלום הוצאות כמו בייביסיטר וחנייה, אבל אין מקום אחד חוץ מישראל בו לא קיימת שום התייחסות הוגנת לעבודתו הציבורית של חבר מועצה.

• מה מנע מהשינוי המתבקש להתבצע עד היום?

יש הרבה גורמים שנעמדו כחומה בצורה נגד כל מהלך דומה בעבר. יש ראשי ערים שלא מעוניינים לראות את חברי המועצה מסתובבים במסדרונות העירייה, ונהנים מהשלטון הריכוזי שבידיהם, עליו הם כמובן מקבלים שכר. לדעתי, גם מרכז השלטון המקומי – אפילו שהם לא יגידו לך את זה מפורשות – התנגדו למהלך, בהשפעת ראשי הערים, כל אלה חברו יחד למשרד האוצר, שמצידו לא שש על ההוצאה החדשה, וכך בעבר נבלם כל מהלך.

• ומה השתנה כעת?

התהודה הציבורית שיצרנו העלתה את הצורך לסדר היום, וחבר כנסת דודי אמסלם, יו"ר ועדת הפנים ודמות דומיננטית וחזקה, לקח את העניין על עצמו. גם החלפת שר הפנים, שכיום הוא הרב אריה דרעי, השפיעה מאוד, ובניגוד לקודמיו, הוא נרתם לנושא ותומך בו בכל מאודו.

• איזה עוד משוכות צריכה ההצעה לעבור עד שתצא לפועל?

זה התחיל ממספר ישיבות של וועדת הפנים, בהם גם לקחתי חלק, והגיע עד להצבעה החשובה השבוע בוועדת השרים לענייני חקיקה. כרגע זה עובר להליך חקיקתי שגרתי של הצעת חוק והעלאתה לקריאה ראשונה, שנייה ושלישית.

אני מעריך שזה לא ייקח זמן רב, גם בגלל הנחישות של ח"כ אמסלם, וגם בגלל שזה כבר עבר בוועדת השרים לענייני חקיקה, משמע ההצעה קיבלה את תמיכת הממשלה. אגב, ההצעה זוכה לתמיכת ח"כים מכל סיעות הבית, והתגבשה סביבה סוג של קואליציה של ח"כים שכיהנו בעבר כבחרי מועצה, ואלה לא מעט, שמבינים את הסיטואציה והצורך הבוער.

• תכל'ס, כמה כסף ייכנס לחברי מועצות?

לפי שאני מבין, מדברים על תגמול על השתתפות בישיבת מליאה בסכום של כ-1,000 ₪, ועל השתתפות בוועדות חובה, מוגבל לארבע פעמים בשנה. יש טבלה מסודרת שמחשבת את התגמול לפי גודל העיר. בעיר כמו בית שמש אני מעריך שזה ייצא משהו כמו 1,500 ₪ בחודש, שזהו סכום באמת זניח, אבל כיום, לא רק שאנחנו לא מקבלים כסף, אנחנו גם מוציאים מכיסנו על דלק ועוד, לפחות את זה נוכל לכסות.

• לכשזה יעבור, תוכל להחשיב את זה כהישג הגדול בקריירה הציבורית שלך?

יש לי ב"ה הרבה הישגים מקומיים, אבל זה בהחלט משהו יותר ארצי וגדול. חשוב לומר שלא לקחתי חלק בהליך החקיקתי, וחלקי הסתכם בהעלאת הנושא לסדר היום. בהתחלה כולם אמרו לי שאין סיכוי, שכבר ניסו בעבר וזה לא צלח, שיש כוחות גדולים ממני, והנה, זה הולך וקורם עור וגידים.

• לסיום, האם ההצעה הנוכחית היא סוף פסוק, מבחינתם?

המהלך הנוכחי הוא צעד אחד בכיוון הנכון, אם כי לא מושלם. הרי חברי מועצה הם לא כמו חברי דירקטוריון ממשלתי, שמקבלים שכר נאה על כל השתתפות בישיבה, אך למעשה מנותקים ממה שקורה בשוטף, ושותפים רק בהחלטות גורליות. חברי מועצה לעומתם מעורבים בניהול היומיומי, וראויים לתגמול מלא, ועוד לא דיברנו על בעיות ניגוד העניינים שעלולות להיות לחבר מועצה שבמקביל עובד לפרנסתו, בדרך כלל באותה עיר בה הוא מכהן כאיש ציבור.

אבל בהחלט, אני חושב שההצעה הנוכחית טומנת בחובה לא רק ברכה לחברי המועצה אלא לכלל הציבור, וחברי המועצות ייתרמו הרבה יותר מעלות העסקתם. התועלת שהם יביאו לעיר בעבודתם, ביצירת הכנסות, תעלה בהרבה על עלות ההשתתפות, וכולם ייצאו נשכרים.

השארת תגובה