"אני שואף להיות שר החוץ" • ראיון עם שר התקשורת איוב קרא

סיפורו מתחיל בהקרבה אחרי הקרבה למען העם היהודי, ומסתיים בשאיפה לכהן כשר החוץ • בראיון ל'כל הזמן' הוא מספר על היעדים בתקשורת, מתכנן את הקמת הרדיו החרדי, חושף את קשריו בחצרות המקובלים ולא מוכן שיקראו לו 'יס-מן'

איוב קרא
איוב קרא

שבוע אחרי שנכנס לתפקידו החדש כשר התקשורת, ורשם ציון דרך היסטורי כשר הדרוזי הראשון עם תיק של ממש בישראל, שוחח 'כל הזמן' עם השר איוב קרא.

קרא נולד בשנת 1955 בכפר הדרוזי דלית אל-כרמל ליד חיפה. בנעוריו למד בבית הספר התיכון החקלאי כפר גלים ובפנימיית בית הספר החקלאי כדורי. את שירותו הצבאי בצה"ל סיים בדרגת רב סרן. הוא עצמו נכה צה"ל, עקב הלם קרב, אחיו הצעיר נהרג בלבנון ב-1985 ואחיו הבכור נפצע באורח קשה. בעקבות האסונות והטרגדיה המשפחתית הלך אביו לעולמו בטרם עת ואמו סבלה משיתוק. קרא הוא בעל תואר ראשון במשפטים מהקריה האקדמית אונו ותואר שני במדיניות ציבורית מאוניברסיטת תל אביב.

בשנת 1996 הוצב במקום ה-35 ברשימת הליכוד-גשר-צומת לכנסת ה-14, ולא נכנס לכנסת. בשנת 1999 נכנס לכנסת ה-15 מטעם הליכוד וכיהן כסגן יושב ראש הכנסת וכיושב ראש הוועדה לבדיקת נושא העובדים הזרים. לקראת הבחירות לכנסת ה-16 נדרש איוב קרא להתמודד על מקום ברשימה הארצית ולא ליהנות משריון שניתן למגזר הלא יהודי, מאחר שהיה חבר כנסת מכהן. תומכיו של קרא טענו כי מדובר בתרגיל פוליטי שביצעו תומכי אריאל שרון בניסיון להוציא אותו מהכנסת.

בסיום הבחירות הפנימיות לרשימת הליכוד הוצב קרא במקום ה-40 ברשימה וזכה להיכנס לכנסת. בכנסת ה-16 כיהן כיושב ראש הועדה למאבק בנגעי הסמים והאלכוהול.

לקראת הבחירות לכנסת ה-17 הוצב קרא במקום ה-39 בסיום הבחירות הפנימיות לרשימת הליכוד. תומכי קרא טענו כי אנשי מפלגת קדימה, מפלגה שהקים ראש הממשלה אריאל שרון שעזב את הליכוד זמן קצר לפני כן, הטו את תוצאות הבחירות לרעת קרא מכיוון שראו בו אחד המתנגדים הבולטים לשרון. זמן קצר לאחר קבלת תוצאות הבחירות הפנימיות הודיע קרא על פרישתו ופנה לעסקים פרטיים.

לקראת הבחירות לכנסת ה-18 בחר קרא להתמודד שוב על מקום ברשימת הליכוד לכנסת. בישיבת מרכז הליכוד שהתקיימה בנובמבר 2008 נקבעו הליכי ההצבעה ונקבע שחבר כנסת לשעבר לא יוכל ליהנות מהשריון של המגזר הלא יהודי, עובדה שהייתה מאלצת את קרא להתמודד שוב בבחירות הארציות. קרא עתר בתגובה כנגד ההחלטה לבית הדין של הליכוד אשר קבע שיש לדון בנושא מחדש. בישיבת מרכז הליכוד שהתקיימה ב-2 בדצמבר עלתה הצעה מפורשת לקבוע שחבר כנסת לשעבר לא יוכל ליהנות מהשריון למגזר הלא יהודי. אולם ההצעה נדחתה ברוב גדול. בסיום ההצבעה הריעו חברי המרכז ונשאו אותו על כפיים.

בבחירות המקדימות של הליכוד לקביעת הרשימה לכנסת ה-18 זכה קרא ב-9,385 קולות שהם כ-19.3% מהקולות, עם אחוזי תמיכה גבוהים שנעו בין 40% ל-80% בהתנחלויות ותמיכה גבוהה באזור חיפה, סביבת מגוריו. קרא מוקם לבסוף במקום ה-23 בעקבות השריון למגזר הלא יהודי, נבחר לכנסת ה-18 לאחר זכיית הליכוד ב-27 מנדטים ולאחר הקמת הממשלה ה-32 מונה לתפקיד סגן השר לפיתוח הנגב והגליל. כאשר סילבן שלום מונה לתפקיד השר.

בבחירות לכנסת ה-19 הוצב קרא במקום ה-39 ברשימת הליכוד – ישראל ביתנו ולא נבחר לכנסת. אך בבחירות לכנסת העשרים נבחר לאחר שהליכוד קיבל 30 מנדטים, כאשר קרא ממוקם במקום ה-24.

מלבד תפקידו כשר, ממונה קרא על המנהלת לקידום היישובים הדרוזיים והצ'רקסיים וכן על מנהלת פרויקט תעלת הימים. קרא הוא השר הדרוזי השני (אחרי סאלח טריף) בממשלת ישראל.

"אני בא ממשפחה שהקריבה רבות למען עם ישראל, גם לפני חג העצמאות גם אחרי, סבי היה יחד עם יוסף אבו גוש בשנות ה30 אחראים על כל הנכסים של היהודים שרכשו במה שנקרא ארץ ישראל, וכתוצאה מהקשר הזה והתמיכה בישוב היהודי שהיה קטן מאוד, רצחו ערבים את שני הדודים שלי", חושף קרא את הקרבן המשפחתי הראשון על מזבח שיתוף הפעולה עם העם היהודי.

"אבי נפצע במלחמת השחרור, התאושש והקים משפחה, נולדו לו שלושה ילדים כולל אותי, ובעצם כשיצאנו למלחמת לבנון הלכו שניים מהשלושה".
במהלך חייו, התגורר קרא אצל משפחה של ניצולי שואה. "בימים שסבי היה נוסע לישוב היהודי מטעם הברון, הוא פשוט קיבל גם יהודים שברחו מאירופה וביניהם זוג מגרמניה שלא היה להם איש פה. כשהייתי ילד קטן הם היו אצלנו בסופי שבוע, לימים התברר לי שאין להם אף אחד במדינה הזאת והם הכירו כאן בישראל אחרי שניצלו שניהם מהשואה ועברו לגור בתל אביב. התחברתי אליהם ואח"כ כשהייתי בפנימייה צבאית בכדורי וליד חיפה גרתי אצלם, ככה גדלתי אצל משפחה יקית ללא ילדים והייתי כמו ילד שלהם".

איך הגעת לפוליטיקה?

"אחרי התיכון התגייסתי לצה"ל, שם עליתי בדרגות עד דרגת רב סרן, בה השתחררתי כי אח שלי נפל ואז פניתי לעסקים. נכנסתי לפוליטיקה כי סבי היה קשור ללח"י, התחלתי פעילות בתנועת הליכוד, נבחרתי לכל מוסדות הליכוד והתמודדתי ב-1999 לכנסת. הייתי מאוד צעיר ונבחרתי ואז המשכתי את הפעילות – עד שנזרקתי מהכנסת, אחרי שהייתי אז ראש המורדים נגד ההתנתקות ב-2006 ומשפחת שרון כמעט חיסלה לי את הקריירה, אבל התברר לי לימים שכל עכבה לטובה. ב- 2009 החזירו אותי לכנסת וגם לממשלה".

דרוזי, או נקרא לילד בשמו 'ערבי', במפלגה ימנית, הסתכלו על זה מוזר?

"הימניות שלי הגיעה לא ממני, אלא מאבי ומסבי, הקרבנו למען המדינה הזאת יותר מאשר כל משפחה יהודית, וגדלנו על הציונות ואהבת המדינה שלנו. אנחנו רואים את עצמינו חלק מבוני המדינה. אלו הערכים שגדלנו עליהם, עם כל הכבוד לימניות הזאת. גם ב2012 כשלא נבחרתי לכנסת, הייתי מקום ראשון במגזר הדרוזי. זה טבעי שאנחנו נהיה פה, כי הדרוזים משרתים, אין להם בעיה לאומית, אלא הפוך הם רואים את עצמם חלק אינטגרלי מעתיד מדינת ישראל".

אתה חושב שהדרוזים מקבלים את היחס הראוי להם?

"לא! רוב הדרוזים מרגישים מקופחים, הרבה דרוזים מרגישים הזנחה בעבודה. הממשלה עושה דווקא עושה מאמצים גדולים, כולל תכניות גדולות כדי לגשר על הפערים בתוך החברה הדרוזית ובין שאר החברה, לצערי זה לא מספיק וצריך לעשות עוד הרבה".

כבן למשפחת השכול, כשאתה רואה מגזרים שלא משרתים בצבא כמו המגזר החרדי, זה מפריע לך?

"אני רק יכול להגיד לך שגם הציבור הדתי שלנו לא מתגייסים, אז באופן יחסי מתגייסים כמו העם היהודי, יש גם חרדים שמתגייסים, אני לא מצפה שכולם יתגייסו".
בשלב זה חושף השר הטרי את הקשר האישי שלו בחצרות המקובלים. "אחרי המינוי וההשבעה הגיע אלי שליח שהזמין אותי לביקור אצל הרב איפרגן, תמיד אני בקשר איתו, וכך גם עם הרב דוד אבוחצירה, שאני בא לחצר שלו. תמיד כשיש צרות, אז נציגי חב"ד בכל העולם מכירים אותי ונעזרים בי".

איך נוצר הקשר עם הרב אבוחצירה?

"זה התחיל כשהייתי העוזר של אהרון אבוחצירה שהיה שר העבודה והרווחה, היום הרב מאוד אוהב אותי וכשאני מגיע אליו הוא נותן לי את כל הכבוד. הייתי אצלו לפני כמה שנים, תמיד כשיש מצוקה אני הולך ומדבר. הרב בירך אותי ואמר לי: 'אל תדאג תמיד איפה שתהיה – הליכוד יגיע לשם', וזה באמת היה, ב1999 הייתי מקום 19 והליכוד קיבל 19 מנדטים וב2003 הייתי 38 והיה 38 מנדטים".

למה כולם חושבים שתהיה יס-מן של נתניהו?

"אני רוצה לשאול אותך, למה רק עלי חושבים שאני אהיה יס-מן, מה הבעיה להיות לויאלי למי שממנה אותך. מי ימנה אותך אם אתה לא לויאלי? להבדיל ביני לבין אחרים, אני אעמוד על שלי בעניין האינטרס הציבורי, השוויון והוזלת המחיר לטובת הציבור. הסטיגמה היא מכוונת ומכוערת, לא אמרו את זה כשמינו את צחי הנגבי למשל… ראש הממשלה רצה אותי, מי שמכיר אותי יודע שאני עובד למען הציבור".

אתה חושב שהתקשורת פועלת כפי שהיא צריכה לבקר ולסקר, או שהיא משתמשת בכוח ובבמה שלה יותר ממה שמותר?

"לא כולם, אני בוודאות לא יכול להכפיש את כל התקשורת, אבל בהחלט יש כתבים שממש מגויסים נגד פעילותו של ראש הממשלה ואנחנו לא ניתן לזה לקרות, מכיוון שזה מעוות את רצון הבוחר וזה בעצם הם תוקפים אותי באופן אישי, שלא יצטייר שראש הממשלה עשה מהלך כזה היסטורי, שהוא לא בא לידי ביטוי במינוי הזה. זה יתרונות שלא תשמע אותם מדברים עליהם, המינוי הזה הכי טוב שיכל לקרות על ידי ראש הממשלה. אפילו טראמפ כשהגיע לביקור הוא התעכב לידי הכי הרבה. אנשים לא מבינים, זה שאני ימני זה לא הופך אותי לא לגיטימי, הם מצפים שכל מי שהוא לא יהודי יהיה אצל אבו מאזן ואז ימחאו לו כפיים, מי שבצד הימני הוא לא לגיטימי אז מחפשים לעשות לו לינץ'".

מתי קיבלת את ההודעה על המינוי?

"ביקשתי לעזור לראש הממשלה בתפקיד שר התקשורת, הוא ביקש זמן לחשוב ואז הוא הודיע לי כשאני בחו"ל שהוא קיבל את הבקשה שלי. אני שמח שבעצם שודרגתי לידו ואני עוזר ומסייע לו בתחום שהוא בעייתי מאוד, מאתגר. ושלא יבינו, ראש הממשלה יעשה רק מה שטוב לאזרחי ישראל, ואני אותו דבר, אין כאן מטרה לפגוע במישהו או במשהו. אם אתה בסדר אתה לא צריך לדאוג, אבל אם אתה עושה דה לגיטימציה למנהיג שנלחם כדת וכדין, זכותו להילחם בך בחזרה, למה זה מלחמה חד צדדית? מי שמסקר באופן אובייקטיבי בתוקף חופש הביטוי, נעמוד על כך שהוא יעשה את זה, אבל לא שהוא ינצל את זה לחיסול חשבונות בגלל שיש לו שופר, ושהוא רוצה לקבוע לך אג'נדה במדינת ישראל שתפסיד את הבחירות".

זה לא סוד שהנגבי ולוין רצו את התפקיד…

"אתה טועה, זה לא נכון, הם לא רצו משיקולים אחרים, הם מצליחים בתפקידים שלהם".

יש מלחמות בתקשורת נגד החרדים, איך תפעל בעניין?

"אני לא הולך להבדיל בין מגזרים בתקשורת, אעשה הכול כדי שכולם ייהנו מזה – כולל במגזר החרדי. זה לא סוד שאני מאוד נקשרתי למגזר החרדי מאז שזידאן סף נרצח בפיגוע בבית כנסת בהר נוף, תוך שהוא מגן על המתפללים והרבנים, אז קבעו כי מעמדו הוא כיהודי וערכו לו טקס השכבה של יהודי לכל דבר, מאז אנחנו בקשר טוב. טבעי שאדאג להם כמו שאדאג למגזר הדרוזי ולכל מי שמשרת את מדינת ישראל, אני צריך לדאוג לכל אזרחי ישראל".

יש ניסיון להקמת רדיו חרדי נוסף, אתה תסייע להקמתו?

"אני אלמד את הדברים, מה שיעשה טוב למדינת ישראל ולמגזר החרדי אני אשקול אותו. אני עדיין לא יודע מה זה אני אחכה ואלמד את הדברים".

מה אתה באמת חושב על עניין התאגיד?

"אני הובלתי בממשלה את העניין לעזור לעובדי רשות השידור ואני שמח שעזרתי להם, לדעתי אם לא הייתי זה לא היה קורה, הלכתי עם כל הכוח לעזור להם ואני שמח שהצלחתי, מצד שני לא אהבתי בזמנו את התאגיד כי לא ידעתי למי נותנים את זה, לא היו דמויות שמה כמו ברשות השידור שאתה יודע מי הם. אני עד היום לא יודע, אני אלמד את הדברים, עניין התאגיד כבר מאחורינו".

לאחרונה היית בכותרות בנסיבות לא ברורות, במה שאמרת על רעידת האדמה ברומא שזה בגלל שהצביעו בעד ההחלטה של אונסק"ו וגם הסיפור של הרובוטים במנהרות, אתה מתחרט על זה?

"לא, אני אמרתי בציניות ועוד צחקתי ומישהו הפך את זה לכותרת. אני לא אומר שלא היה ולא נברא, היה דבר יותר חשוב שאני אמרתי את המשפט הזה כשהייתי ליד האפיפיור והסברתי כמה חשוב לתמוך בישראל ולהתנגד להחלטת אונסק"ו, הוא אמר אז שאי אפשר לשנות היסטוריה, היא נכתבה ואלוקים הבטיח את ארץ ישראל לעם ישראל, על זה לא דיברו, הישג כזה עצום לא מעניין…"

אבל לפעמים אתה חוזר הביתה לבד ברכב ושומע ורואה את מה שמדברים עליך, זה לא פוגע בך? אתה נעלב?

"לא, אני אדם מאוד ישר, קשה לי קבל עיוותים, אבל אני צריך להתרגל, ב99 הייתי רץ לראש הממשלה כשביקרו אותי בתקשורת, כל דבר היה מרגיז אותי, בעיקר אני מתרגז על מה שלא נכון, באתי אליו ואמרתי תראה איך תוקפים אותי כל היום, אז הוא אמר לי אתה בחבורה טובה, שב לידי, ברוך הבא למועדון, הם ימשיכו לחפש אותנו, זה נובע מאובססיה לפגוע בליכוד. היום אני פחות מתרגש מזה".

יש לך כבר תכניות מה תעשה במשרד?

"אני צריך ללמוד, לשבת עם המנכ"ל ואז נעשה את מה שצריך".

יבוא יום ונראה גם ראש ממשלה או נשיא דרוזי?

"אני כפוף לעם ישראל למה שהוא צריך. אני לא רואה את עצמי דרוזי או יהודי, אני רואה את עצמי ישראלי, ישראלי גאה, ואני תרמתי למדינה הזאת יותר מאשר כל משפחה אחרת, אני רואה את עצמי שומר על המדינה הזאת כי אני השקעתי עבורה ועבור עתידה יותר מכל אחד אחר. לכן אני כל דבר שמביא אותי לעמדה יותר טובה, אני רואה בכך דבר לגיטימי, אבל אני בהחלט חושב שלראש הממשלה אין תחליף, לכן השאלה הזאת היפותטית ואני מאחל אריכות ימים לראש הממשלה נתניהו. לדעתי אין לנו תחליף וגם בתקופה הקרובה לא יהיה לנו תחליף".

אתה שואף להגיע לתפקיד של ראש ממשלה או נשיא?

"אני שואף להיות שר החוץ של מדינת ישראל".

תגובה אחת
  1. אני דרוזי גאה . בשר איוב קרא החדש של מדינת ישראל עם ישראל עוד ישפוט בעצמו . מה ההבדל בין שר דרוזי לבין אחרים . ומה זו אהבת הארץ והכי חשוב הנאמנות . מספיק שכל הזמן נלחם למען המדינה והעם היהודי . ולא כמו שרים אחרים נלחמים תמיד אך וכמה שיותר לגנוב כסף מקופת המדינה . זה ההבדל .יישר כוח בהצלחה כבוד השר .

השארת תגובה