בעד ונגד • האם צריך ליתן שכר לחברי מועצת העיר? תלוי את מי שואלים

האם הנהגת המדינה אכן רוצה שרק בעלי הון יהיו נציגי העם? נבחר ציבור אמור לייצג את תושבי מדינתו/עירו. חברי מועצה מוסרים מעצמם ומביתם בלי לקבל הוצאות נסיעה

בעד ונגד
בעד ונגד

בעד: לא רק בעלי הון

ח"מ עיריית בית שמש ישראל סילברסטין

"הרי ידעת למה אתה נכנס, ידעת שזו עבודה בחינם, אז למה בחרת להיכנס לזה?" בדברים אלו פתח המראיין את השיחה איתי בעניין תגמול חברי מועצה. בקולו נשמע צליל של ציניות… אבל עניתי לו "יש לי הצעה, בוא נקדם חוק שחברי הכנסת לא יקבלו שכר, אני בטוח שנמצא 120 איש שיהיו מוכנים להיות ח"כים ללא תשלום".

המשך השיחה פחות חשוב כעת, אבל יש כאן נקודה חשובה. אמנם בציבור החרדי השאלה הזאת פחות רלוונטית מכיוון שאנו "שלוחי דרבנן" ופועלים ככל אשר יורונו. האם הנהגת המדינה אכן רוצה שרק בעלי הון יהיו נציגי העם? הרי אין צורך לפרט את הבעייתיות שבעניין.
כל נבחר ציבור בין אם הוא חבר כנסת, ובין אם הוא חבר מועצה, אמור לייצג את כלל תושבי מדינתו/עירו, ללא יוצא מן הכלל. חברי מועצה מוסרים מעצמם ומביתם בלי לקבל פרוטה או הטבה כלשהי, כשאפילו את הוצאות הנסיעה והחניה עליהם לספוג.

במחקר מעמיק שנערך על ידי מחלקת המחקר של הכנסת התברר שבעשרות מדינות באירופה, אמריקה, אוסטרליה ועוד… מקבלים חברי מועצות רשויות מקומיות משכורת/השתתפות בהוצאות/תגמול על ישיבות מועצה. הם מבינים שהתועלת אשר מביאים חברי המועצה גדול בהרבה מעלות התגמול. יש רק מדינה אחת החושבת עצמה נאורה אשר חבר מועצה ברשות המקומית אינו מקבל כלום!!! והיא מדינת ישראל.

צר לי שבמשך שנים היו בעלי אינטרסים אשר ניסו לשמר את המצב הזה כדי לפגוע בהשפעתם של חברי המועצות בתוך מסדרונות העיריות או המועצות. הרי אם יש ישיבה במשך היום בעיריה בתחום אחריותו של חבר המועצה או וועדה חשובה, נאלץ ח"מ להתמודד עם השאלה, האם לוותר על מספר שעות עבודה במקום עבודתו (אם זה בכלל אפשרי) או לוותר על הישיבה בעיריה.

לפני כשנתיים כשפעלתי להעלות למודעות הציבורית ובקרב אישי הציבור את מצבם של חברי המועצות, אמרו לי רבים שאין סיכוי שישתנה משהו בעניין.

היום, עת התבשרנו על קידום החוק על ידי יו"ר וועדת הפנים ח"כ דודי אמסלם יחד עם שר הפנים הרב אריה דרעי, נעשה תיקון קטן, אך בכיוון הנכון. אני מקווה שבהמשך התגמול יורחב לכדי משכורת כדי שחברי המועצות יוכלו להתפרנס בכבוד יחד עם מסירותם לציבור.

נגד: תשלום על עשיה נטו

ח"מ עיריית י-ם (ש"ס) פיני עזרא

עבודת חבר מועצת עיר נראית לכאורה קלה ופשוטה: השתתפות במליאת מועצת העיר פעם בחודש וחתימה על מסמכים, כמו גם השתתפות בוועדות ובישיבות מפעם לפעם.

אלא שעיון בסדרי היום של חברי מועצת העיר ובמיוחד בירושלים מגלה כי כל מסמך שמובא לחתימה וכל השתתפות בדיון של ועדה כזאת או אחרת, לצד השתתפות במליאת מועצת העיר, מצריך שעות רבות של עיון ולימוד החומר על מנת לספק את התוצאה החיובית ביותר עבור הציבור ששלח את נציגיו לתפקיד זה.

אם לא די בכך עבודת חברי מועצת העיר מצריכה גם עיסוק מוגבר בפוליטיקה, על מנת לספק את התוצאה הטובה ביותר עבור הציבור ששלח אותך.

כך לדוגמא כמחזיק תיק אגף מורשת מן המזרח אני מוצא עצמי עוסק שעות על גבי שעות בבחירת פרויקטים מועילים לטובת הציבור הרחב, בחירת ספקים וארגון האירועים.

לא ברגע ניתן לארגן שלושה ימי פעילות לכל ילדי ירושלים ערב חג הפסח כמו שלא ברגע ניתן לארגן פעילויות לטובת תושבי ירושלים ובני התורה במהלך חג השבועות והחגים הנוספים בהם סיפקנו לתושבי ירושלים ספרים, כיבוד ופעילויות של קומזיצים, שירה ועוד. גם החברות בועדה לתכנון ובנייה במסגרתה אני אמור להשתתף באין ספור דיונים ולהיערך לאישורי בנייה ותכניות מיוחדות מצריכה שעות של הכנה מוקדמות.

אני לא בא להתלונן על התפקיד שניתן, להיפך, אני מודה על הזכות שניתנה לי לשרת את הציבור ולהוביל את אגף מורשת מן המזרח ולנסות לשפר במשהו את מצבם של תושבי ירושלים.

החוק שמובילים יו"ר ש"ס שר הפנים אריה דרעי יחד עם יו״ר וועדת הפנים ח״כ דודי אמסלם עונה במדויק לבעיות שנוצרו במשך השנים בעבודת חברי המועצה. גם מעניק תשלום אבל גם יודע לעשות זאת רק על פי כמות והספק העבודה של חברי המועצה.

החוק שרוצה לתגמל חברי מועצה על עבודתם הנו חוק צודק ומבורך, אבל לדעתי מאחר ואנו אנשי ציבור ומדובר בכספי ציבור, אז התשלום צריך להיות רק עבור השתתפות בפועל בישיבות ובוועדות ובפעילות עירונית – ומי שלא נמצא ורק משתמש בתואר של חבר מועצה לא זכאי לתשלום.

השארת תגובה