ואיה השר לעולה: הסיבה שישראל היום מוביל קו אנטי דרעי

מתוך טורו של אבי בלום

דרעי ונתניהו צילום: יעקב כהן
דרעי ונתניהו צילום: יעקב כהן

כל פוליטיקאי בישראל, מהזוטר שבחברי המרכז ועד לבכיר שרי ישראל, למד זה מכבר שעל מנת לדעת מה חשב ראש ממשלת ישראל אתמול – יש לקרוא את ישראל היום. על בסיס התובנה הזאת, שזכתה להוכחה מתועדת בקלטות ביבי-נוני, אין מנוס מלקבוע שהנחקר בנימין נתניהו רווה מלוא חופניים נחת ממצבו של הנחקר דרעי.
לפי ההיגיון הזה, השאלה שצריכה להישאל אינה האם יש לראש הממשלה תועלת במסע הציד המתנהל נגד דרעי, אלא מהו האינטרס שיש לנתניהו בקידום התקשורתי של חקירת אחד מנאמני השרים בממשלתו. נאמן יותר משרי מפלגתו, למעט קרא. ישראל היום היה הראשון שזיהה בכותרת ראשית את פתיחת עונת החקירות. צריך היה רק להשוות בין היקף הסיקור של חקירות דרעי והבלטת הפרשנות הצפויה של מרדכי גילת, אל מול גימוד חקירות ביבי והצנעת הפרשנות הקטלנית לא פחות של דן מרגלית.

כדי להסיר ספק מלב טועים, גובבו להן הכותרות, בערב חג השבועות, על מגעים שמנהלים בכירים בש"ס להשבת אלי ישי לראשות התנועה. הפנטזיה שהפכה לכותרת – שוות ערך, בסיטואציה הנוכחית, לסיכוי שבכירים במרצ יבקשו מישי להחליף את זהבה גלאון. אלא שגם לאחר שכל מעורב פוטנציאלי יצא מגדרו כדי להכחיש את הכותרת, מצא לנכון ישראל היום לחזור על הבדיחה בסופ"ש האחרון. עם פייק ניוז ישראלי שכזה, אפילו הנשיא האמריקאי לא מתחרה.

כשמשווים בין חקירות ביבי ושרה לחקירות דרעי ויפה – שלא נחקרה שעה אחת קודם, אלא בו זמנית, אי אפשר להישאר רק ברמת הכותרת. במשחק 'מצא את ההבדלים' הזה, לא צריך עין חדה כדי לזהות את השינויים. הם בולטים לאורך כל תהליך החקירה. עצם המעבר מבדיקה לחקירה – שנסחב אצל ביבי במשך חודשים ואצל דרעי הוכרע בתוך יממה; החקירות המקבילות בו-בזמן של דרעי והרעייה, מול פער הזמנים בין חקירות ביבי לשרה; הפשיטה על בתי קרובים ורחוקים במעצר מתוקשר כשל ראשי משפחת פשע, לעומת צמר הגפן התקשורתי בו נעטפו חקירות ביבי ושרה. ביום בו פורסם על חקירות ראש-הממשלה, פרסם היועץ המשפטי, לא את רשימת החשדות שנחקרו, אלא את רשימת התיקים שנסגרו.

אין להטיל דופי באינטגריטי של אביחי מנדלבליט – מזכירו של נתניהו שהפך ליועמ"ש. היה מי שכינה את האיש בעבר היועץ המשפחתי לממשלה, אך אחרי שההפגנות נגדו נאסרו על ידי משטרת המחשבות, גם להרהר בדבר לא ממש כדאי. אלא שהצדק כידוע, צריך להיראות ולא רק להיעשות, ולפחות במבחן הנראות, עושה רושם שהמוצא הנוח ביותר הוא להסיט את האש התקשורתית לכיוון חקירות הזוג דרעי, על חשבון פרשיות נתניהו.

דרעי מודל 2017, כלקח משנות התשעים, שומר על זכות השתיקה בתקשורת ומדבר בחדר החקירות. את אשר על ליבו, דרעי פרק במהלך השנה האחרונה בפני מקורביו. הוא ראה במנדלבליט חבר וציפה שלפחות ברמה התקשורתית, ינהג בו בהוגנות. כשדרעי ישב שבעה על אמו – וכבר ידע שמבית האבל הוא ילך היישר לבית משתה הדם בחדר החקירות – הגיע היועמ"ש לנחם והתקבל בלבביות חברית. עם כאלה חברים, מי צריך אויבים.

השארת תגובה