התקרבות ביחסים עם הודו: "ראש ממשלת הודו לא יבקר ברשות הפלסטינית"

נרנדרה מודי ראש ממשלת הודו צפוי להיות ראש הממשלה ההודי הראשון שמבקר בישראל – אלא שהפעם בניגוד לביקורים קודמים של בכירים הודיים בישראל, ומתוך מחווה של התקרבות בין המדינות, המשלחת לא תבקר כלל בשטחי הרשות הפלסטינית

נתניהו וראש ממשלת הודו. צילום: אבי אוחיון, לע"מ
נתניהו וראש ממשלת הודו. צילום: אבי אוחיון, לע"מ

נרנדרה מודי ראש ממשלת הודו צפוי להירשם כראש הממשלה ההודי הראשון שביקר אי פעם בישראל, לפני כשנה ביקר באזור הנשיא ההודי, אלא שהפעם בניגוד לביקורים קודמים שערכו באזור שגרירים ודיפלומטים מהודו, המשלחת לא תבקר כלל בשטחי הרשות הפלסטינית אלא תתמקד כולה באירועים לציון חצי יובל לכינון היחסים בין המדינות.

על מנת להבין את משמעות הביקור חשוב להזכיר את העובדות הבאות:

לפי הדיווח ב'וואלה', הרי שהודו הייתה המדינה ה'לא מוסלמית' הראשונה שהכירה באש"ף כנציג הבלעדי של העם הפלסטיני והביעה תמיכה עקבית בזכותם של הפלסטינים למדינה עצמאית כאשר בעקבותיה הלכו ובאו מדינות נוספות שהביעו הכרה בפלסטינים במוסדות האו"ם. בנוסף, נהגה הודו עד לא מכבר להצביע באופן אוטומטי יחד עם מדינות ערב וגוש המדינות הבלתי מזדהות באו"ם.

אך בשנים האחרונות בחרה להימנע מחלק מההצבעות, מה שמעורר שביעות רצון גדולה בירושלים, ומורת רוח אצל הפלסטינים וחלק ממדינות ערב.

רק בשנה שעברה ביקרה שרת החוץ של הודו סושמה סווארג' באזור, ופתחה את ביקורה ברשות הפלסטינית תוך שהיא מניחה זר על קברו של ערפאת.

כך שבשונה מביקורם של מנהיגים הנוהגים להצמיד לביקור בישראל גם פגישות ברמאללה, הרי שביקורו של ראש ממשלת הודו יוקדש אף ורק לישראל.

בחודש שעבר ביקר יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן בהודו, במה שנתפס כניסיון לאזן את הביקור הצפוי של מודי בישראל.

הגעתו של מודי נחשבת בירושלים לנקודת שיא בהתקרבות והתחממות היחסים בין שתי המדינות מאז עלייתו לשלטון ב-2014. בשלוש השנים האחרונות, במסגרת התחממות היחסים בין ירושלים וניו דלהי, חל שינוי באופן הצבעתה של הודו בהצבעות הנוגעת לישראל באו"ם ופורומים בינלאומיים אחרים.

השארת תגובה