רוצה להתחתן איתו? קבלי אותו, אל תשני אותו

henya
henya

קבלת התורה מלמדת אותנו את המושג "קבלה". לקבל את התורה בלי להעמיד תנאים ובלי ביקורת. ובעיקר, בלי לנסות לשנות אותה. האם נוכל להקיש אותה קבלה גם לשידוכים?

בת 30 פגשה בחור ומצאה בו קווי אישיות שמצאו חן בעיניה. תקשורתי, זורם, אמפטי, מבין. מה שבעיקר דיבר אל ליבה היה הכנות שלו. היא הרגישה שהוא דובר אמת ומתכוון לכל מילה שהוא אומר. אך הקושי היה בחלק הרוחני.

יש לו יראת שמים, לא היה לה ספק, ויש לו המון הערכה לכל מי שלומד ומקפיד קלה כבחמורה. ובכל זאת… משהו בסגנון שלו לא עולה בקנה אחד, לדעתה, עם ההערכה הזו.

האם הוא מכבד ומעריך את לומדי התורה, אך הוא עצמו נמצא במקום אחר?

ואז היא באה ואומרת 'אולי שישנה קצת את דרך הדיבור שלו…?'

ובכן, הוא איננו יכול לשנות משהו, ובוודאי לא לפי דרישת מישהי. "זה-הוא". קבלי אותו או דחי אותו, אך זה – הוא. האם את יכולה לקבל אותו כמו שהוא בלי לנסות לשנות אותו? האם תוכלי לבנות אתו בית נאמן בישראל מתוך הערכה אמתית וקבלה ללא ביקורת? חשבי היטב.

מה הדבר הכי גרוע שיכול לקרות אם תתחתני אתו? שהוא יישאר כמו שהוא.

מה הדבר הכי טוב שיקרה? שהוא ישתנה.

איננו סומכים בשידוכים על שינוי. אנחנו הולכים על כאן ועכשיו. בחני את עצמך, האם במצב הזה שבו הוא נמצא כרגע, את יכולה לקבל אותו? ולהפך, האם את כל הזמן תבקרי אותו ותצפי ממנו להשתפר או לחולל שינוי לפי הסטנדרטים שלך? כי את "ברמה" (רוחנית) והוא לפי דעתך – לא. אם כך, עדיף לא לעשות את השידוך כדי לא להפוך את חיי שניכם לגיהינום.

שימי לב, בקבלת התורה, בני ישראל אמרו "נעשה ונשמע". אנחנו מקבלים אותה לחלוטין. נעשה כל מה שכתוב בה, ויהי מה, אחר כך נשמע את טעמי המצוות. אך קודם נעשה. קודם כל אנחנו מקבלים את התורה בלב שלם.

ולהבדיל, התנאי הראשון לחיי הנישואים שלך הוא לקבל את השני בלב שלם על מעלותיו וחסרונותיו, כמו שהוא ולתת בו אמון, ולהרגיש שאת יכולה לסמוך עליו, ואז בא השלב של "ונשמע", אפשר לנהל שיחות משותפות ולהעמיד בהן את הגבולות שלך ומה שאת מבקשת. הכל מתוך עמדה מכבדת ומעריכה, לא כביקורת.
אם הוא ירגיש את האמון שלך בו ואת ההערכה שלך אליו, יתכן מאד, שהוא עצמו יבחר לחולל שינוי בעצמו. אך זה חייב להיות שינוי שהוא בוחר לעשות, לא את. שינוי אמיתי כתגובה לאמון והערכה שאת רוחשת אליו.

ובמקום להסתובב סביבו, ולחשוב כל הזמן במה הוא בסדר או לא בסדר, והאם לקבל אותו או לא לקבל אותו וכתוצאה מכך, להוריד את השידוך, אולי כדאי שתשאלי את עצמך על עצמך. האם את מקבלת את עצמך? או שאת מלאת ביקורת ומחמירה עם עצמך? ואם את שלמה עם עצמך, איך את כלפי אחרים?

הניה גולדברג פסיכותרפיסטית לענייני משפחה ושידוכים אישי קבוצתי והרצאות, בנות הורים זוגות 026424049 [email protected]

השארת תגובה