האם נתניהו וטראמפ מבשלים מהלך גאוני לדחיקת הפלסטינים? / יצחק שיינפלד

האם מתבשל מהלך גאוני, בו טראמפ ונתניהו ידחקו את הפלשתינים לקיר עם הסכם שלום נוח, ועל הדרך יצורף הרצוג לממשלה כתחליף לכחלון?

טראמפ ונתניהו
טראמפ ונתניהו

האם ראש הממשלה בנימין נתניהו מבשל מהלך פוליטי מהפכני? התעקשותו הבלתי מובנת של רוה״מ בנושא פירוק תאגיד השידור החדש, למרות סדרת פגישותיו עם שר האוצר כחלון. אי מציאת פתרון מוסכם, לצד ״הבנה״ ברורה במערכת הפוליטית שהקדמת בחירות אינה אופ׳ ריאלית כיום, לנוכח ההתנגדות הגורפת של כל מרכיבי הקואליציה, מעלה השערות ביחס לכוונותיו האמיתיות של נתניהו.

מכבש הלחצים הוושינגטוני שוב מופעל על ירושלים. לצד משב רוח מעודד ומרענן, למשמע האמירות התקיפות של נציגת ארה״ב באו״ם נגד ההתייחסות העוינת במוסדות בינלאומיים לישראל ומדיניותה, וההודעה על ״השריף החדש״ שהגיע לעיירה ״דונאלד טראמפ״ שכבר משנה את כללי המשחק שהיו נהוגים עד עתה באו״ם ומוסדותיו.

רוח קרירה נושבת מאמירות או אי-אמירות בנושא המשך הבנייה בהתנחלויות וירושלים רבתי, שלא ערבות לאזני הממשלה וראשה. באם מישהו חשב שהממשל החדש יניח ו״יזניח״ את המזרח התיכון וייתן לנו קצת שקט. הוא התבדה מהר ובגדול.

השליח המיוחד ג׳ייסון גרינבלט חורש את בירות האזור, מגלה פעלתנות ושקדנות, שמלמדת על האובססיביות של ממשל טראמפ ביחס לפתרון בעיית המזה״ת, כפי שמגדירים זאת בוושינגטון.

שוב מתברר שגם הנשיא החדש ״מאמין״ שהוא יהיה זה שימציא את הגלגל מחדש  ולפחות יעגל את המרובע הים תיכוני.

באופן תקדימי השליח ג״ייסון גרינבלט השתתף בועידת הליגה הערבית שהתקיימה בעמאן. גרינבלט לא בא לעמאן לדברר או לייצג את ישראל. אבו-מאזן קיבל כבוד השמור רק לידידים בבית הלבן, איתות ברור שנועד לעיניים ישראליות.

האמירות וההתבטאויות של דוברי הממשל, סגן הנשיא מייק פנס, נציגיו ושליחיו, דואגות לישראל, לביטחונה, שומרים על ישראל וכבודה במוסדות בינלאומיים, אך מחייבים אותה מפורשות לשמור על מדיניות אי הבנייה ואי קביעת עובדות בלתי הפיכות, בשטחי יהודה ושומרון ואף ירושלים רבתי. מי שחשב ש״משיח״ כבר כאן, טעה.

במקביל נפגש השליח המיוחד עם נציגי האופוזיציה. בארץ הוא נועד עם  בוז׳י הרצוג לפגישת עבודה רישמית וממשיך את הקשר שנוצר בטלפון. בוושינגטון, הוא הזמין לארוחת ליל שבת משפחתית במעונו הפרטי את ציפי ליבני וחזר ונפגש איתה לשיחת עבודה. פעמיים ציפי ליבני זה לא בכדי! הרצוג ראש האופוזיציה, ליבני ח״כ מהמניין.

בוושינגטון הבירה נפוצו שמועות עקשניות שטוענות, שדונאלד טראמפ בהסכמת רוה״מ בנימין נתניהו, מבשל מהלך מדיני דרמטי שיוביל, או לפריצת דרך היסטורית ושבירת מעגל המלחמות בין ישראל לשכנותיה או לשבירת כלים, בגין הסרבנות המסורתית הפלשתינאית הדוחה כל פשרה. שתאפשר לישראל מהלכים חד צדדים ביהודה ושומרון.

בפגישת טראמפ-נתניהו הציג רוה״מ לנשיא החדש את בעיותיו הקואליציוניות, עם שותפיו מימין. הפתרון המוצע על ידי הממשל החדש. לחזור לתכניתו הוותיקה של נתניהו אותה ניסה בעבר לרקום עם הרצוג. קואליציה עם ״המחנה הציוני״ על 24 המנדטים שיש להם כיום וכל אחד ממרכיבי הקואליציה הנוכחית שיהיה מעוניין.

בסביבתו של טראמפ מאמינים שהם יכולים להוציא את הערמונים מהאש עבור נתניהו. לפרק לו את קואליציית הימין ולבנות לו קואליציה חדשה שתאפשר לו מו״מ מדיני חדשני, עם עורף פוליטי בטוח.

פרסום סקרי דעת הקהל האחרונים, שמרסקים את המחנה הציוני והרצוג אישית, הינם הזרז העיקרי שיביא להסכמת המחנה הציוני למהלך המפתיע והחדשני. הפגישות של גרינבלט עם הרצוג וליבני ״עסקו״ בבעיות הליבה של המהפך הפוליטי, בחסות וגיבוי אמריקאי.

הקדמת בחירות, יכולה להביא לסוף הפוליטי של הרצוג וציפי ליבני וריסוק מפלגת העבודה ההיסטורית. מאידך, חבירה לקואליציה בחסות אמריקאית, קבלת תיקים משמעותיים בממשלה החדשה, תמצב את הרצוג וליבני אישית כמנהיגים ותאפשר לבנות את האלקטורט של מפלגת העבודה מחדש.

רוה״מ בנימין נתניהו מאמין ובטוח, שהסרבנות הערבית העיקשת, תחזור ותציל אותו ואת הליכוד מהצורך לוותר על ערכי היסוד עליהם נבחר ובהם הוא מאמין. הוא יספק את ליטרת הבשר לממשל טראמפ, הפלשתינאים יסרבו כמו בעבר, לכל פתרון שיש בו פשרה. העקשנות הפלשתינאית תוצג! ותוכח. ליהודים תהיה הצלה.

נתניהו יעז, יקנה את אמונו של השריף החדש ואולי את אמון מנהיגי אירופה מחדש. בפועל לא יצטרך לתת מאומה. אזי, יוכל להמשיך בקווי מדיניותו השמרנית ביהודה ושומרון ולחזק את הבנייה בירושלים רבתי משמעותית. הערבים כבר הוכיחו שברגע האמת, הם מצילים את ישראל.

תסריט בלהות? פנטזיה מזרח תיכונית? גאונות פוליטית? נאיביות אמריקאית? הכול יכול להיות.

התעקשותו הבלתי רציונלית של נתניהו בנושא פירוק התאגיד, מלמדת על דברים נסתרים. העובדה שנתניהו יודע שאין לו רוב לביצוע איומיו וממשיך לאיים, מראה שיש לו אופציות נוספות לכחלון. נתניהו לא יסתכן בבחירות מוקדמות, בהם הוא רק יכול להפסיד.

העובדה שהנשיא האמריקאי החדש ״בוחש״ נמרצות באזורנו. למרות כישלונות וכוויות כל קודמיו לדורותיהם, בראשם מזכיר המדינה הקודם ג'ון קרי המשיחיסט! מלמדת שיש דברים שהוא יודע ואנו עדיין לא. כסוחר ממולח, דונאלד טראמפ האיש והאושיה לא נכנס לעסקים שאפשר בהם, רק להפסיד.

בנימין נתניהו, יותר מישמח לסגור ח-ן עם כחלון ובאותו זמן עם בנט ואיילת שקד. בקונסטלציה כזו, איווט לא יאלץ להיפרד מתפקיד שר הביטחון בו התאהב. הרצוג כשר חוץ, ליבני כשרת משפטים מתאימים לנתניהו ככפפה ליד. דמיונות? בקרוב נדע.

השארת תגובה