העסקים הקטנים הם המנוע מאחורי הפעילות הכלכלית בעיר / יוסי דייטש

בישראל, העסקים הקטנים והבינוניים תופסים למעלה מתשעים ותשעה אחוזים מהמגזר העסקי, ותרומתם לתוצר העסקי עומדת על למעלה משישים אחוזים – יותר מהממוצע העולמי.

פורום העסקים, צילום קובי הר צבי (136)
פורום העסקים, צילום קובי הר צבי (136)

עסקים קטנים ובינוניים הם אחד ממנועי הצמיחה החשובים ביותר בישראל, כמו בכל משק מתקדם בעולם ואולי אף יותר. בישראל, העסקים הקטנים והבינוניים תופסים למעלה מתשעים ותשעה אחוזים מהמגזר העסקי, ותרומתם לתוצר העסקי עומדת על למעלה משישים אחוזים – יותר מהממוצע העולמי.

אבל עסקים קטנים במשק הישראלי נתקלים בלא מעט חסמים, ולעיתים גם ביחס בעייתי מצד המערכת הממשלתית והפיננסית, יחס שאינו הולם את התרומה שלהם לצמיחה במשק ולעיתים תורם לסגירה של עסקים חדשים וגם וותיקים.

העסקים הקטנים תורמים למשק יחד לא פחות מיזמים גדולים שביצעו אקזיטים בשנים האחרונות וזכו להטבות מס מפליגות, אבל התחושה היא שמקבלי ההחלטות עדיין אינם עושים מספיק כדי להסיר חסמים ולסלול את הדרך לשגשוגם של עסקים קטנים.

בדברים שאמרתי השבוע במסגרת פאנל עסקים קטנים בפורום העסקים של מנהלת העסקים בעיריית ירושלים ורשת קו עיתונות, הסברתי שאחת הסיבות לחולשתם של העסקים הקטנים מול המערכת היא שלמרות חלקם הגדול על מפת הצמיחה, הפיזור שלהם והעובדה שכל עסק מתמודד בפני עצמו מול הקשיים והאתגרים, אינם מאפשרים לבעלי עסקים קטנים לצבור מספיק כוח כדי להשפיע ולשפר את מעמדם.

איתי בפאנל ישבו מקבלי החלטות שעשו לא מעט בשנים האחרונות למען עסקים קטנים. סגן שר האוצר הרב יצחק כהן, חבר הכנסת הרב יעקב אשר, ח"כ רועי פולקמן – אותו אני מכיר עוד מהשלב שעסק בפעילות עירונית בירושלים, ויו"ר לשכת העצמאים להב, רועי כהן, סגן ראש עיריית חולון. כולנו הסכמנו שאם העסקים הקטנים היו מתאחדים לכוח כלכלי גדול ומשותף, אין ספק שהאקלים העסקי היה הופך הרבה יותר ידידותי כלפיהם, ומקל עליהם להתמודד מול חסמים וקשיים ולהמשיך לצמוח ולשגשג.

כמי שפועל מזה שנים לקידום ופיתוח המע"ר החרדי בירושלים, אני יכול לספר שזיהינו את העוצמה של העסקים הקטנים, שהם המנוע המשמעותי מאחורי הפעילות הכלכלית העירונית. במגזר החרדי, עסקים קטנים הם מנוע תעסוקה רב עוצמה שיכול להשפיע על מפת התעסוקה החרדית וכתוצאה מכך על הכלכלה ועל המשק כולו. עסקים קטנים נהנים מגמישות המאפשרת להם להעסיק גם עובדים נטולי השכלה אקדמית, ובזמנים של מחסור בתעסוקה וקריסה של חברות גדולות, כפי שמתרחש מפעם לפעם, הם יכולים להוות עוגן הצלה.

החסמים שמפריעים לעסקים קטנים להתקדם מוכרים לכל מי שפועל בתחום. עסקים קטנים לא צריכים אפליה מתקנת – הקשיים של עסק קטן במרכז העיר הם אותם קשיים של עסק בשכונות: בעל עסק קטן אינו יכול להרשות לעצמו להחזיק במשרה מלאה עורך דין צמרת ורואה חשבון מהשורה הראשונה שיתמודדו בשבילו מול המערכת, כמו שנוהגות החברות הגדולות והחזקות. כך, כל אתגר וכל מכשול שמערים פקיד ממשלתי או מנהל סניף בנק, עלול להביא לקריסת העסק, והנתונים על סגירת עסקים חדשים בישראל מוכיחים זאת.

תפקידנו כנציגי ציבור, לדאוג שבעלי עסקים קטנים יפסיקו להתמודד לבד, ויתאגדו לכוח משותף וחזק שיוכל להתמודד מול אתגרים שהיום רק חברה גדולה יכולה להתמודד מולם. השאיפה שלי היא שהתהליך המבורך הזה יתחיל מירושלים, ומשם, אם אכן נצליח ונעמוד במשימה, הוא יתרחב לכל הארץ וייצור אקלים עסקי חדש ומבטיח עבור עסקים קטנים במשק הישראלי.

גיבוש ואיחוד של עסקים קטנים לכוח גדול וממוקד, יאפשר לנו לבוא בדרישות לממשלה כשצריך, כמו שהלובי החקלאי יודע לדרוש ולקבל פיצויים במקרה של פגעי מזג אוויר או מצב בטחוני שפוגע בהכנסות. כוח מאוחד כזה יידע גם לפעול מול המערכת הבנקאית ולהשיג מימון לעסקים שתלויים באשראי להמשך פעילותם, בתנאים תחרותיים כפי שזוכים להם התאגידים הגדולים במשק.

למעשה, התהליך הזה כבר קורה בירושלים. מתחם העסקים ביזמקס, מיזם משותף לקרן קמח ולרשות לפיתוח ירושלים, מספק קורת גג תומכת ליזמים ובעלי עסקים קטנים, ומאפשר להם להתמקד בפיתוח הפרויקט שלהם במקום לבזבז את האנרגיה על הליכי הקמה מייגעים. זהו צעד ראשון במה שאמור להפוך לתכנית כוללת שמטרתה להקל על עסקים ועל יזמים באמצעות איחוד הכוח של כלל העסקים בעיר, ותסמן את הדרך למשק הישראלי כולו.

השארת תגובה