היזם החרדי מגיע עם אש בעיניים, אנחנו נמשיך לתת מענה / על סדר היום

פורום העסקים, צילום קובי הר צבי (92)
פורום העסקים, צילום קובי הר צבי (92)

רוב האנשים העובדים לפרנסתם, מעדיפים 'ללכת על בטוח' ולעבוד כשכירים. כך, כמעט ולא משנה מה יקרה לעסק – הם יקבלו את המשכורת בעשירי לחודש ויזכו לביטחון תעסוקתי.

אבל יש את הנועזים שבתוכנו, חלקם מבחירה ואחרים בלית ברירה, שהלכו ופתחו עסק, יזמו רעיון, איתרו מקום והתגברו על הכשלים הביורוקרטיים.

חלקם מתקשים להירדם בלילה. הפרנסה שלהם תלויה באינספור משתנים – ממזג אוויר שעשוי להבריח לקוחות ועד מחלה פתאומית של עובד, מעליית מחירים של מוצר ועד מתחרה שפותח עסק דומה בצדו השני של הרחוב.

לא קלה דרכו של עסק קטן במדינת ישראל. הסטטיסטיקה לא משקרת והיא עגומה למדי, מרבית העסקים הקטנים מתקשים לשרוד לאורך זמן.

אז נכון, לפעמים מלכתחילה העסק נבנה בלי הכנה מתאימה, הוצב במיקום לא נכון או התרשל בתכנון כספי מוקדם, אבל לפעמים, כל שנדרש כדי להציל מראש את סיכוייו הם עזרה והדרכה נכונה ואשראי נוח יותר.

עבור אותם בעלי עסקים המתמודדים עם הקשיים הללו, וכחלק ממאמציה של רשת 'קו עיתונות' לטובת הקהילה, נערך בתחילת השבוע כנס 'פורום העסקים', יום עיון מקצועי ועמוס בתוכן איכות ובדוכני ייעוץ, ובהשתתפות מאות בעלי עסקים קטנים ובינוניים בירושלים.

בניגוד לועידות שונות, בהן העיקר הוא הכותרת והתוכן טפל, הושם הדגש ב'פורום העסקים' על תכנים ומשתתפים שיתנו כלים ממשיים ואפקטיביים לבעלי העסקים שהגיעו, היכרות עם קרנות אשראי זולות ונוחות, גופים המעניקים ייעוץ חינמי, טיפים פרקטיים בתחומי המשפט, הכלכלה והניהול ועוד.

במהלך הכנס, יצא לי לשוחח עם כמה עשרות מהמשתתפים. גיליתי דור חדש של צעירים 'עם אש בעיניים'. היזם החרדי הצעיר כבר אינו מוכן להסתפק בגבולות הגזרה הטבעיים שכובלים אותו לעיסוקים מזוהים מגזרית ולשכונות חרדיות גרידא, הוא מעוניין לגדול ולהצליח, לאמץ גישה מקצועית וחסרת פשרות ולסמן יעדים רחוקים שהוא מתכוון לכבוש.

תודתנו נתונה לכל השותפים עמנו בפרויקט נפלא וחברתי זה, בראש ובראשונה עיריית ירושלים בהובלתו של סגן ומ"מ ראש העיר הרב יוסי דייטש, ומנהלת אגף עסקים גב' ענבל מוזס, על הליווי והשותפות המקצועית והערכית שקיבלנו מהם ועל הפעילות האקטיבית להצלחתו של הכנס.

רשת 'קו עיתונות' לא מתכוונת לעצור כאן. הביקוש העצום וההיענות החריגה לימדו אותנו על הצורך האמיתי הפנים מגזרי לכנסים מקצועיים שכאלה. אי"ה נמשיך ונערוך סדרת כנסים ייעודיים בתחום קריטי זה בערים חרדיות נוספות, כדי להמשיך ולתרום לקהילה ולפרנסתה.

העניים מתגעגעים ללפיד

השבוע באה לסיומה סאגת ה'קמחא דפסחא', סוגיה כואבת מאין כמותה שהצפנו כאן ב'קו עיתונות'.

קצת רקע למי שמתקשה לעקוב: לפני שנים ספורות, בעידן שנהוג לכנות 'גזירות לפיד', נתנה ממשלת ישראל 51 מיליון שקל לעמותות העוסקות בחלוקת 'קמחא דפסחא' לנזקקים לקראת החג.

בתוך שלוש שנים, ודווקא 'שנות שובע' בכל הקשור לתקציבים סקטוריאליים, קוצץ הסכום עד לכדי יעד של 14 מיליון שקל בלבד השנה.

כדי להבין את גודל האבסורד, לפי התקציב שהוצע המדינה מעניקה לכל סל מזון 14 שקלים בלבד, אולם דורשת במסגרת הקריטריונים מהעמותות שכל סל יהיה בשווי של לפחות 150 שקל, מה שמבטיח לקופת המדינה החזר מיידי של מס בשווי כפול ומכופל מסכום הסיוע הניתן.

חברי הכנסת החרדים נזעקו למערכה בזה אחר זה, יו"ר הוועדה לפניות הציבור ח"כ ישראל אייכלר היה ראשון לערוך דיון בנושא, ח"כ אורי מקלב יזם מכתב עליו חתמו ח"כים מכל סיעות הבית בדרישה לתקן את העוול ולו במעט ואילו יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני כינס דיון פגרה מיוחד והצליח להעביר סכום מוגדל לטובת המטרה החשובה.

ועדיין, הסכום שהועבר לאחר ה'תיקון' ותוספת 3 מיליון שקל ל-14 שתוכננו מלכתחילה – אינו משביע את הארי ואפילו לכלל קומץ לא בא.

גם עתה, מדובר בשליש בדיוק מהסכום שניתן על ידי שרי 'יש עתיד' בזמנו (שר האוצר יאיר לפיד ושר הרווחה מאיר כהן) לאותה מטרה.

ככל שמוזר לומר זאת, לאלפי משפחות עניות שסלי הקמחא דפסחא מהווים עבורן גלגל הצלה לחג – סייעו דווקא אנשי 'יש עתיד' המזוהים עם מעמד הביניים, בעוד שר הרווחה הנוכחי, איש ליכוד שאמור להבין למצבם של שכבות המצוקה, מקשה את לבו.

אולי כדאי שמישהו יספר לו על הפוטנציאל האנושי לגייס מתפקדים למרכז הליכוד, במחיר זול בהרבה מעובדי התעשייה האווירית…

השארת תגובה