אחשוורוש וידידו הטוב המן • הדמויות במגילה ללא מסיכה

הרב חיים אפללו
הרב חיים אפללו

הרבה הסתר יש במגילת אסתר כידוע, וכשמה כן היא, גם הדמויות שכבר מוזכרים במגילה ונשמעים מוכרים … טומנים בהתנהגותם השלכות מהרובד הפנימי והפחות מוכר לכל, אך בהחלט אנחנו ננסה לדלות ולהשליך לחיינו אנו את המצוי במגילה ואולי פחות רצוי … ואת הרצוי לנו ופחות מצוי כבר במחוזות פרס ומדי דאז.

א. נפתח איך לא ?

במלך אחשוורוש אשר התנהגותו מוזרה ולא יציבה עושה משתה במשך חצי שנה להראות את עוצמתו כביכול וכל זה בשושן אשר הייתה עד לא מכבר עיירה קטנה וזניחה וכל כך למה ?

כי בשושן נמצאו האומנים שבנו את הכסא האגדי התואם לכסא שלמה ומה לעשות ואי אפשר לניידו לארמון הוותיק … (1)

עוברים ונצמדים לכסא והעיקר שכולם ידעו שאני הוא ואין בלתי וזה הסיבה שאינו יכול לחשוב שהמלכה קמה ועושה גם היא משתה !!! וכאשר זה קורה, מאבד שליטה, ובעצם מפסיד את הקשר למשפחת המלוכה,

כאשר מתברר לו שמרדכי הציל את חייו מניסיון הרעלה בוחר הוא לשלם לו בכתיבה בספר הזיכרונות למרות עושרו האגדי !!!

מאידך כאשר המן מציע לו סך השווה ל – 260 טון כסף הוא מוותר עליו בנקל ??

כשנפגש במשתה לאור בקשת אסתר ושומע את תחינתה שואל בתום מי היא זה ואיזה הוא ?

מה מגלם הדמות המסתורין הזו, ומה הגורם להתנהגויות אלו (ואחרות) ?

ב. נראה שדווקא דימויו העצמי הנמוך שמסתכם בשומר הסוסים של המלך הקודם שגרם לו תסכול רב, ובעצם יודע שאין לו כלום באמת, מאלץ אותו להראות את מה שמקיף אותו – בגדר תראו כמה אני שווה – אבל באמת אין לי כלום, אדם שבאמת מכיר בערך עצמו אינו זקוק לאישורים מבחוץ והוא מאושר מעצמו (תרתי משמע), דימויו העצמי גורם לו להיות כביכול ייחודי ואינו יכול להשאיר מקום לושתי למשל, אינו יודע להעריך אדם שהציל את חייו כי בעצם חייו אינם שווים טוב מותו מחייו, (2) הוא בהחלט נגרר ונסחף אחרי הצעות מוזרות כהצעת המן להשמיד אומה שלימה בעזרת קלישאות וסיסמאות … כי הוא לא באמת מבין מה הוא ערך האדם כי הוא לא שם … מאידך מפחד להסתבך עם תשלום עבור ההצעה ומוותר עליה מראש,

ג. ומכאן נעבור לידידו הטוב המן בן המדתא האגגי – צורר היהודים, הוא התחיל בסוף הרשימה תחת השם ממוכן ואט אט קיפץ לראש הרשימה, המן טופס טרמפ על אירוע ושתי ומלבה את אחשוורוש שהתופעה שהגיע עד לארמון היא תופעה כלל עולמית ויש לעוקרה מן השורש עד כדי שליחת איגרות לכל איש ואיש התנהגות מוזרה ולא מכבדת מלך כה גדול (3) אך הוא נגרר לרעיון ופעל לפיו, ההנהגה של ללכת על הכל ובגדול עובדת אצל המן גם בהצעת ההשמדה למרות שהכעס הוא כלפי מרדכי הרצון לקבל גם 100% כבוד וקידה … הוא הנחת יסוד בהנהגתו של המן,

מהיכן נובעת הנהגה זו ?

חז"ל מגלים לנו שהמן גם הוא סבל מאותו תסכול של חבירו המלך והיו בהחלט אחים לצרה,

זרש משלה בו ביד רמה ואף הנהיגה בבית שידברו בשפת האם שלה (טרסית),

תסכול זה גרם לו לבוא חשבון עימה אפילו במחיר איגרות כלליות ומוזרות והעיקר לטפל בתיסכולו הביתי, כי שוב בעל הדימוי העצמי הנמוך רואה רק את תסכולו ואינו מסוגל לראות את הסובב אותו באור חיובי, הם פשוט לא היו נראים לו עקב משקפיו הכהים, זו גם הסיבה שאינו רואה קושי להשמיד אומה שלמה ולו בלבד שמרדכי לא יעמוד מול עיניו,

ד. אך מהמן אנו למדים עוד דפוס התנהגות והשלכותיה והוא: האימפולסיביות ומגרעותיה,

המן מתנהל בנמהרות וכשמו כן הוא "ממוכן"

וכהדיוט קופץ בראש בחר להתערב בסכסוך במשפחת המלוכה למרות היותו אחרון שבעת רועי פני המלך ואף משנה חוק היסוד הקובע כי אין סמכות למלך לבדו להוציא להורג,

וכעת נותן למלך כח בלעדי להרוג לבדו את ושתי (4)

גם האובססיה שלו להרוג את מרדכי באופן אישי על ידי עץ גבוה 50 אמה וכבר להכין אותו, וגם להגיע למלך באמצע הלילה ללא תיאום מראש דבר שכלל לא מקובל בפגישות עם אנשים רמי מעלה גרמה לו את סופו הידוע…

שהרי אם העץ לא היה מוכן יתכן והמלך היה נרגע, אך שהכל זמין ויש לך עסק עם מלך שעובד בשלוף זה התוצאה,

ה. שמא תאמר שהמן כן נראה חושב ושקול במגילה ? התשובה היא הוא חושב לצורך שירות האינטרסים של דפוסי התנהגות ודימויו העצמי, וכפי שהעולם נוהג לומר גם טיפש – חכם לעצמו,

הוא שוקל את מילותיו מול אחשוורוש בהצעת ההשמדה ההמונית, כי בכל אופן מבין שזה הצעה מוזרה ותמהונית ובפרט שמרדכי נמצא עם מוניטין של מציל חיי המלך ללא תגמול, אבל אחרי מילים מכובסות אלו עומד אדם שרוצה לחסל כמה שיותר מהר רק יודע שזה הכי מהר שניתן בכדי להגיע ליעד גם המחשבה שחשב בקשר לשאלתו של המלך מה לעשות יקר וגדולה ? מעידה על דימויו הנמוך שמוביל אותו לראות רק את עצמו ואין בלתו,

אך הוא שכח שגם זה ממולו סובל מאותו בעיה ובכך רק הכניס אותו לחרדות של החלפת השלטון וגרם את ההיפך מהיעד שקבע לעצמו ולבסוף קיבל את הביזיון ההפוך (5)

ו. לעומתם להבדיל מיליוני הבדלות נמצאים הדמויות שהם סמל ודוגמא לדורות מרדכי הצדיק , ואסתר המלכה, הנהגתם שקולה ומדודה אינם מחפשים קרדיט למרות שאסתר יכולה לזכות ביוקרה אצל המלך שחשפה את ניסיון הסיכול , אמרה זאת בשם מרדכי, האמת הייתה נר לרגליה {ולכן גם כאשר שאל מי הוא זה ואיזה הוא – הצביעה על המלך כי זה האמת והמלך גבריאל הסיט את ידה לעבר המן}

ז. נהגה בשקילות מול המלך בהזמינה אותו פעמיים למסיבה, הציפיה גורמת חשיבות לפגישה ולנאמר בה, מאידך גרמה לעם ישראל לא לבנות על האחות בבית המלך, אלא לפנות לבורא עולם,

גם מרדכי עמד על עקרונותיו למרות היותו תמוה ונתן את ההוראות לציבור הן בהשתתפות בסעודה והן בצום שבא על חשבון חג הפסח גם אם הציבור לא בדיוק הבין על מה ולמה.

אבל כשלצדיק יש הכרה בערך האדם וקו ברור, אינו תלוי בגחמות של פלוני או אלמוני, מאידך אינו מחפש את כבודו ואינו שואל לרגע מדוע אחרי שהציל את המלך אינו בא על שכרו ובפרט שיודע מה הוא העושר האגדי של המלך ?!

ופשוט לו שהכל על פי היד המכוונת מלמעלה ולכן גם מבין שאם אסתר הגיע לבית המלוכה זה רק כדי להציל את עם ישראל ולכן מחליט בוודאות שתכנס למלך למרות הכירו אותו ואת הפכפכותו, (6) נקודות אלו ניתנות עוד ועוד להרחבה מאז ולתמיד.

הורה יקר !
חשוב היטב על הנקודות שמנינו והשלך על דפוסי התנהגות של ילדיך, וזה הזמן לשפר, אם זיהית משהוא מדימוי עצמי נמוך או דפוסי התנהגות אימפולסיבית, כי השלכותיהם משמעותיות לחיים, אדרבה העצם את ילדיך ולמד אותם הכרה בערך עצמם ומכאן הדרך קצרה להעפיל במסילה העולה בית א-ל,

בברכת פורים שמח
ובשורות טובות
חיים אפללו
_______________________________________________________________________________________
(1) מסובב הסיבות דאג שהמלך יגור בסביבתו של מרדכי למען ההצלה העתידה ודרך הכסא זה עבד יפה.
(2) כמובן שזה חלק מההצלה שהרי אם מרדכי היה מקבל את שכרו על אתר היה יורד מסדר היום הציבורי, וכעת המלך נזכר בו ובדיוק טרום הגזירה.
(3) כמובן שזה חלק מההצלה שהרי עם שקורא את האיגרת המורה לכל אחד להיות שורר בתוך ביתו- התערבות פנימית לא ראויה, מבין עם איזה מלך יש לו עסק, וכך תהיה התייחסות בעתיד לאגרת ההשמדה.
(4) חולייה נוספת בשרשרת ההצלה שהרי בזכות שינוי חוק יסוד זה יכול אחשוורוש להרוג את המן בהחלטה אישית ללא צורך קבלת אישור.
(5) כמובן שהתזמון שהגיע הוא חלק מגלגל ההצלה שהרי אם היה מגיע רגע קודם, היה מבין שהמדובר במרדכי והיה נותן לו פרס ניחומים, ואם היה מגיע אחרי – כבר היו נותנים לו משהוא אך לא ברמה הדמיונית של המן.
(6) כמובן זה רק אחרי שקיבל רמז מן השמש כמופיע במדרש רבה סוף בשלח.

השארת תגובה