רוצח המשתפי"ם • יחיא סנוואר, בן 55 שהישראלים הוציאו גידול מראשו

את עשרות השנים האחרונות, עד עסקת שליט, העביר יחיא סנוואר בכלא הישראלי, שם גם זכה לטיפול מציל חיים על חשבון משלם המיסים • זה לא מונע ממי שאחראי לחטיפתם ורציחתם של נחשון וקסמן, אבי סספורטס ואילן סעדון הי"ד, ואשר הוכתר לפני שבוע למנהיג החדש של חמאס ברצועת עזה, להוביל קו לוחמני וקיצוני, שכולל חיזוק הקשר עם דאע"ש ואיראן ודגש על ניסיונות חטיפת חיילים • הכירו את האויב

יחיא סינוואר
יחיא סינוואר

"הראשון שנכנס לבית היה יחיא סנוואר, כאשר הוא אוחז ביד אחת את מחמוד וביד השנייה אקדח שאותו הוא הפנה לכיוון בני המשפחה בצורה מפחידה", כך תיארה בותיינה, אחותו של מחמוד א-שתיווי, מפקד גדוד זיתון בזרוע הצבאית של חמאס, את מעצרו של אחיה שעונה וחוסל לפני כשנה על ידי יחיא סנוואר, מי שנבחר השבוע למנהיג חמאס ברצועת עזה במקום איסמעיל הנייה.

הגרסאות לחיסולו של שתיווי, שמשפחתו מקושרת היטב בזרוע הצבאית של חמאס – הן רבות. הגרסה הרשמית של החמאס היא ששתיווי הוצא להורג בשל עבירות מוסר והתנהגות שעליהן הוא הודה בחקירתו. שמועות עקשניות ברצועה טענו כי שתיווי היה זה שהצביע לסוכני השב"כ היכן מסתתר מוחמד דף, מנהיג הזרוע הצבאית של חמאס, שנפצע קשה בהפצצה של חיל האוויר הישראלי על מקום מסתורו ב'צוק איתן'.

ב'ניו יורק טיימס' דווח כי מג"ד זיתון זומן לחקירה בשל שחיתות כספית, הודאתו המהירה החשידה את חוקריו שהוא מסתיר משהו גדול יותר והם המשיכו בחקירה בשיטות המקובלות עליהם. במהלך החקירה התברר כי הכספים שמעל בהם שתיווי נועדו ל"דמי שתיקה" לאנשים שידעו מבעיות "המוסר וההתנהגות" שלו. לפי הדיווח בחמאס חששו כי בשירותי הביון הישראלי ידעו או יידעו מבעיותיו של שתיווי, מה שעשוי להיות מנוף לחץ עליו, והורו על חיסולו של המפקד הצעיר והמבטיח.

מנגד, באתר חדשות של משרד הביטחון בשפה הערבית, אתר שהושק לפני מספר ימים ונועד לחשוף לציבור הפלסטיני את דמותם האמיתית של מנהיגיו הרצחניים, נטען כי הסיבה לחיסול היא ביקורת חריפה שהעביר שתיווי על אנשי מחנהו של סנוואר בזרוע הצבאית של חמאס בפני צמרת הארגון שאליה הוא היה מקושר בצורה ישירה. סנוואר חשש מעלייה בכוחו של שתיווי בחמאס על חשבונו והחליט לחסלו בכל דרך.

תהיה הסיבה אשר תהיה, העובדה שסנוואר, הדמות המקשרת בין הזרוע הצבאית לזרוע המדינית של חמאס עד לבחירתו לתפקיד מנהיג הארגון השבוע, לכלכך את ידיו בדם באופן אישי, מעידה רבות על אופיו של מנהיג הארגון החדש ברצועת עזה, עוצמתי ואכזר, אחד שלא מהסס להפנות את כוחו גם נגד חבריו לנשק.

חוטף ורוצח

יחיא סנוואר, בן 55, תמיד לכלך את ידיו בדם, בבוץ ובפעילות טרור כנגד ישראל. הוא נולד במחנה הפליטים של חאן יונס, שם הכיר את מוחמד דף, מנהיג הזרוע הצבאית של הארגון ואת מוחמד דחלאן, מי שהיה מראשי הביטחון המסכל ברצועת עזה ומראשי תנועת פת"ח והודח לאחר מכן מתפקידו.

בתחילת שנות ה-80 התמודד סנוואר על תפקיד יו"ר אגודת הסטודנ טים של האוניברסיטה האסלאמית שבעזה, כנציג "אל-כותלה אל-אסלאמיה", אגודת הסטודנטים של "האחים המוסלמים", היה זה בטרם הוקם ארגון החמאס, אך כבר אז סימן את עצמו סינוואר כגורם מיליטנטי. לימים הכיר את השייח אחמד יאסין, מייסדו ומנהיגו של ארגון חמאס והחל להוציא לפועל פעילות צבאית נגד ישראל.

בין הפעולות המיוחסות לו, תכנון חטיפותיהם של נחשון וקסמן, אבי סספורטס ואילן סעדון הי"ד. פעילות נוספת עבורה נשפט ונכלא בישראל – רצח פלסטינים ששיתפו פעולה עם ישראל. סנוואר הקים את מנגנון "אל מג'ד", שפעל כנגד משתפי פעולה ברצועה, מין ארגון שב"כ עזתי. הוא לא הסתפק בניהול הארגון, אלא פעל במו ידיו לרציחת משתפי הפעולה, ואף זכה לכינוי "איש ה-12", על שם 12 המשת"פים שרצח במו ידיו.

בעבר סיפר כי היה זה אחמד יאסין עצמו שהעניק לו פתווה (פסק הלכה אסלאמי) המאשרת להוציא להורג פלסטינים שיודו בשיתוף פעולה עם ישראל. "באורח פלא כל מי שסנוואר עצר, גם הודה ב'פשע' והוצא להורג", מספר אבי יששכרוף, הפרשן לענייני ערבים של אתר החדשות 'וואלה'. לדבריו, "השמועה בעזה מספרת כי בשלב מסוים אפילו יאסין הזהיר את מי שעמד אז בראש הזרוע הצבאית, סלאח שחאדה, מפני קיצוניותו של סנוואר".

"מדובר באדם כריזמטי, נקי כפיים, שונה מאוד מהפוליטיקאים של חמאס מהדור החדש. הוא מבריק, מכיר היטב את רזי הפוליטיקה ואני ורבים אחרים חשים אליו כבוד גדול עד היום. הוא לא מלא בקשקושים ודיבורים כמו האחרים, אלא אדם שדוגל במעשים", מצטט יששכרוף דברים שנאמרו לו על ידי מכר קרוב של סנוואר.

מנהיג חמאס בכלא

בשל פעילותו בחיסול משת"פים, נעצר סנוואר על ידי ישראל ונגזרו עליו למעלה מ-400 שנות מאסר. מעצרו לא שכנע אותו לזנוח את דרך הטרור, אלא להיפך. הוא הפעיל את חושיו הכריזמטיים ואת עוצמתו והפך לראש "השורא" (הנהגה מייעצת) של אסירי חמאס בכלא הישראלי. סנוואר לא היה רק מנהיג אסירי חמאס, אלא אף היה הכתובת לשאלות והתלבטויות של הנהגת החמאס ברצועה.

בתקופת שהותו בכלא נתגלה גידול סרטני בראשו, שהוצא בהמשך בניתוח מורכב. בטי להט, לשעבר קצינת מודיעין בשב"ס, שליוותה את סינוואר באותה תקופה, סיפרה: "פגשתי אותו לאחר שהוא עבר את הניתוח, הוא ביקש מהסוהרים שיקראו לי, זו הייתה הפעם הראשונה שהוא דיבר אלי. הוא אמר לי תוך כדי שהוא בוכה בדמעות ממש, שהמשפחה שלו דואגת לו וכי הוא לא יודע מה יקרה לו".

להט הוסיפה, כי היא לא מופתעת ממינויו לתפקיד, "כל החלטה שהתקבלה ברמה הארצית בבתי הכלא, יחיא סנוואר עמד מאחורי ההחלטות האלה. הוא עמד מאחורי עינויים של אסירים שנחשדו בשיתוף פעולה עם השב"ס והשב"כ, הוא גם היה מחליט אם אסיר מסוים יתקבל לאגף כזה או אחר, כך שהוא הכי 'ראוי' במובן השלילי לרשת את תפקידו של הנייה".

להט היא לא היחידה, גם גורמי ביטחון בישראל שפגשו אותו יותר מפעם אחת מספרים על אדם מרשים מאוד, לבבי, ועדיין – "אחד כזה שלא היסס לפעול באלימות כשרצה בכך", מספר יששכרוף בוואלה. לדבריו, "בכל שנות מאסרו, סנוואר המשיך להכווין פיגועים מתוך הכלא. וגם כאשר הגיעה שעת שחרורו בגלל עסקת שליט, הוא דחה אותה על הסף וניסה לשכנע את חבריו שלא לממשה, מאחר ולא הייתה טובה מספיק בעיניו לחמאס. כלומר, האיש היה מוכן להישאר בכלא ולו רק כדי שכמה מחבריו הנוספים יצטרפו אליו בהמשך".

בשל אותה התנגדות העובר סנוואר לבידוד, כדי שלא יוכל להשפיע על חבריו לחמאס למנוע את העסקה. את אותה עסקה רקם אחיו, מוחמד סנוואר, מפקד חטיבת חאן יונס. שמו של אחיו עלה גם בהקשר של החטיפה עצמה, כמו גם להחבאתו של שליט, שלפי הסברה הוסתר בגזרתו, חאן יונס. כאמור, בסופו של דבר שוחרר סנואר בעסקת שליט, לאחר 22 שנה בכלא הישראלי, ולפי הדיווחים הוא עצמו בישר לחבריו למאסר, מי ישוחרר ומי לא.

קו חדש ומיליטנטי

מיד עם חזרתו החל סנוואר לתכנן את צעדיו להשתלט על הארגון. כשנכנס לכלא היה החמאס ארגון קטן, שמנה לכל היותר כמה מאות אנשים, כשיצא מהכלא הארגון היה הגורם הריבוני, לאחר השתלטותו על הרצועה ב-2006. למרות השנים הרבות בהן היה מנותק ממוקדי הכוח ומהשטח, הוא החל לצבור אהדה רבה, בעיקר בקרב הזרוע הצבאית, שם זכה להערכה על פעילותו בשנות הקמת הארגון. סנוואר תפר לעצמו תפקיד חדש, המקשר בין הזרוע הצבאית לזרוע המדינית, מעין שר ביטחון. בתפקידו סימן שני גורמים עיקריים, שחרור אסירים והקשר עם שלוחת דאע"ש בסיני.

את תעדוף שחרור האסירים ניתן היה לראות כבר עם שחרורו מהכלא הישראלי. בעצרת ענק שארגן החמאס ברצועה לרגל שחרור האסירים, נבחר סנוואר לנאום מול 200 אלף המשתתפים. "אנחנו מרגישים שהשארנו את לבנו מאחור, השארנו אסירים רבים מאחור, מגדודי עז א-דין אל-קסאם וגדודי אל קודס", אמר לקהל המשולב. "הותרנו את מחמוד עיסא, הותרנו את חסן סלאמה. אני קורא למנהיגי פלגי ההתנגדות ולגדודי עז א-דין אל-קסאם שייקחו על עצמם לשחרר את כל האסירים בקרוב. אני קורא למי שיש לו יכולת שישתתף בכך". סנוואר אף שלהב את ההמונים תחת הקריאה "ברוח ודם נפדה אותך אסיר", שיבוש של הקריאה המוכרת המתייחסת למסגד אל-אקצא.

סנוואר, כך סיפרו גורמים ברצועה, הוא זה שמנע כל עסקת חליפין תמורת הישראלים המצויים כיום בעזה, מתוך רצון להגדיל את המחיר שישראל תשלם עבורם. פרשנים ערביים שונים, טענו כי ישראל צריכה לחשוש כעת יותר מפעולות דומות לחטיפת חיילים.

סנוואר אף קידם את הקשר עם שלוחת דאע"ש בסיני ויתכן אף עם גורמים סלפים ברצועה עצמה. לפי הדיווחים הוא עודד את הקשר, למרות שבהנהגת הארגון חתרו לשקם את היחסים עם מצרים, בתמורה שזו תאפשר יציאת אנשים מהרצועה והכנסת מוצרים אליה. במקביל לאותם קשרים, דוגל סנוואר דווקא בהתקרבות לאיראן, עמה היחסים התקררו בעקבות מלחמת האזרחים בסוריה. חליל אל-חיה, סגנו הנבחר של סנוואר, הסביר את הדוקטרינה של סנוואר בראיון לתקשורת הערבית; "אנחנו שוקדים על חידוש היחסים עם איראן ועם שאר המדינות הערביות, על פי העיקרון שכולנו אומה אחת ושיש לנו אויב משותף אחד".

מלבד סנוואר, נבחרו מספר גורמים נוספים מהזרוע הצבאית לתפקידים בשלטון, כך שעל פניו נראה כי החמאס יהפוך לקיצוני יותר. ירון בלום, סוכן שב"כ לשעבר, טוען בתוקף, כי "אנחנו עוד נתגעגע להנייה". בראיון לרשות השידור הסביר: "מדובר בגבר כריזמטי, נקי כפים, איש אכזר שישב בכלא עשרות שנים, אקטיביסט מאוד, לא אוהב את ישראל או את הקשרים עם הרשות הפלסטינית".

מראית העין נעלמה

עם זאת, דווקא פרשנים מדיניים מעריכים כי המשפט "מה שרואים מכאן, לא רואים משם" חל גם במקרה של ממשלת החמאס ברצועה, כך שמוקדם מידי לקבוע הנחות יסוד לגבי האיש, שעם הגיעו לכס הנהגה יצטרך לטפל גם בבעיות הביוב של עזה ולא רק בפעילות טרור.
בניגוד לקריאות הפרשנים על ההקצנה בחמאס, אומר ד"ר דוד בוקעי, מרצה לאסלאם באוניברסיטת חיפה, בראיון ל'כל ישראל': "חמאס זה חמאס, מה זה משנה מי זה הבן אדם הזה? כולם קיצונים, כולם רוצחים. מה ההבדל?!"

אולי הההבדל הוא, שפוליטיקה זו אומנות האפשרי וסנוואר יבין מהר מאוד שכוחו מוגבל ויש עוד כוחות במשחק שהוא צריך להתחשב בהם?

"בכל ארגון כזה יש זרועות שונות, זרוע אחת עוסקת בטרור, אחרת בהדרכה, עוד אחת בחינוך, יחסי ציבור ועוד. בין הזרועות הללו מתקיימים כל הזמן ויכוחים שונים לגבי סדרי העדיפויות וזה נכון גם לארגוני טרור. אני נעלב כאשר אומרים לי שיש חמאס מדיני וחמאס צבאי. מה זה השטויות האלה? יש חמאס ויש בו זרועות שונות שמושכות לכיוונים שונות, אבל בסופו של דבר מדבר בארגון טרור לכל דבר, ולכן זה לא משנה אם זה הנייה או סנוואר. למדינת החליפות האסלאמית אין מחלקות שונות? לאל-קעידה לא היו זרועות שונות? האם זה אומר שיש בהם גורמים מתונים? בוודאי שלא. לצערי הרב יש במדינת ישראל יותר מידי טיפשים שמקשקשים שטויות מאי- הבנה".

בכל זאת, ניתן לטעון שיש הבדל בין הניה שהגיע לתפקיד מתפקיד הרל"ש של יאסין, לבין סנוואר, ממקימי הזרוע הצבאית, שהוא מיליטנטי יותר…

"הוא לא מיליטנטי יותר", קובע בוקעי נחרצות. לדבריו, "יותר מכך, ניתן לטעון שהאחראי לתחום החינוך, התפקיד שלו הרבה יותר משמעותי מאחראי לארגון הטרור, משום שהוא מחנך את הילדים מגיל 4-5 להיות רוצחים מהסוג הכי גרוע. כולם אותו דבר".
האם יחסיו עם דאע"ש בסיני וארגונים סלפים ברצועה יימשכו, זאת אחרי שבהנהגה המדינית לא ראו את היחסים בצורה יפה?

"זה הכול פוליטיקה. כאשר חמאס פועל בעזה כנגד ארגונים, הנקראים בישראל ארגונים ג'יאהדיסטים, הוא לא עושה את זה בגלל אהבת ישראל או משום התנגדות אידיאולוגית אליהם, הוא עושה את זה משום שהוא רוצה להיות בשלטון והם מאיימים עליו. אותו דבר עם אבו-מאזן שפועל בשיתוף פעולה עם ישראל נגד החמאס ביהודה ושומרון. אבו מאזן לא פועל אף הוא מתוך אהבה לישראל, הוא אחראי ישיר לאינתיפאדה שמתנהלת בישראל ובירושלים כבר שנה וחצי".

"לטעמי", מוסיף ד"ר בוקעי, "אבו מאזן יותר גרוע ממדינת החליפות האסלאמית, זאת משום שהוא יותר אפקטיבי בעולם ומשפיע, עיין ערך ההחלטות האחרונות של האו"ם. כל הקשרים שלו עם ישראל נועדו כדי למנוע את ניצחון חמאס ביהודה ושומרון. סנוואר ישתף פעולה או לא ישתף, זה הכול עניין של פוליטיקה פנימית שלהם ואין לכך שום עניין וקשר אלינו, זה לא אומר שיש מישהו יותר ג'יאהדיסט או פחות".

בנקודה זו מרים ד"ר בוקעי את קולו ומדבר על כך שמדינת ישראל עצמה טיפחה וריפאה אותו בעת שהותו בכלא: "זכור שהאדם הזה חלה בסרטן וממשלת ישראל טיפלה בו. הוא עלה למשלם המסים הישראלי הון עתק. זכור את הפעילות הנוראה והמזעזעת של איכות החיים שהוא קיבל בבית הכלא הישראלי. בית מלון חמישה כוכבים למחבלים, כולל תפריט צה"לי לכל דבר ועניין, כולל טיפולי שניים וטיפולים רפואיים מהשורה הראשונה בעולם.

"אם אחד נכנס לכלא כי זרק אבן לשנתיים, הוא עובר תהליכים חברתיים וחינוכיים בכלא והופך בדיוק כמו אותם אנשים. הוא הופך לקיצוני ופנאטי יותר וכל זה בעזרת ובסיוע שירות בתי הסוהר של מדינת ישראל. הם זוכים לביקורי משפחות, טיפולים, מכשירי טלוויזיות ועוד. לא רק זה, מדינת ישראל לא מתערבת להם בהליכים ביניהם בתוך הכלא.

"בושה וחרפה כל התהליך הזה למדינת ישראל, שלא יספרו לנו סיפורים על הצלב האדום, לך ותראה מה קורה במקרים דומים במדינות ערב, שלא יבלבלו לנו את השכל, צריך לתת להם בעיטה מאחור. אני רוצה להזכיר לבריטים איך הם התייחסו לפעילי המחתרת האירית, שהם ילדים טובים ירושלים לעומת הזבל שאנחנו מתעסקים איתו".

כלומר, סנוואר חוזר ב-2011 לרצועה ומצליח להשתלט עליה בתוך חמש שנים, אך ורק בגלל שירותי בתי הסוהר שלא מנעו את קשריו עם הנהגת החמאס ברצועה בתקופת שהותו בכלא?

"כמובן", קובע בוקעי, "אם לא היה שומר על קשר, הוא לא היה בעמדת כוח. בתי הכלא בישראל, הם מחד בית מלון ליצורים הנאלחים הללו, ומאידך, החממה הטובה ביותר לחינוך, חברה ולטיפוח הדור הבא של הנהגת ארגוני הטרור. הם יודעים טוב מאוד שבעסקה כזו או אחרת מדינת ישראל המטומטמת, ואני מדגיש 'המטומטמת', תשחרר אותם. המדינה ריפאה אותו מהסרטן, הוא יגיד תודה רבה לישראל? מישהו מכיר לנו טובה על זה? הרי אנחנו מוגדרים מדינת אפרטהייד בעולם!"

למרות דבריו החריפים של בוקעי, ראש השב"כ לשעבר, יו"ר ועדת החוץ והביטחון, חבר הכנסת אבי דיכטר, מוצא במינוי מסר לישראל: "המסר עבורנו הוא שעלינו לחזק עוד ועוד את היכולות שלנו להשמיד את תשתיות הטרור של החמאס בעזה, מפני שהשימוש בהן עשוי להיות מוקדם מכפי שצפינו".

"ההנהגה של חמאס בעזה היא היום הנהגה שרואה את הדברים דרך הרקטה, דרך המנהרות ודרך תקיפות בישראל, דרך חטיפות ודרך גיוס מחבלים מיו"ש לביצוע פיגועים", ממשיך דיכטר לחדד את ההבדלים. לדבריו, "רצח זו נשמת אפו של סנוואר מהיום הראשון, ומהיום יו"ר הרשות הפלסטינית של החמאס בעזה הוא רב מרצחים לכל דבר ועניין. מראית העין שלפיה יש דרג פוליטי מדיני ודרג צבאי אף פעם לא הייתה נכונה והיום גם היא נעלמה".

השארת תגובה