נתניהו וטראמפ • חשיבותה של פגישה ראשונה / פרופ' איתן גלבוע

ביבי
ביבי

פרופ' איתן גלבוע, מומחה ליחסי ארה"ב ישראל מאוניברסיטת בר אילן, מסביר: "הפגישה הראשונה מאוד חשובה, מפני שהיא מעצבת את היחסים בין המדינות בשנים שלאחר מכן. נחזור כמה שנים אחורה, הפגישה הראשונה בין נתניהו לאובמה הייתה קשה מאוד, כאשר התברר לנתניהו שלמעשה אובמה מעוניין בהקמת מדינה פלסטינית, מו"מ מהיר והקפאת ההתנחלויות. הוא הרגיש שאובמה זונח ומפקיר את ישראל, וזה כבר גרם למתיחות ולהרבה מאוד אי הבנות בין שתי המדינות ובין נתניהו ואובמה.

"הפגישה הראשונה שהייתה לנשיא בוש עם שרון הייתה מאוד מעניינת, מכיוון שהשניים האלה ממש נוצר קליק ביניהם, ובדיוק הפוך מהסיפור של נתניהו ואובמה. שניהם באו מרקע חקלאי, לבוש הבן יש חווה גדולה מאוד בטקסס והוא הזמין את שרון לשם, ושם נוצרו באמת קשרים טובים. גם לגבי הנשיא ביל קלינטון בפגישה הראשונה שלו עם רבין היא הייתה פגישה מאוד טובה. לעומת זאת, הפגישה הראשונה של קלינטון עם נתניהו הייתה אחרת".

גלבוע מוסיף ומחדד את חשיבות הפגישה הנוכחית: "הפגישה הזאת באה אחרי שמונה שנים מאוד בעייתיות ומתוחות בין ארה"ב לבין ישראל, ונתניהו צריך לשקם את האמינות שלו בממשל האמריקאי. יש הפעם נשיא שהוא על פניו ידידותי מאוד ומסכים עם ישראל בהרבה מאוד נושאים – בניגוד לאובמה שלא הסכים עם ישראל בהרבה דברים, ולכן הציפיה תהיה אחרת ויהיו גם הרבה יותר הבנות ושיתופי פעולה".

נתניהו פוגש נשיא רפובליקני לראשונה מאז נכנס לתפקידו ב-1996, נרגיש את ההשלכות?

"כן, נשיאים רפובליקנים הסתדרו הרבה יותר טוב עם הימין בארץ ונשיאים דמוקרטים הסתדרו יותר טוב עם ממשלות שמאל וקואליציות בראשות מפלגת העבודה. זה נובע מהשקפת עולם. השקפת העולם של אובמה מול ימין או של 'דמוקרטי' מהשמאל בארץ מול רפובליקני בארה"ב זה פחות טוב.

"יש דברים שלא משנה מי בשלטון ויש דברים שכן משנים. נתניהו שבקדנציה הראשונה היה לו את קלינטון הדמוקרט ובקדנציה השנייה את אובמה, והוא כעת פעם ראשונה עם נשיא רפובליקני שאפשר לומר שאוהד את ישראל, זה בהחלט יתרון מסוים".

עם זאת, גלבוע מחדד כי הכלל לא תמיד תקף, "בוש האבא היה רפובליקני והוא לא הסתדר עם שמיר שהיה ימני והציג עמדות מאוד נוקשות, לעומת בוש שרצה לקדם תהליך של מו"מ, ובאיזה שהוא שלב היה משבר גדול בין הצדדים, שכתוצאה ממנו בוש החליט להקפיא את הערבויות שארה"ב נתנה לישראל לקליטת יהודי ברית המועצות".

תוכל לצייר לנו איך באמת נראית פגישה כזאת?

"כן, היו כבר הכנות לקראת הפגישה הזאת, זה לא בא מאפס. אני מעריך שמי שידבר מאוד או מי שיתבקש לדבר יותר זה יהיה נתניהו. טראמפ כמובן ישאל אותו שאלות – מה נתניהו רוצה, מה הוא מבקש, ידברו על נושאים שונים, אירן וסוריה, המו"מ עם הפלסטינים, כך שיהיה פה הרבה יותר שיחה שהיא הבעת עמדות מהצד של נתניהו. יכול להיות שטראמפ ישיב או יגיב בצורה כזאת או אחרת.

"אני חושב שהם יניחו יסודות להמשך השיחות ביניהם כי אי אפשר להספיק הכול בשעות ספורות. השיחה העיקרית תהיה שיחה של שעה סך הכול. מה אתה כבר יכול לעשות בשעה? אני חושב ששני הצדדים ייצרו מסגרות הבנות, ציפיות ותיאום להמשך היחסים. בנוסף, נתניהו ייפגש קודם עם שר החוץ ויוכל לראות מה הוא חושב…"

אתה חושב שהתפטרותו של היועץ לביטחון לאומי רגע לפני תפגע בפגישה?

"כן, זה יפגע, כי מייקל פלין הכין את הביקור הזה וזה התפקיד של המועצה לביטחון לאומי. אני לא יודע אם ממש ברמת הידע זה יפגע, כי למעשה מי שמחליף אותו במידית זה אחד בשם קית קלוג שהוא למעשה המנכ"ל של המועצה לביטחון לאומי ומונה ליועץ זמני, הוא גם היה בתוכן העניינים האלה, זה לא משהו שהוא לא יודע עליו כלום, כך שאני חושב שמבחינת המידע על הנושאים לא תהיה כאן פגיעה".

בקשת ראש הממשלה להקלות בעונשו של פולארד, זה דבר נכון או שזה יכול לפגוע ביחסים?

"אני לא יודע אם בפגישה ראשונה זה נושא עד כדי כך חשוב. עם כל הכבוד לפולארד… צריך לעשות פה סדרי עדיפויות וחשיבות, אני מאמין שבהמשך זה יעלה אבל אני לא חושב שזה נושא ראוי לפגישה ראשונה".

השארת תגובה