שוד האמנות הגדול: סוחר האמנות מירר בבכי; "זרקתי לפח את היצירות"

בית המשפט בצרפת דן בימים אלה בשוד האמנות הגדול בעולם, במהלכו נגנבו חמישה ציורים בשווי של מאה מיליון דולר. הגנבים נתפסו, אך היצירות לא. אחד הנאשמים מירר בבכי כי זרק את הציורים לפח, אך במשטרה הצרפתית חושדים שהוא הוציא אותם מחוץ לצרפת

אילוסטרציה
אילוסטרציה

בית המשפט בצרפת דן בימים אלה בעונשם של החברים המשתתפים ב'שוד האמונות הגדול בעולם'. במהלך השוד נגנבו חמש יצירות אמנות של אמנים מהשורה הראשונה בהיסטוריה בשווי של למעלה מ-100 מיליון דולר.

השוד בפועל בוצע על ידי ויירן טומיץ', שודד בעל יכולות אקרובטיות המכונה בשל כך "ספיידרמן". בין העצורים בפרשיה הוא סוחר האמנות יונתן בירן, בעל קשרי מסחר עם אספני אמונות ישראלים. במשטרה טוענים כי טומיץ' גנב את יצירות האמונות והביא אותם לבירן שימכור אותן. היצירות עד היום לא נמצאו, ובמשטרה טוענים שבירן הבריח אותן מחוץ לצרפת ויתכן אף לישראל, שם ביקר בסמוך לשוד.

אלא שבבית המשפט פרץ בירן בבכי וסיפר כי זרק את היצירות לפח. "עשיתי את הטעות הגדולה בחיי", סיפר בירן לשופטים, תוך שהוא ממרר בבכי. לדבריו, "אני בוכה בגלל שמה שעשיתי הוא מפלצתי. הייתי ממש בפאניקה והחלטתי להוציא את היצירות מסדנת העבודה שלי ולהעביר אותן למקום בטוח. חשבתי שהמשטרה עוקבת אחריי, הייתי בטוח שצולמתי. אמרתי לעצמי שאני לא יכול לצאת מהבניין עם היצירות, אז ביצעתי את הדבר חסר התקנה הזה".

למרות הבכי שנראה משכנע, השופט, השוטרים וגם הנאשמים האחרים לא מאמינים לבירן. כך, הנאשמים האחרים העידו כי בירן, שמתמחה במסחר ביצירות אמנות נדירות, "חכם מדי" בשביל להשמיד ציורים ששווים מיליונים.

ספיידרמן עצמו העיד כי פרץ למוזיאון הסמוך למגדל אייפל בקלות יחסית, בשל כשלי אבטחה רבים. מערכת האזעקה של המוזיאון לא עבדה, כי הייתה באוצו הזמן בתיקון וטומיץ' הצליח בקלות להשבית את מצלמת האבטחה. אומנם היו שומרים באותו לילה במוזיאון, אך הללו גילו על השוד רק בעות הבוקר.

טומיץ', מטפס הרים מיומן שניצל את כלי הטיפוס לצורך השוד, מחזיק תיק פלילי ארוך על גניבות יצירות אמנות. את הסיבה לכך הוא מסביר, משום שהוא "אוהב ציורים".

 

השארת תגובה