התעלמות, התנערות, זיגזג ורוטציה: הדרך למים ברמה ג' בבית שמש

היחס של חברת 'מי שמש' לתושבים שסובלים נואשות מזרמי מים חלשים, נעה בין הטלת האחריות על כל גורם אפשרי מלבדם, לבין התעלמות מוחלטת • רמת היצירתיות עלתה פלאים כשהתברר שברחובות מסוימים הזרם התחזק, על חשבון תושבים ברחובות סמוכים • לקרוא ולא להאמין

ברז מים (אילוסטרציה)
ברז מים (אילוסטרציה)

הצורך האלמנטרי בזרם מים תקין בבתים – הוא כנראה ציפייה מוגזמת עבור תושבי שכונת רמת בית שמש ג'. תושבי השכונה מתלוננים מזה תקופות ארוכות על זרם מים חלש ביותר, שמקשה ביותר על ניהול חיים תקינים. התלונות הצטברו, מכתבים נשלחו, שיחות התנהלו, אך לפיתרון יצירתי שכזה אפילו הציניקנים הגדולים שביניהם לא העלו על דעתם: לטענת תושבים, חברת 'מי שמש' פתרה את הבעיה ברחובות מסוימים על ידי …הסטת הזרם מחלק אחר של השכונה שתושביו גילו לפתע שזרם המים שלהם נחלש משמעותית.

תושבי הרחובות ירמיהו, חגי ואחיה השילוני, מסתפקים בזרם מים חלש, שמגיע לשפל בימי שישי, אז הם נאלצים להתקלח בטפטופים קלים. התירוצים שקיבלו היו מגוונים ביותר. בתחילה נטען שזה באחריות משרד השיכון, בשלב כלשהו הושלכה האחריות על הקבלן שבנה את הבניינים, ולאחר מכן ניתנה גם ההבטחה שהעניין יסודר.

בסוף השבוע האחרון, הופתעו התושבים לטובה. זרם מים תקין קיבל את פניהם, והם מיהרו להפיץ את הבשורה בין החברים. אלא שאז, החלו לצוץ טענות של תושבים בחלק אחר של השכונה, הלא הם תושבי רחובות חבקוק, יחזקאל ומלאכי. "אני גר במקום מזה 3 שנים, ומעולם לא היו בעיות אצלנו, בימים האחרונים זרם המים הפך לסיוט, ואין לי ספק שמישהו החליט לפתור את התלונות של התושבים על ידי וויסות של הזרם לטובת הרחובות שסבלו על חשבוננו", אומר ל'השבוע בבית שמש' שלומי פולישוק.

תלונות שהגישו תושבים ל'מי שמש' החברה העירונית שאחראית לאספקת המים ושאליה הם משלמים מדי חודש את חשבון המים, נענו בהתעלמות. כשפנו לרשות הממשלתית למים וביוב, נענו התושבים בכך: "מבירור עם תאגיד המים מי שמש עולה כי הסיבות לשיבושים בלחצי המים נובעים מכך שמשרד השיכון טרם השלים את כל תשתית המים, ולכן בשעת שיא של צריכת המים אין ספיקה מספיקה לכל המשתמשים".

הטלת האחריות על משרד השיכון מקוממת את התושבים. "אני תושב המקום מספר שנים ורק בתקופה האחרונה החלו הבעיות", כתב תושב בתגובה לרשות, "אני חוזר ומציין, נושא זה הוא באחריות הבלעדית של מי שמש, התאגיד בודק את נושא אספקת המים לפני מתן טופס 4 לבניין, ולא יתכן שהוא מטיל את האחריות על גורם שלישי". הוא סיים את פנייתו בכאב: "ציפיתי שאתם כרשות ממשלתית שאמורה לפקח על תאגידי המים תיתן מענה יותר ראוי מאשר העברת האחריות למשרד השיכון".

וזו לא ההתחכמות היחידה של הרשויות עם התושבים. במסגרת התנערותם מאחריות, החליטו אנשי 'מי שמש' בשלב כלשהו להפנות את הטענות כלפי הקבלן שבנה את הבניינים, דבר שגרר מכתב אזהרה נזעם.

בתאגיד מפנים לקבלן "כאשר נציגות דיירים בשכונה פונה לחברת מי שמש, הם זוכים לקבל מכם תשובה חד משמעית, חצופה ובלתי מדויקת בלשון המעטה, כי הכשל בלחצי המים הוא של הקבלן המבצע", נכתב למנכ"ל מי שמש ע"י חברת סאסי קבלני בניין. "האמור לעיל נאמר כאשר מי שמש יודעת את העובדות הנכונות והאמיתיות, ופועלת באחריותה להסדרת העניין, אך מרחיקה את הצרה והאחריות ממנה תוך פגיעה ממשית בחברתנו". החברה דרשה הבהרה נחרצת מהחברה שתסיר מהם את ההכפשה, לצד איום בתביעה על פגיעה בשמה הטוב.

גם אם מישהו מתקשה לעקוב אחר סבב התירוצים, פיזור האחריות ומניית הגורמים המעורבים בטובתם או שלא, לפחות המציאות – פשוטה בתכלית, והיא עגומה ומתסכלת: אלפי אנשים שקנו במיטב כספם קורת גג לראשם ולראשי משפחותיהם, נאלצים להיאבק בשביל הזכות לזרם מים תקין. 'כל הזמן' ימשיך לעקוב.

מחברת 'מי שמש' נמסר בתגובה  ל'השבוע בבית שמש': "תאגיד המים מי שמש מודע היטב לבעיות אספקת המים בשכונה רמה ג' בעיר, בעיתות לחץ ובפרט בימי שישי וערבי חגים. שכונה ג' כמו כל השכונות החדשות נמצאת באחריות משרד הבינוי והשיכון, היא הריבון אשר מבצע את כלל העבודות בשכונה. התאגיד מלווה את כלל העבודות מים וביוב ועושה כל מאמץ על מנת לקדם ככל שניתן את מועדי ביצוע העבודות, מתוך שימת לב לאיכות הביצוע וקצב הביצוע.

"האחריות לפתרון בעיית כמות המים המסופקת לשכונה מוטלת על משרד הבינוי והשיכון, אשר מבצע את העבודה של חיבור קו חדש וגדול לאספקת מים באמצעות קבלנים. לצערנו הקצב אינו מספק והתוצאה מורגשת בכל בית ובית. אנשי בשורה אנו כיום, כי בימים האחרונים בוצעה עבודה האמורה לפתור את הבעיה באופן כליל. ותוך מספר ימים תורגש הקלה משמעותית ואף תיפתר הבעיה הכוללת. התאגיד ימשיך לשרת את כלל האוכלוסיה, בכל השכונות בעיר בכל דבר ועניין הנוגע לתחומי אחריותו".

השארת תגובה