יעקב אשר: "מורידים את מחירי הדיור, ומנגד מעלים את מחיר המשכנתאות"

חבר הכנסת יעקב אשר אמר בדיון שהתקיים היום במליאת הכנסת, "עושים מאמץ להוריד את מחירי הדיור, ומנגד מעלים את מחיר המשכנתאות". הדיון התקיים בעקבות הצעה דחופה לסדר שהגיש אשר בעקבות הזינוק בריבית המשכנתאות למרות שהרבית במשק לא עלתה

יעקב אשר
יעקב אשר

ח"כ יעקב אשר במליאת הכנסת על התייקרות המשכנתאות: עושים מאמץ להורדי את מחרי הדיור ומנגד מעלים את מחיר המשכנתאות. הדיון התקיים בעקבות הצעה דחופה לסדר שהגיש ח"כ אשר בעקבות הזינוק בריבית המשכנתאות למרות שהרבית במשק לא עלתה

הקשיים המלווים רוכשי דירות בקבלת משכנתא והתייקרות ריבית המשכנתאות שרק עולה ועולה נידונה במליאת הכנסת בהצעה דחופה לסדר היום שהגיש ח"כ אשר בנושא הזינוק בריבית המשכנתאות לדיור למרות שלא חל כל שינוי בריבית הכללית במשק דבר הגורם להתייקרות הדירות בישראל.

במהלך הדיון במליאה אמר ח"כ אשר כי משרד האוצר נוקט במאמצים בכל תחום אפשרי כדי לנסות ולהוזיל את מחירי הדיור ומצד שני בנק ישראל שהינו גוף בתחום אחריותו של משרד האוצר שותף להתייקרות המשכנתא והטלת קשיים בירוקרטיים, נוצר מצב שהמשכנתאות מזנקות בצורה בלתי הגיונית ובלתי סבירה, אמר ח"כ אשר ומנה את ייקור הריבית בסוגי ההלוואה השונים המגיעה לזינוק של עשרות אחוזים שחל בריבית המשכנתאות תוך שנה וחצי, כשעלייה זו של הריבית גורמת לייקור הדירה בפועל בעוד עשרות אלפי שקלים.

בנוסף על כך התקין בנק ישראל בחודשים האחרונים תקנות המקשות על נוטלי המשכנתאות ובפרט על המגזר החרדי שהינו הנפגע העיקרי מהתקנות כדוגמת חוסר ההכרה היום בחלק ממלגות הכולל כהכנסה. גם לאחר שרוכש דירה עבר את חלק ממשוכת המשכנתא יש את הנחיית בנק ישראל שתוקף האישור עקרוני זה רק 12 יום, מה שקורה בפועל בשטח שהמשך הליך המשכנתא מול הבנק אורך יותר מ-12 יום כך בעת שמקבל המשכנתא מגיע לסוף ההליך הצעת הריבית של הבנק כבר לא בתוקף והלקוח מקבל לעיתים משכנתא עם ריבית יותר גבוהה ממה שהציגו לו בקבלת האישור העקרוני, אבל אחרי שהוא כבר בתוך ההליך הלקוח נמצא בידיים של הבנק ונאלץ להסכים להצעת הריבית הגבוהה, יש לקבוע כי הצעת הריבית בעת מתן אישור עקרוני תהיה תקפה למשך 30 יום.

את דבריו סיכם ח"כ אשר ואמר כי המדינה רוצה להוזיל את מחירי הדירות והבנקים שמים חסמים והחסם הגדול ביותר חוץ מהרגולציה הבירוקרטיה זו הריבית, צעדי משרד האוצר והשיכון יכולים להוזיל את מחיר הקרקע להוציא מכרזי מחיר למשתכן ומהצד השני בנק ישראל יוסיף תקנות מקשיחות והבנקים יעלו את הריבית בצורה בלתי סבירה.

בסיום דבריו קרא ח"כ אשר לשבור את המונופול בתחום המשכנתאות הנשלט בידי הבנקים ואמר כי הגיע הזמן לחשוב באומץ ולפתוח את נושא המשכנתאות לגופים פיננסיים כדוגמת חברות הביטוח וקרנות הפנסיה צעדים שיכניסו את ענף המשכנתאות לתחרות והכוח של התחרות ישפר את יחס הבנקים כלפי הלקוחות והחשוב ביותר הורדת הריבית וממילא יחסכו עשרות אלפי שקלים מזוגות צעירים או ממשפרי דיור.

סגן שר האוצר ח"כ איציק כהן אמר כי אכן ריבית המשכנתא עלתה אולם הסיבה להתייקרות הריבית היא הסיכונים שגדלו בשנתיים האחרונות, ביניהם הגדלת סכום המשכנתא והארכת משך זמן ההחזר, בגינם נדרש הבנק לחזק ביטחונות. בנוסף חלה התייקרות בעלות הגיוס של הבנקים.

בסיום הדיון מליאת הכנסת החליטה להעביר את הנושא לדיון בוועדת הכספים.

השארת תגובה