הנוסעים בידיים של אגד: שביתה כללית בירושלים

ההסתדרות הכריזה על שביתה בת יום אחד של חברת אגד בירושלים. הסיבה המוצהרת, פגיעה במשכורות הנהגים מצג החברה, הסיבה האמיתית, רצונה של החברה לחתום על הסכם סבסודיה חדש עם המדינה. לבינתיים, עובדי החברה משבשים את פעילות התחבורה הבין עירונית לירושלים

החניון של אגד מושבת (צילום: בנצי ליזרוביץ)
החניון של אגד מושבת (צילום: בנצי ליזרוביץ)

מאות אלפי נוסעים בידיים של אגד: היום (רביעי) צפויים מאות אלפי נוסעים בתחבורה הציבורית בירושלים לסבול משביתה בת יום אחד, עליה הכריזה ההסתדרות בתחילת השבוע. בהסתדרות הכריזו כי השביתה תחול רק בירושלים, אלא שהשביתה עשויה לפגוע קשות בתחבורה לירושלים וממנה.

בחברת אגד התייחסו הבוקר לשביתה וסיפרו כי "בשל העובדה שהנהגים השכירים השובתים בירושלים נעלו את התחנה המרכזית בבירה וחסמו את דרכי הגישה אליה ברכבים פרטיים, אוטובוסים שפורקו, מנעולים, שרשראות ועוד, נגרמו הבוקר שיבושים קשים בפעילות התחבורה הציבורית לירושלים וממנה. האוטובוסים הבינעירוניים נאלצים להוריד את הנוסעים ברחוב יפו ושבים ריקים לנקודות המוצא שלהם מבלי יכולת להיכנס לתחנה ולקלוט נוסעים לכל רחבי הארץ".

דובר החברה רון רטנר אמר כי החברה תפנה למשטרה שתפרוץ את הדרך לתחנה המרכזית. לדבריו:  "הנהלת אגד עושה מאמץ להשיב את השירות לסדרו ומתנצלת בפני הנוסעים על אי הנוחות שנוצרה. במקביל, אנו קוראים לנהגים לחדול לאלתר מהשביתה ולשוב באופן מיידי לעבודה סדירה ולהימנע מהפגיעה הקשה והמיותרת  בציבור הנוסעים".

הסיבה לשביתה, תלוי את מי שואלים. באופן מוצהר מכריזים בהסתדרות כי מדובר במחאה על רקע פגיעה בגובה הפרמיות שהנהגים מקבלים בתוספת לשכר הבסיס, בשל מצוקה כלכלית של אגד.

מנגד, לא ניתן להתעלם מהמאבק אותו מנהלת חברת 'אגד' מול משרד האוצר, רצונה של חברת 'אגד' לחתום על הסכם סבסודיה נוסף עם המדינה לעוד 18 שנה. רק לפני מספר חודשים איימה חברת אגד בשביתה דומה ואז הגיעו באוצר לסיכום לפיו ההסתדרות תיסוג מהשביתה ואילו באוצר ישחררו 150 מיליון ש"ח לקופת החברה.

העיתונאי אורן דרי מ'דה מרקר' מוכיח הבוקר כי סיבת השביתה הבוקר היא לא הפגיעה בשכר הנהגים, שאם אכן היה מדובר בסכסוך עבודה פנימי בין הנהלת אגד לנהגים, עולה השאלה מדוע בכלל נדרש מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, להיפגש היום בבהילות עם יו"ר אגד ויו"ר ההסתדרות.

בועז ארד, ממייסדי התנועה הליברלית החדשה, הגיב לשביתה: "להסתדרות לא הספיק הסיבוב המכוער שהיא עשתה הבוקר על גבה של מערכת החינוך וההורים בישראל. כעת, היא מודיעה גם על שביתה בקווי אגד בירושלים במטרה להפעיל לחץ על הממשלה ולקבל עוד סובסידיות מיותרות".

"אם חברת אגד צריכה לשפר את הסכמי השכר של עובדיה, שתעשה זאת מבלי לגרום לאזרחי ישראל לשלם על ההתנהלות הבזבזנית של החברה חדשות לבקרים. מאסנו במלחמת הגרילה של ההסתדרות על חשבונם של אזרחי ישראל שאינם יכולים להמשיך ולשמש כבני הערובה של ההסתדרות ושלוחותיה. על הממשלה להתעורר ולפעול רגולטורית נגד כוחה המופרז על ההסתדרות שמאמללת את חיי אזרחי ישראל, ויפה שעה אחת קודם".

מי שעוד ביקר את החלטת החברה לשבות, הוא  ארגון "תחבורה בדרך שלנו": "ההסתדרות החדשה פועלת באופן נפשע, בהודיעה בהתרעה של פחות מיומיים מראש על השבתת קווי אגד העירוניים בירושלים ביום רביעי הקרוב. שביתה כזו עלולה לשתק את מערך התחבורה המטרופוליני בירושלים וסביבותיה ולגרום פגיעה משנית בכל קווי התחבורה הציבורית בארץ, הרי הנוסעים, בעלי העסקים והעובדים בעיר אפילו לא יכולים להיערך באופן המינימלי לחלופות כאשר כל התחבורה העירונית בעיר נשענת על שירותי אגד".

"אנו מצפים מהנהלת ההסתדרות, שנמצאת בשנת בחירות, לא לנהל קמפיין בחירות מעל גלגלי האוטובוסים, ולהימנע משימוש בנוסעי התחבורה הציבורית כבני ערובה, בהיותם אחרונים בשרשרת המזון בענף התחבורה הציבורית יחד עם הנהגים. אין לגיטימציה ציבורית לפגיעה קשה ובלתי מוצדקת בנוסעים, ובמיוחד כשמדובר בהתראה כה קצרה".

במקביל לשביתה, משרד התחבורה החליט לקנוס את חברת התח"צ הירושלמית במיליון שקל, בתגובה לביטול יציאות של אוטובוסים וחריגות מלוחות הזמנים.  במשרד התחבורה אף מאיימים על החברה, במידה ו'אגד' לא תשפר את שירותה, "לא נהסס להעביר קווים למתחרים".

 

מההסתדרות נמסר בתגובה: "אגד נמצאת על סף תהום. לא ייתכן שלחברה בעלת מסורת מפוארת בת למעלה משמונים שנה נותנים להתפורר, תוך הפקרת נהגיה המסורים והנאמנים ותוך פגיעה בציבור הנוסעים".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "בין המדינה לאגד מתקיים מו"מ למעלה משנה על הסכם סובסידיה. על אף שטרם הושגו הסכמות ועל מנת שלא לפגוע בשירות התחבורה הסדיר הגדילה המדינה את התשלומים שהעבירה לאגד בלמעלה ממיליון שקל. למרות שהמדינה הקדימה את המקדמות לחברה, השירות שניתן בירושלים על ידי אגד לא עלה בקנה אחד עם מחויבות החברה. צר לנו שבמקום לשפר את רמת השירות לאזרחים החברה בוחרת להשבית את הפעילות באזור זה על חשבון הציבור. אין בכוונת המדינה לחלק כספים שאינם מגיעים לחברה רק בשל איום השביתה".

השארת תגובה