לפנות בוקר: ועדת הכספים אישרה את 'קרן הארנונה'

לאחר 16.5 שעות של ישיבה אישרה ועדת הכספים את 'קרן הארנונה' שיחלק באופן שוויוני את הארנונה הממשלתית בין הישובים. מדובר בהישג לשר הפנים, שאף איים במשבר קואליציוני אם הקרן לא תאושר

גפני דרעי ועדת הכספים צילום יצחק הררי דוברות הכנסת (4)
גפני דרעי ועדת הכספים צילום יצחק הררי דוברות הכנסת (4)

אחרי מו"מ ממושך, דיונים סוערים ולא מעט משברים, אישרה לפנות בוקר (חמישי) ועדת הכספים את הקמת הקרן לצמצום פערים בין הרשויות המקומיות, 'קרן הארנונה'. אישור הקרן מהווה הישג לשר הפנים אריה דרעי, שאף איים במשבר קואליציוני במידה והקרן לא תאושר.

אישור הקרן תביא לתיקון עיוות שנמשך עשרות שנים שבו רק ערים שהוגדרו 'ערי עולים' עוד משנות ה- 50', יכלו לגבות 100% ארנונה ממבנים או מתקנים ממשלתיים בתחומן, לעומת ערים שלא הוגדרו כך ויכלו לגבות עד 55% ארנונה ממשלתית ואף פחות מכך: 35%, 45%. מזה למעלה מ- 15 שנה נוצר מצב אבסורדי שבו ערים ללא הגדרת עיר עולים שכן קלטו עולים בשיעורים גבוהים הופלו לרעה ולא יכלו ליהנות מ-100% ארנונה ממשלתית בניגוד לערים שכבר הפסיקו לקלוט עולים או שקלטו בשיעורים אפסיים וכן נהנו מהיתרון הנ"ל.

הקרן תורכב מ-770 מיליון ש"ח, 500 מיליון מכספי הארנונה ברחבי הארץ ו-270 מיליון ש"ח משרד האוצר. הכספים יחולקו בין רשויות ממעמד סוציו-אקונומי באשכול 1 עד 7 שקלטו עולים ב- 15 השנים האחרונות או עולים מאתיופיה. יישובים וערים אלו יקבלו 13% מהתקציב בקרן בהתאם לכללים שייקבעו שרי האוצר והפנים. שאר הכספים יחולקו עפ"י קריטריונים של מעמד סוציו-אקונומי, מדד הפריפריאליות, גודל האוכלוסייה ברשות, מצב פיננסי של הרשות, היקף שטח הנכסים שבתחום הרשות המקומית שאינם מבנים לצורך חישוב הארנונה.

לאורך הדיונים בחוק התנגדו ראשי רשויות שעירן הוגדרה כ'עיר עולים' תפסיד מיליוני שקלים. במענה לבעיה זו, חלק מכספי הקרן יוגדרו כמנגנון 'החזרה', קרי להעברת תקציבים כפיצוי על אובדן ההכנסות מ'עיר עולים' ל- 61 רשויות שנפגעות מהשינוי עפ"י קריטריונים של מעמד סוציו-אקונומי 1-5, מדד הפריפריאליות והחלק היחסי של ההכנסות מ- 100% הארנונה הממשלתית שהם גבו עד היום מסך כל תקציבן.

מנגנון הפיצוי הנ"ל לאותן 61 רשויות נקבע מלכתחילה בחוק ל- 6 שנים, על-מנת להקטין את מידת הפגיעה באותן 61 רשויות ושהיא תהיה הדרגתית, כשבשנים הראשונות הפגיעה תהיה מזערית. במהלך הדיונים, שינו חברי הכנסת בשל לחץ ראשי הרשויות את פרק הזמן הזה והרחיבו אותו ל- 8 שנים, על-מנת לרכך עוד יותר את הפגיעה בהן. עוד נקבע, כי ראש הממשלה יחד עם שרי האוצר והפנים יהיו רשאים לשקול להרחיב את המנגנון לעוד שנים בהתאם לצורך. מעבר לכך, כספי הקרן האחרים ישמשו לחלוקה בין הרשויות בהתאם לקריטריונים.

אחד הנושאים שגרר מיני משבר בישיבה הייתה הודעתו של סמוטריץ' כי לא יצביע על הקרן אלא אם כן היא תכלול במפורש את יישובי יהודה ושומרון. חברי הכנסת מהאופוזיציה טענו כי מדובר בנושא חדש המחייב את הגשת הסעיף להצבעה בטרומית. לאחר דיון בוועדת הכנסת הוכרע כי אין צורך בהגשה מחדש.

הדיונים בנושא החוק להקמת הקרן, שהחלו בשעה 9:30 בבוקר היו סוערים מאוד ובמהלכם התעמתו חברי הכנסת וראשי הרשויות עם פקידי האוצר ומשרד הפנים. ולאחר 16.5 שעות של ישיבה, אושרה הקרן ברוב של 11 חברי כנסת בעד ו-4 נמנעים.

השארת תגובה