הזדמנות אחרונה: ורשה מאפשרת חידוש תביעות ניצולי שואה

עיריית ורשה פרסמה רשימה של 2,613 בתים בעיר שנגזלו על ידי הנאצים ושיש נגדם תביעת בעלות, אבל בלי שמות הבעלים. כעת יש ליורשים פרק זמן של שישה חודשים בלבד להתייצב ולהפעיל את התביעה מחדש

מבנה בגטו ורשה
מבנה בגטו ורשה

מאבק של 70 שנה בא אל קיצו: עיריית ורשה פרסמה רשימה של 2,613 בתים בעיר שנגזלו על ידי הנאצים ושיש נגדם תביעת בעלות, אבל בלי שמות הבעלים. פרסום הכתובות מגיע אחרי שלפני כחודשיים חוקק חוק בפולין, לפיו יוכלו ניצולי שואה ויורשיהם להפעיל את תביעותיהם מחדש, אבל לזמן מוגבל של חצי שנה.

כך שכעת יש ליורשים פרק זמן של שישה חודשים בלבד להתייצב ולהפעיל את התביעה ושלושה חודשים נוספים להוכיח זכויות בנכס, לאחר מכן יועבר הנכס לעיריית ורשה.

בתגובה לחוק שמגביל את הזמן בו יכולים ניצולי שואה ויורשיהם לתבוע את רכושם, השיק ארגון איל"ר ("ארגון יהודי עולמי להשבת רכוש") מאגר נתונים חדש של נכסים שמטרתו לעזור לניצולים וליורשיהם לזהות את רכושם.

מאגר הנתונים יסייע להם לקבוע אם קיימת תביעה פתוחה עבור הנכס. קביעה זו חשובה משום שהחוק החדש אינו מאפשר הגשת תביעות חדשות ואינו מתייחס לאנשים שלא הגישו תביעות להשבת רכושם מיד לאחר מלחמת העולם השנייה, או אנשים עם רכוש מחוץ לוורשה. כמו כן, לא ידוע בנוגע לכמה נכסים בוורשה עוד קיימות תביעות רכוש פתוחות מאז תום המלחמה.

 

 

"השתמשנו בטכנולוגיה מודרנית כדי לתקן עוולות היסטוריות", אמר יו"ר ועדת התפעול באיל"ר, גדעון טיילור. "עלינו להבטיח כי ייעשה צדק עם הניצולים ועם יורשיהם וכי הם יקבלו את רכושם חזרה או פיצוי כספי על בתים או עסקים שהיו בבעלותם או בבעלות הוריהם, ושנלקחו מהם שלא כדין".

טיילור ציין כי "פולין היא המדינה היחידה באיחוד האירופי שנכשלה בהעברת חוק לאומי המתייחס לרכוש פרטי שנלקח שלא כדין בתקופת השואה או הולאם לאחר מכן". הוא הוסיף, כי "אנו קוראים לממשלת פולין לעשות את הדבר הצודק עכשיו, להשיב או לפצות ניצולים ויורשיהם, כמו גם, בעלי נכסים יהודים ולא-יהודים אחרים".

לאחר השואה חזרו ניצולים רבים לעיר והגישו תביעות  רכוש תחת צו קומוניסטי, שהלאים את כל רכוש ורשה. רוב התביעות נדחו או לא נפתרו, וכעת יש ליורשיהם, במידה והם מודיעים לתביעה, אפשרות לתבוע מחדש ולזכות בנכס.

 

 

השארת תגובה