מנדלבליט: "חוק ההסדרה אינו מתקבל על הדעת"

היועץ המשפטי לממשלה ד"ר אביחי מנדלבליט נאם הערב בכנס העמותה למשפט ציבורי בראשות הנשיאה בדימוס דורית ביניש. במהלך נאומו התייחס לחוק ההסדרה, ותקף: "ההצעה פוגעת באופן קשה בשלטון החוק".

מנדלבליט ונתניהו (עמוס בן גרשום לעמ)
מנדלבליט ונתניהו (עמוס בן גרשום לעמ)

היועץ המשפטי לממשלה הד"ר אביחי מדלבליט נאם הערב (חמישי) בכנס העמותה למשפט ציבורי בראשות הנשיאה בדימוס דורית ביניש.

"זוהי חקיקה שאיננה מתקבלת על הדעת", פתח היועץ המשפטי את נאומו המושחז, ותקף את קידום חוק ההסדרה.

לדברי היועמ"ש, "ההצעה פוגעת באופן קשה בשלטון החוק. ההצעה אינה עולה בקנה אחד עם חובותיה של מדינת ישראל על פי המשפט הבינלאומי ויש לה השלכות מרחיקות לכת בזירה הבינלאומית, הפגיעה בזכות הקניין שנובעת מהצעת החוק איננה מקיימת את התנאים הבסיסיים ביותר שחלים ביחס לנטילה כפויה של זכויות קניין. זוהי חובתי המקצועית להצביע בפני הדרג הנבחר על כלל ההשלכות שצפויות מהליך החקיקה". מנדלבליט התריע על הסכנה ב"ביטול בדיעבד של פסקי דין חלוטים של בית המשפט העליון".

בהמשך דבריו יצא מנדלבליט להגנת מעמדו בפי הפוליטיקאים שמגדירים אותו כ"פקיד", שהוא רק יועץ ותפקידו לייעץ. היועץ המשפטי אמר: "זוהי אחריותו וחובתו של 'הפקיד' הזה, לייצג את האינטרס הציבורי, לאכוף את הדין, ולבצר את שלטון החוק".

"התפקיד שלי בתור היועץ המשפטי לממשלה הוא לבחון את חוקיותם של ההסדרים המשפטיים, ולהציג בפני הדרג המדיני את המשמעות של נקיטה בכל אחד מהם. זוהי חובתי המקצועית, וכך אני פועל. השמירה על שלטון החוק איננה עניינו האישי של היועץ המשפטי לממשלה. שלטון החוק מהווה חלק בלתי נפרד מהמשילות. בלי שלטון חוק אין משילות, ופגיעה בשלטון החוק משמעה גם פגיעה במשילות. מתוקף הבנה זו, אנו נמשיך ולפעול, בשיתוף פעולה עם הדרג המדיני, על מנת לסייע לו להגשים את מדיניותו, והכל בגבולות החוק".

השארת תגובה