לא רק בכותל: "מקום לנשים גם במסגדים"

ד"ר נג'אה אל סעיד, מרצה סעודית לתקשורת באוניברסיטת זאיד בדובאי, מציגה את תכניתה בדבר עיצובם מחדש של המסגדים, בין היתר מדובר בהכנסת כיסאות וחלוקה של המסגד לעזרת גברים ועזרת נשים

מסגד
מסגד

נשות המסגדים? ד"ר נג'אה אל סעיד, מרצה סעודית לתקשורת באוניברסיטת זאיד בדובאי, התראיינה לאתר הערבי הליברלי "אילאף", והציגה את דרישתה בעד הכנסת נשים למסגדים.

על הרעיון עצמו מדווח מכון ממר"י, המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון, שאף תרגם קטעים נרחבים מהראיון עימה. "מבחינה דתית אין איסור לשנות את העיצוב הפנימי של המסגדים הנהוג כיום בעולם האסלאמי, שהוא שונה ממסגד למסגד. כפי שבוצעו חידושים ברַחבות החיצוניות של מתחם המסגד של מכה בשל עבודות ההרחבה, למה שלא יבוצע שינוי גם בעיצוב הפנימי של המסגדים? הרחבות החיצוניות של מתחם המסגד של מכה מוקפות בגורדי שחקים בסגנון המודרני ביותר", השיבה אל סעיד לשאלה 'האם יש איסור דתי המונע את שינוי הרציונל השולט בעיצוב הפנימי של המסגדים?'.

היא הוסיפה, כי לדעתה "ההרגל והדבקות במנהגים ובמסורות הם אלו שמונעים נוכחות של נשים וגברים יחדיו במסגדיםזאת בעוד שהאסלאם אינו אוסר ערבוב בין גברים לנשים".

אל סעיד תיארה את המסגד האידאלי בעיני רוחה, ואמרה כי גיבשה לעצמה "תמונה הכוללת: מסגד רחב היקף שיש בו כיסאות שעליהם יישבו מי שבאים למסגד כדי לקרוא קוראן או להאזין לדרשה. הכיסאות הללו יחולקו לשני חלקים מקבילים, צד אחד לנשים וצד אחד לגברים; במקום התפילה תהיה בימה לדרשן; תהיה תאורה עמומה, כדי ליצור סוג של רוחניות ורוגע נפשי; במרכז המסגד, מול הכיסאות תהיה זירה רחבת היקף, מוגבהת מעט, לצורך התפילה, מחולקת לשני חלקים – לנשים ולגברים".

לדבריה: היא איננה מבינה "מדוע שהאסלאמיסטים והשמרנים יתנגדו לכיסאות  במסגדים, בעוד שאין הם מתנגדים לבניית גורדי שחקים בסגנון מערבי מסביב למתחם המסגד במכה ואין הם רואים בכך שינוי במאפייני הבניה האסלאמיים והמרתם ב[סגנון] הבנייה המערביהתנגדות להימצאותם של כיסאות במסגדים כדי שלא יהיו דומים לכנסיות אינה הגיונית, שכן רוב אנשי הדת המתונים מטיפים לסובלנות ולהתקרבות בין הדתות, ואיזו מניעה יש לכך שמסגד יהיה דומה לכנסיה? כולם יושבים על כיסאות ומעולם לא שמעתי שישיבה עליהם אסורה או מגונה. זהו לדעתי מראה תרבותי ובריא לרגליים, לברכיים ולגב. במסגדים הללו צריכות להיות הנחיות המבהירות את גינוני הכניסה אל המסגד במה שנוגע להופעה נקייה, לעידון ההתנהגות ולאופן [ביצוע] רחיצת ההיטהרות כדי שהמסגד לא יתמלא במים".

עוד היא טענה, כי נתקלה בתגובות חיוביות בדף לרעיון שלה וכי היא חושבת ש"ייתכן שהנושא יעורר בהתחלה ויכוח, אולם, אם ייבנה מסגד בסגנון זה במדינה ערבית או מוסלמית כלשהי, אני משוכנעת שהרעיון יתפשט משום שאין בו דבר שפוגע בדת, אדרבא, המראה תרבותי ביותר והוא מעניק למוסלמים תדמית מעודנת".

השארת תגובה