לאחר המחאה: פרס אונסק"ו למוזיאון היהודי במוסקבה.

השבוע הוענק פרס אונסק"ו למוזיאון היהודי ברוסיה, זאת למרורת שרק לפני כחודש יצא הרב בערל לאזאר, נגד החלטת הארגון למחוק את החשיבות ההיסטורית היהודית להר הבית ולכותל צפו בגלריה מהטקס ומהמוזיאון

באונסק"ו, ארגון התרבות, החינוך והמדע של האו"ם, העניקו השנה את פרס הארגון למוזיאון היהודיבמוסקבה.

חבר השופטים של אונסק"ו קיבל המלצות רבות על המוזיאון היהודי במוסקבה, ולאחר ביקור אישי ובדיקה מעמיקה – בחרו להעניק לו את הפרס היוקרתי השנתי, המוענק מדי שנה לנבחרים מיוחדים בתחום מדע, אמנות, תרבות או תקשורת. הפרס כולל גם סכום של 100,000$. את הפרס קיבל נשיא איגוד הקהילות היהודיות ברוסיה הרב אלכסנדר ברדה, שבדבריו בעת קבלת הפרס, עמד על חשיבות זכירת ההיסטוריה המופלאה של עם ישראל והצגתם בפני כל עם ולשון.

המוזיאון היהודי הגדול נחנך לפני כארבע שנים, ומאז ביקרו בו כבר מאות אלפי איש, בהם כל בתי הספר הממלכתיים במוסקבה, לאחר שבמדינה נחקק חוק חינוך הקובע כי חל חיוב על כל בתי הספר לסייר במוזיאון עם תלמידיהם יחד עם הצוות החינוכי.

המוזיאון הוקם בסיוע נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, והוא ממוקם בסמוך למרכז היהודי ובית הכנסת המרכזי "מארינה רושצ'ה" במרכז מוסקבה. במוזיאון רחב הידיים מוצגת היהדות וחיי היהודים בכלל, החל מבריאת העולם ועד לימינו אנו, באולמות מפוארים ומוצגים בסטנדרטים הכי גבוהים, ולא פלא שהוא נחשב כיום כאחד המוזיאוניים היוקרתיים והנחשבים ביותר, ואף זכה לפרסים עולמיים רבים.

נשיא רוסיה פוטין, ביקר במוזיאון עצמו כבר שלוש פעמים, ואחת מהן היתה בעת שהעביר את "ספריית שניאורסאהן" המפורסמת אל המוזיאון היהודי, במעמד רבה של רוסיה הגאון רבי בערל לאזאר, ומאז פוקדים חסידים וחוקרים רבים את המחלקה המיוחדת בה נמצאים אלפי ספרי קודש נדירים.

יצוין, כי הפרס הוענק למוזיאון, כאשר רק לפני כחודש התפרסמה ברוסיה התגובה החריפה של רבה של רוסיה הגאון רבי בערל לאזאר, שהתפרסמה כמה שעות לאחר החלטת אונסק"ו בעניין הכותל המערבי, ובדבריו אמר הרב הראשי: "אונסק"ו הוא ארגון שמתיימר למלא תפקידים חינוכיים, ובהיותו אחראי על שימור הירושה ההיסטורית והתרבותית של עמים שונים. מובן כי האחריות בקבלת החלטות כאלו דורשת ידע רב; לכל הפחות צריך לדעת את ההיסטוריה והתרבות של העם המדובר. לצערי, ההחלטה בעניין ירושלים מולידה חשד, כי לנציגי העמים בארגון יש חסרים ניכרים בידע זה. ספרי קודש של היהודים וכן של הנוצרים, מביאים הוכחות לכך שירושלים היא העיר הקדושה ליהודים. גם אם הנציגים של אונסק"ו לא מכירים בסמכותם של ספרים אלה – לפחות עליהם להתעניין בתוצאות החפירות הארכיאולוגיות בירושלים. התוצאות האלה מעידות על כך, שירושלים במשך אלפי שנים היא המרכז הרוחני הבלתי ניתן לערעור של היהדות, ושל האמונה והמסורת שלנו. אכן, בירושלים יש מקומות שקדושים לדתות אחרות. אבל בשביל היהודים הר הבית זה המקום הקדוש ביותר שיש! אני חייב להגיד בכנות, חד-משמעית, ההחלטה האחרונה של אונסק"ו בעניין ירושלים פוגעת ברגשותיהם של כל היהודים המאמינים, ומערערת עד היסוד בעינינו את סמכותו של הארגון הזה. בהקשר הזה אני רוצה להדגיש, שאני המום גם מאופי ההצבעה של נציגי רוסיה באונסק"ו. מוזר מאוד שרוסיה, שבשבילה עניין שימור הירושה ההיסטורית תמיד היה חשוב ביותר, ועד היום ניהלה מאבק מתמיד נגד כל זיופי ההיסטוריה, תמכה הפעם בזיוף הנראה לעין…"

השארת תגובה