כל מה שלא ידעתם על כסאות בטיחות ברכב

בטיחות הילדים היא דבר חשוב, גם בנסיעה. כסאות בטיחות לילדים עוזרים לשמור על בטיחותם אולם סקרים מראים שכסאות רבים אינם מעוגנים נכון ולכן ההגנה אינה במיטבה. מה צריך לדעת כדי לשפר את בטיחות הילדים ברכב?

shutterstock_409415860
shutterstock_409415860

נראה שהרעיון של חגורות בטיחות הוטמע כראוי בתודעת הנוסעים הישראלים, אבל דווקא ילדים קטנים יותר לעתים מוגנים פחות. מבחר כיסאות הבטיחות בשוק הוא גדול, ורכישת המתקן הנכון היא הצעד הראשון לנסיעה בטוחה. אלה הדברים שכדאי להורים לדעת לפני רכישת כיסא בטיחות לרכב

כיוון הנסיעה

ראשם של ילדים עד גיל שנתיים גדול ביחס לגופם ושרירי הצוואר עדיין לא סיימו להתפתח. בזמן תאונה, תנודות הראש והצוואר מושפעות מחולשה זו ועלולות להיות קטלניות. זו הסיבה בגללה רצוי להושיב ילדים עד גיל שנתיים בניגוד לכיוון התנועה, עם הפנים לגב המושב. בדרך זו, המושב של המתקן עצמו מספק תמיכה לראש ולצוואר ומונע פגיעה במפרקת ובגולוגולת.

ישנם סלקלים או כיסאות בטיחות שניתן לחברם כנגד כיוון הנסיעה. הבחירה בין סלקל לכיסא בטיחות היא בחירה שיש לעשות על פי צרכי המשפחה והשימוש הצפוי.

סלקל או ריפוד פנימי

רוב הסלקלים מותאמים לגובהם ומשקלם של ילדים עד גיל שנה. למעשה, מרבית הילדים לאחר גיל 9 חודשים הם כבדים או ארוכים מכדי לשבת בסלקל. לסלקל ישנם יתרונות הנובעים מכך שיחסית קל לחבר אותו לרכב וניתן להוציא את הילד מהרכב עם הסלקל. יתרון נוסף הוא שסלקלים ברובם קטנים ממושבי בטיחות ומתאימים יותר לגודלו של תינוק קטן. יחד עם זאת, כדאי לקחת בחשבון שישיבה ממושכת בסלקל אינה טובה לבריאות התינוק בגלל התנוחה שבה התינוק נמצא. אם משתמשים בכיסא בטיחות נגד כיוון הנסיעה – כדאי להשתמש בריפוד פנימי בחודשים הראשונים, על מנת שגודל המושב יותאם בצורה טובה יותר לתינוקות קטנים.

סוג העגינה לרכב

ישנם מספר סוגי עגינה לרכב: באמצעות חגורות בטיחות, או באמצעות טבעות עגינה מיוחדות וחיבורים מתאימים בגוף כיסא הבטיחות. ישנם כיסאות בטיחות אותם ניתן לחבר גם באמצעות חגורות וגם באמצעות טבעות העגינה. במקרים אלו – יש לבחור בשיטת עגינה אחת בלבד, זו המתאימה יותר לגיל, גובה או משקל הילד ולעגן רק באמצעותה.

טבעות עגינה מתחברות בשיטה שנקראת באירופה איזופלקס ובארצות הברית Latch. שיטת העגינה מבחינת הכיסא שונה, אולם טבעות העגינה ברכב הן אותן הטבעות לשתי השיטות.

טבעות עגינה נמצאות ברכבים על פי חוק משנת 2002 וממוקמות על פי רוב במושב האחורי – בשני הצדדים הצמודים לחלונות. ישנם רכבים בהם ישנן טבעות עגינה גם למושב המרכזי.

עגינה באמצעות טבעות עגינה מומלצת רק עד למשקל של כ-18 ק"ג, למעט במתקני בוסטר בהם הילד קשור בחגורות הבטיחות הרגילות לרכב והמושב משמש רק להגבהה. חגורות בטיחות מותאמות לשאת משקל של אדם בוגר, טבעות העגינה יוצרו כך שיהווה חלופה בטוחה רק עד למשקל של 18 ק"ג. בבוסטרים, החגורה היא זו המחזיקה את הילד וטבעות העגינה מעגנות את הבוסטר בלבד.

תוקף

כמו בהרבה מוצרים אחרים, גם לכיסאות בטיחות מוצמד תוקף מוצר. התוקף המרבי עומד על שש שנים. הרעיון מאחורי התוקף הוא מרובע:

  • בלאי
  • סיכוי נמוך יותר לתאונה
  • סיכוי נמוך יותר לשינוי בתקינה
  • חידושים בתחום הבטיחות

כאשר הכיסא מורכב ברכב, החומרים מתבלים עקב חשיפה לקרני שמש מזיקות, שימוש ועוד. גם מוצר שנראה במצב טוב, עלול להגן טוב פחות לאחר מספר שנים עקב סיכוי גדול יותר לשבר או קרע. הנושא חשוב גם בשימוש ממושך כאשר המוצר חדש, וחשוב שבעתיים ברכישת מוצר מיד שנייה. לפני הרכישה וודאו כי המוצר עדיין בתוקף.

במידה והרכב עבר תאונה, וודאו אם אחד מהתנאים הבאים מתקיימים: דלת הרכב הקרובה למקום עגינת כיסא הבטיחות לא נפגעה, לא היו נפגעים או שכריות האוויר ברכב הופעלו – במידה וכן יש להחליף את כיסא הבטיחות (גם אם תוקפו עדיין לא פג). כדאי לבדוק האם ביטוח הרכב המכסה את נזקי התאונה מכסה גם את עלויות רכישת כיסא בטיחות חדש. ביטוח רכב מספק כיסוי עבור החלקים הקבועים ברכב.

ברכישה מיד שנייה לא תמיד ניתן לדעת אם המושב עבר תאונה או לא, ובכל מקרה יש לנסות לברר את העניין.

גם בנושא התקנה רצוי לבדוק ללא קשר לתוקף האם הכיסא עומד בתקנה הישראלית ורצוי גם האמריקאית או האירופאית. אין הבדל בבטיחות מבחינת הבטיחות בין התקנות האמריקאיות או האירופאיות, רק מבחינת אופן השימוש.

כריות אויר

כאשר הילד מעוגן בניגוד לכיוון הנסיעה, חובה לוודא כי כרית האוויר המכוונת להגן על אדם בוגר היושב באותו המושב (אם כזו קיימת) – מנוטרלת מעבר לכל צל של ספק.

חגורות בטיחות כאמצעי עגינה

קיים פער בין התקנה האמריקאית לבין האירופאית והישראלית לגבי חגורות הבטיחות המותקנות ברכבים חדשים. בארה"ב נפוצה שיטה שנקראת ALR שבה אורך החגורה ננעל כשהיא נסגרת, וניתן לשנות את האורך רק לאחר שחרור וחגירה מחדש. בישראל ואירופה מותקנות בעיקר חגורות בטיחות בשיטת ELR – חגורות אלו גמישות באורכן וננעלות רק בזמן תאונה כשיש משיכה חזקה.

עגינת כיסאות בטיחות לילדים במשקל של מעל ל-18 ק"ג נעשית באמצעות חגורות הבטיחות. על מנת שהעגינה תהיה משמעותית, על החגורה להיות נעולה ללא אפשרות תזוזה (ALR) או שעל הכיסא להיות מותאם לחגורה מסוג ELR. בשימוש כזה מומלץ לשקול כיסאות בטיחות אירופאיים המתאימים לחגורות הבטיחות הנפוצות בישראל. לפני רכישת כיסא בטיחות לילדים גדולים יותר – יש לוודא האם החגורות המתאימות אליו הן ALR או ELR, ובמידה והן ALR לרכוש (בנפרד) גם Locking Clip (או לוודא שיש ברכב Lock off מובנה).

 

לא רק מתאונה, גם מהשמש

חשוב להגן על כסאות הבטיחות והילדים, במיוחד הקטנים שבהם, מפני חום וקרינה. ניתן לעשות זאת באמצעות הצללת השמשה, כיסוי המושב בין נסיעות וקירור הרכב לפני הכנסת הילדים.

הכי חשוב – לנהוג בזהירות

כיסא הבטיחות נועד לשמור על הילדים בזמן תאונה, אולם הדרך הטובה ביותר לשמור עליהם היא על ידי הימנעות מתאונות. נהיגה רגועה, ללא הסחות דעת ושלא בזמן עייפות היא אחד מאמצעי הבטיחות הטובים יותר לשמירה על בטחון הילדים בזמן הנסיעה.

השארת תגובה