הילד קם מוקדם מאז שהוא חזר לגן – מה לעשות?

הילד שלך מתעורר בלילה לעתים תכופות? נעמד ובטוח שהתחיל היום? השינה שלו לא נקטעת מוקדם מאד בבוקר? • אם זה קורה דווקא בימים הללו של התחלת תקופה אז יש לזה הסבר • מה נכון לעשות? ומה לא נעשה בשביל שהשינה תהיה טובה ואיכותית?

הילדים נכנסו למסגרת לאחר החגים ובהרבה משפחות הילדים החלו להתעורר מוקדם יותר מהרגיל. יש שחושבים שהסיבה היא שהילד ישן מספיק והוא לא עייף, אז אולי כדאי לבטל את שנת הצהריים, או לאחר את שעת ההשכבה, הכל כדי שהילד לא יתעורר מוקדם יותר. מדובר בטעויות שאם ההורים יעשו – הילד ימשיך ויקדים את שעת ההתעוררות שלו עוד ועוד. מיה שטיינהרדט-זיו, יועצת שינה בכירה ובעלת MamamayaSchool האקדמיה ל- 365 הימים הראשונים בהורות, מסבירה מה עשויות להיות הסיבות להתעוררות מוקדמת ומה ניתן לעשות.

למה הילד מתעורר מוקדם יותר בזמן קליטה לגן?

בזמן השינה מתחדשות כל מערכות הגוף, מתחזקת מערכת החיסון, מערכת עיבוד המידע וקבלת ההחלטות, מערכת הזיכרון עוברת עיבוד, וכן מערכת הריכוז. במהלך השינה מופרשים מהמוח לדם הורמונים חיוניים כגון הורמון גדילה והורמון השינה.  מנגד, בזמן קליטה למסגרת חדשה, הילד נמצא במצב של "עוררות גבוהה", מה שאומר שגופו הקטן מפריש יותר הורמוני סטרס ואדרנלין (הורמוני פעילות) מבדרך כלל, אלו אותם הורמונים שאחראים לתגובות הגוף בזמן מצוקה, אחראים לשמור את הילד ערני וב"כוננות גבוהה" יותר מהרגיל ולהקל עליו את תהליך הקליטה. הורמונים אלו מתנגשים בתהליך הרגוע של שינה ומנוחה ומונעים מהילד להמשיך לישון עד שעה מאוחרת, כאשר הפרשת הורמון השינה יורדת לקראת עלות הבוקר. לאורך הלילה, כאשר הילד ישן, מופרש במוח ובדם הורמון שינה באופן הדרגתי עולה: בתחילת הערב והלילה הגוף מפריש יותר הורמון שינה אשר מגיע לשיאו בשעות 00:00-03:00 ואז הגוף מתחיל להפריש בהדרגה פחות הורמון שינה כחלק מתהליך טבעי שמטרתו לאפשר לילד להתעורר בקלות ליום חדש. כתוצאה מריבוי הורמוני סטרס בדם בשלבי הקליטה, הורמוני הפעילות גוברים בשעות הבוקר המוקדמות על הורמון השינה ולכן הילד מתעורר מוקדם יותר מבעבר. ממש כמו אדם מבוגר שמוטרד במחשבות ומתעורר מוקדם יותר ומתקשה לחזור לישון.

מה ניתן לעשות כדי להתגבר על הבעיה?

  1. שמרו על סדר יום קבוע והשתמשו בטקסי שינה, במיוחד בתקופה זו של קליטה

על מנת להגביר את הפרשת הורמוני השינה ולהפחית את הפרשת הורמוני הפעילות, כדאי להיעזר בטקסים והתנהגויות קבועות שיעזרו לילד להיכנס לשינה בצורה רגועה וטובה.

הטקסים הקבועים שמומלצים לילד בכל גיל הינם:

  • טקס שינה בערב – הורדת קצב פעילות: ארוחת ערב ובסיומה בקבוק או הנקה (אם עוד נהוגים בביתכם), משם מיד למקלחת, ומשם לחדר החשוך באווירה שקטה, התלבשות, סיפור ולמיטה. בלי אוכל בחדר ובלי משחקים מיותרים.
  • טקס שינה ביום – לקראת כל השכבה ביום יש לבצע טקס קצר שכולל שיר והשכבה במיטה.
  • טקס התעוררות מהשינה – מכל שינה, גם שנת יום וגם שנת לילה, מומלץ לבצע טקס התעוררות קבוע.

זכרו להחשיך את החדר לקראת כל שינה, גם ביום. ביום אין צורך לשמור על עלטה מלאה, מספיקה אווירת חושך. בלילה, חושך עלטה עם אור לילה קטן בחדר או במסדרון. כמו כן, התנהלו בשקט יחסי לקראת השינה, גם ביום. אין צורך להדמים את הבית לחלוטין אבל כן לשמור על אווירת שינה.

  1. שימרו על שעת השכבה מוקדמת כמו בעבר

השכבה מוקדמת הינה הסוד לסידור שעות השינה של ילדים. כאשר ילד מתעורר מוקדם, הורים רבים נוטים לחשוב שהוא לא עייף, "הספיקה לו השינה", ואז הם מאחרים לו את שעת ההשכבה. כתוצאה מכך, הילד נכנס למעגל קסמים שלילי של חוסר שינה ועייפות יתר, וממשיך להקדים את שעת ההתעוררות שלו כל יום עוד קצת. לכן, הקפידו שלא לאחר את שעת ההשכבה ואפילו להקדימה. ככל שתקדימו את ההשכבה, הילד יהנה מיותר הפרשה של הורמון שינה ולכן בעלות הבוקר, כאשר ההורמונים מתמודדים זה נגד זה, תהיה לו יכולת התמודדות טובה יותר בזכות ההקדמה. הורים רבים בחרו בשעה 20:00 כשעת השכבה ומתפלאים לגלות כי ילדים צריכים ללכת לישון ממש כמו הציפורים, קרוב לשקיעה (בימנו 19:00). אם הילד שלכם אינו ישן צהריים יותר, השכיבו אותו לישון בשעה 18:00 בערב, ילד שישן צהריים יכול ללכת לישון בין 18:30 ל- 19:30. וטיפ קטן– הילד הקטן הולך לישון ראשון, וככה מתקדמים בהדרגה לפי גילאי הילדים בבית.

  1. שימרו על כמות שעות השינה ביום כולל שנת צהריים (אם הייתה נהוגה עד עכשיו)

הורים רבים חושבים שהילד שמתעורר מוקדם כבר לא עייף ולכן מורידים לו את שנת הצהריים. במעשה זה, הם מכניסים את הילד למצב של עייפות יתר וחוסר בשעות שינה. אין צורך לשנות את כמות שעות השינה ביום שהייתה נהוגה עד כה, כך שאם הילד היה רגיל לישון בצהריים, אפשרו לו את המנוחה גם כעת. אם הילד ישן 2 שינות ביום– אפשרו זאת, ואם הילד ישן רק שינה 1 באמצע היום – אפשרו מנוחה אחת ארוכה וטובה. אם הילד ישן 3 שעות שינה ביום – אפשרו זאת, ואם ישן יותר או פחות – אפשרו לו את מה שהוא רגיל וצריך. וטיפ נוסף- אם ניתן להוסיף כעת באופן זמני שעות שינה ביום, זה עדיף (עד שתסתדר ההתעוררות המוקדמת בבוקר).

מה לעשות עם שעת היקיצה בבוקר?

אחרי שווידאנו כי לא חסרות לילד שעות שינה והשכבנו אותו כמו בעבר, או מוקדם יותר, נוכל כעת להתמקד בבעיית היקיצה המוקדמת בבוקר. קודם כל עליכם לקבוע את שעת היקיצה המוקדמת ביותר שאתם מוכנים לשרוד כעת באופן זמני. זוהי נקודת ההתחלה שלכם לתהליך. ההמלצה היא להתחיל בשעת זריחה ולא לפני כן, שכן "בוקר לא מתחיל בחושך" ולכן כל התעוררות שלפני זריחת החמה הינה התעוררות של "התבלבלות" ועליכם להחזיר את הילד לישון כאילו שהוא התעורר ב- 1:00 בלילה. רק התעוררות לאחר עלות האור (שעה 6:15 לערך) הינה התעוררות למטרות בוקר. כעת עליכם לבחור את שעת ההשכמה הקבועה שאליה אתם שואפים להגיע בסיום התהליך – זוהי נקודת סיום התהליך מבחינתכם. מומלץ לבחור את השעה שהייתה נהוגה בבית לפני תהליך הקליטה לגן/ ביה"ס. זו השעה שהילד מכיר ויודע להתנהל בה וכעת זה לא זמן לשינויים קיצוניים. כאשר הילד מתעורר לראשונה אחרי 6:15, בצעו טקס בוקר כי זו נקודת ההתחלה והוא עמד ביעד הראשוני, כעת התקדמו בהדרגה, כל כמה ימים הזיזו את שעת ההתעוררות בעוד 10 דקות, ככה שתוך שבוע עד עשרה ימים תגיעו לשעת התעוררות נעימה וסבירה של 6:45-7:00 בבוקר.

חשוב להבין כי אם הילד התעורר מוקדם מדי והחזרתם אותו לישון, עליו לישון לפחות 30 דקות רצופות על מנת שהמוח שלו יחווה כניסה לשינה שקטה (תהליך "הריסט" של המוח מתרחש רק אחרי 30 דקות) ולכן אם התעורר לפני 30 דקות עליכם להחזירו לישון שוב. זכרו כי הסוד הוא בהתנהלות עקבית, רגועה ומכבדת לשני הצדדים. בדרך הדרגתית זו, הילד יחווה הצלחות וכולכם תוכלו לאט לאט לחזור לשעת ההתעוררות שהייתה נהוגה בביתכם טרם תהליך הקליטה.

קליטה מוצלחת ושינה טובה לכולם.

מיה שטיינהרדט-זיו, יועצת שינה בכירה, מדריכת הורים ובעלת MamamayaSchool  האקדמיה ל-365 הימים הראשונים בהורות. לפרטים נוספים: www.mamamaya.co.il  

השארת תגובה