מי לה' אלי במוסקבה: הנגיד סיים מסכת

בראשות רבנים ונגידי הקהילה חגגה מוסקבה את אחד האירועים המרשימים ביותר ליקרה של תורה • רבה של מוסקבה הגאון רבי פנחס גולדשמידט נשיא 'ועידת רבני אירופה' 'שידך' בין עשרות סטודנטים צעירים לרבני ישיבת לייקווד, כולל לימוד בביהכ"נ הגדול וביהמ"ד "אהלי יעקב" ללימוד בחברותא •  התעניינות חסרת תקדים של התקשורת הרוסית במעמד

באירוע יוקרתי אקסקלוסיבי, בראשות רבנים ונגידי הקהילה חגגה מוסקבה את אחד האירועים מהמרשימים שידעה יהדות רוסיה. הנגיד ר' אלכסנדר מאליס, מגדולי תומכי התורה, סיים מסכת קידושין. מאות מיהודי מוסקבה הגיעו לאולם המלכותי והמפואר ביותר של העיר מוסקבה, ייברופיסקי. כדי לחגוג יקרה של תורה.

היה זה ביטוי לחשיבות ואהבת לימוד התורה הק' של הנגיד העושה רבות לחיזוק תורה וחינוך תורני, שסיים את מסכת קידושין עם החברותא מחשובי חכמי התורה במוסקבה הרב שלמה זלוטסקי יו"ר ארגון ג'ואיש קמפוס.

באירוע המיוחד השתתפו; רבה של מוסקבה, הגאון רבי פנחס גולדשמידט נשיא 'ועידת רבני אירופה'. קהל בני תורה חכמי ורבני ישיבת 'אהלי יעקב', בראשות הגאון רבי אבנר כהן והרב דוד לגונוב, אברכי כולל 'ברכת יצחק', צוות החינוכי של בית הספר ותלמוד תורה 'ראשית חכמה' ובית הספר 'עץ החיים'. פעילי ארגון "תורה מציון", תלמידי בית מדרש "דור רביעי". נשיא הקונגרס היהודי הרוסי מר יורי קנר. יוזם 'יום השחרור וההצלה' ומייסד מפעל המשניות הגדול בעולם – 'לומדים זוכרים' לזכרם של קדושי השואה הי"ד, יו"ר קרן 'סטמאגי' מר גבריאל גרמן זכרייב. אחיו של אלכסנדר; מר דניאל (אולג) מאליס נשיא איחוד הקהילות הדתיות ברוסיה. עשרות בני תורה ולומדיה. צעירים וסטודנטים לצד אנשי עסקים ונגידי עם.

עם תחילת המעמד נתקבלו האורחים בפרקי שירה בניצוח הקלידן והבעל מנגן ר' אבי גז' ובליווי להקת כליזמרים מקומית והצוות החינוכי בת"ת "ראשית חכמה" ובהם; הרה"ח ר' שמואל חיים פפנהיים ומחזני בית כנסת הגדול במוסקבה הר"ר יעקב בר. המשתתפים הסבו לשולחנות ערוכים ממיטב הכשרות המהודרת של ק"ק מוסקבה.

כשמסכת קידושין מתחת לזרועו בחביבות, התייצב הנגיד ר' אלכסנדר מאליס לצדו של הגר"פ גולדשמידט, והכריז: למרות הקפדתי הגדולה להימנע מפרסומים ואירועים פומביים, אני כל כך שמח שיהודים יכולים לשמוח שמחה אמתית לא באירוע גשמי אלא דווקא תוך שמחה של קניית חכמת התורה, וכי רק בגלל כבוד התורה ושמחת התורה הוא יוצא מגדרו לעשות פרסום גדול. מאלס אמר כי הזמין בני תורה ואנשי עסקים, ביניהם כאלו שטרם טעמו טעמה של תורה, כדי לשתף גם אותם לחוות שמחה של תורה.

הגר"פ גולדשמידט שנשא את הנאום המרכזי תיאר את גודל המעמד של שמחת סיום הנחשב לסעודת מצוה, וכמה אפשר לראות במעמד זה את חביבות התורה וגודל כוחה ללכד ולאחד את כל העם היהודי להטות שכם אחד בלימוד התורה הבונה את האישיות של האדם, ומחותן השמחה של הערב מוכיח כי יגעת ומצאת תאמין, כאשר קבע חברותא עם הרב זלוטסקי, שיעור שנמשך בהתמדה גדולה בעקביות ובנחישות. 'הנגיד הר"ר אלכסנדר מאליס מחייב עשירים, כי התורה נהפכה לציר מרכזי בחייו עם חביבות לימוד התורה וההתמדה שבא הרבה פעמים על חשבון העסקים והביזנעס'.

בהדרת הכבוד סיימו; הנגיד ר' אלכסנדר מאליס עם הרב שלמה זלוטסקי את לימוד סיום המסכת ואמירת ההדרן והקדיש. בהתרגשות רבה יצא הנגיד ואחיו במחול סוער ביחד עם החברותא. לריקוד הנלהב שנמשך שעה ארוכה הצטרפו; הגר"פ גולדשמידט, רבני הקהילה בית המדרש והכולל "אהלי יעקב". הרב אבנר כהן. הרב צבי פוברסקי מב"ב, הרב עמיאל שטיינברג ראש ישיבת 'הר המור' וחתנו הרב דוד יושובייב ראש כולל 'תורה מציון' ושאר רבני הקהילות ובתי הכנסת.

שיאה של השמחה הייתה ההתעוררות והתוצאה שניצל הגר"פ גולדשמידט וביוזמה משותפת עם חכמי ורבני "כולל לייקווד מוסקבה", יזמו חברותות עם ההכרזה: מי לה' אלי! כאשר הרעיון הוא שיהודים יקרים מבני המקום יאמצו חברותות בקביעות ללמוד מסכת מכות בעיון יחד עם אברכים בני תורה שהתגייסו בחפץ לב להרבות תורה ולהאדירה. לחברותות שנקבעו העניק הרב גולדשמידט מסכת מכות עם פירוש 'מתיבתא' שיצ"ל לאחרונה בתרגום לרוסית. המעמד היה מרגש. כאשר בזה אחר זה קמו צעירים ומבוגרים וסטודנטים צעירים שנשבו בקסם אהבת וחשקת התורה וכרתו ברית בחברותות עם אברכי הכולל של "אהלי יעקב" כולל לימוד בביהכ"נ הגדול ו"ליקווד מוסקבה".

אורח הכבוד מישראל, הרב צבי פוברסקי, הביע במילים נרגשות את החוויה הגדולה שחווה במעמד זה ואת ההפתעה המיוחדת לערב זה; הרב פוברסקי הביא בשליחותו של הגאון רבי חיים קנייבסקי שליט"א מכתב חיזוק ועידוד מיוחד לנגיד. במכתב; מלים חמות ונרגשות וברכתו הטהורה לרגל סיום מסכת קידושין והמשך בלימוד וסיום עוד מסכתות רבות, ולכתיבה וחתימה טובה. המכתב הוענק למאלס בתבנית זכוכית אומנותית לקול תשואות קהל המשתתפים.
דברי תורה וחיזוק לכבוד המעמד השמיעו; הרב עמיאל שטרנברג וחתנו הרב דוד יושובייב. במעמד גם הובעה הערכה רבה לראשי הקהילה בית המדרש והכולל "אהלי יעקב", אשר הנגיד ר' אלכסנדר מאליס קבע בו מאז ומזמן מקום לתורתו ונמנה על באי בית המדרש.

המעמד המיוחד זכה להתעניינות חסרת תקדים של רשתות התקשורת הגדולות ביותר ברוסיה. בארשת כבוד התייצב מאליס בפני התקשורת ושיתף את מיליוני הצופים בתחושתו של יהודי בן-תורה השמח בשמחת לימוד חכמת התורה במעמד גדול ונכבד לשם ולתפארת.

 

השארת תגובה