"השפיע הרבה בתורתו על כל העולם כולו"

אלפים השתתפו בהלוויית הגאון הרב אליהו יוסף שאר ישוב הכהן זצ"ל • הגר"י יוסף, "הוא היה יודע לפשר בין אבי לבין רבנים אחרים" • הגרש"מ עמאר "אנחנו עוד נרגיש את החיסרון" • הגר"ד לאו, "קיים בפועל 'שופטים ושוטרים תתן לך'"

מסע הלוויה במרכז הרב (באדיבות ערוץ 7)
מסע הלוויה במרכז הרב (באדיבות ערוץ 7)

רב העיר האדומה: אלפים השתתפו בהלוויית הגאון הרב אליהו יוסף שאר ישוב הכהן זצ"ל, רבה של חיפה לשעבר. מסע ההלוויה החל בעיר חיפה, בה כיהן הרב כרב, משם המשיכה לישיבת 'מרכז הרב' ומשם להר הזיתים.

הראשון לציון, הרב הראשי, הגר"י יוסף ספד לרב ואמר: "המנוח שאנחנו עוסקים בכבודו, הוא השפיע הרבה בתורתו על כל העולם כולו. ישב ועסק בתורה במשך עשרות שנים. אני זוכר את המנוח לפני חמישים שנה כשהיה מגיע לבית של מרן האבא זצ"ל, הייתי רואה את הידידות והחיבה שהייתה בניהם".

הרב סיפר על יכולתו של הרב לפשר בין רבני הציונות הדתית לאביו, מרן הגר"ע זצ"ל: "הוא היה תמיד מפשר בין האבא לבין רבנים אחרים, כשהיו כל מיני מתחים, הוא היה יודע לפשר, הוא היה מגיע לדבר עם אבא והרב היה שומע לו".

הראשל"צ הגרש"מ עמאר, רבה של ירושלים, ספד: "אנחנו נרגיש את החיסרון. כבר הרגשנו בשבתות שנעשו בתוכנית שהוא הקים של אסיפות הרבנים באריאל. בשנתיים האחרונות שלא יכל להשתתף, היה חסרונו מוכר. יצא לי להיות במחיצתו במקומות רבים, ראיתי את ההנהגות שלו בקודש. את החכמה, הדעת והתבונה. היינו בכל מיני מדינות וכנסים של ראשי ישיבות, מרעיש הארץ. הסבלנות והמתינות שלו זו משנה שצריכה להיות נלמדת אצל כל חכם ורב בישראל. הוותרנות שלו, היה הולך תמיד ומחפש את הדרך הנוחה".

הרב סיפר: "כל הפעולות שלו מוצדקות לא רק בעיני אלוקים אלא גם בעיני אדם. הכרתי את הרב בתחילת הכהונה שלי כדיין בחיפה, ישבנו בבית דין עם הרב ע"ה, ראיתי את עבודתו בקודש, גם בתוך בי הדין, תמיד הוא אמר את אשר על ליבו. לא עשה לרעהו רעה. אני לא חושב שיש אדם שיכול לומר שהרב שאר ישוב עשה לו רע. אני לא פגשתי ולפי ההיכרות יכול לומר שאין דבר כזה".

הרב הראשי הגר"ד לאו ספד: "הרב שאר ישוב הוא זה שכקיים בפועל 'שופטים ושוטרים תתן לך'. הוא שינה את מפת עולם הרבנות, שינה את מפת עולם הדיינות. בכל בית דין, בכל הרכב יש רב שזכה ללמוד בבתי המדרש שהקים הרב שאר הישוב".

"אדם פצוע סוחב רגל ממלחמת השחרור. אדם שגם היה בשבי, חזר לכאן ומהכוח הזה כאיש ירושלים, איש ירושלים שחי אותה, שחי ומימש את המשמעות של ירושלים, עיר שמגדלת תורה ושלום, זה היה הרב שאר ישוב, לגדל תורה".

הרב יעקב שפירא, ראש ישיבת מרכז הרב, אמר כי הרב שאר ישוב "היה שריד לדור דעה. מאחרוני אלה שישבו על ברכיו של הרב זצ"ל, שדמות דיוקנו של אביו היתה מוטבעת בו. הוא ראה את חורבן העיר העתיקה וזכה גם לראות בבניינה".

"כמה חייבים לך הרב שאר ישוב על התורה שנתגדלה בזכותך? כמה חבים לך על עולם דיינות מפואר שהקמת?", הוסיף הרב שפירא.

הרב אליהו בקשי דורון, לשעבר הרב הראשי לישראל ורבה הראשי של חיפה, אמר בהלוויה "צר לי עליך הרב שאר ישוב. 18 שנים היינו יחד. אמנם כל אחד עם הדעות שלו היה רחוק מהשני – אבל היינו שבת אחים גם יחד".

גם פוליטיקאים רבים ספדו לרב. ראש העיר חיפה יונה יהב ספד: "כאן בירושלים לפני 40 שנה פל בחלקי להתמנות להיות ראש לשכתו של ראש העיר טדי קולק. בשבוע הראשון שהתמקדתי בלשכתי נפתחה הדלת ואדם דתי נעמד בפתח, מאור פנים שלא ראיתי מעולם קודם, שמיד חיבר אותי אליו הרבה שנים קדימה. הרב שאר ישוב הכהן. למדי מהר שלרב יש דלת מאוד פתוחה לראש העיר, לא רק לחדרו אלא גם לבבו.

"לימים כשחזרתי לעירי חיפה והתמנתי שם לחבר מועצת העיר והסתובבתי בעירייה, ניגש אלי סגן ראש עיר ושאל אותי מהיכן ההיכרות שלי עם הרב שאר ישוב ואמר לי שהוא גרם לבחירת הרב שאר ישוב לרב העיר חיפה. שאלתי למה? הוא אמר לי שהוא היה המפקד שלו בשבי בירדן.

"חברים, הרב שאר ישוב הכהן בדמותו התאים לעיר חיפה ככפפה לידיה, זאת עיר רב תרבותית הכי סובלנית במדינה, התאים לה רב כזה שידע להתהלך לו רק עם בני עמו אלא עם גם אלה שאינם בני עמו וזכה להערכה שיוצאת מהגדר".

שר החינוך נפתלי בנט אמר כי "דרך הרב שאר ישוב הבנו מה זו ציונות דתית. הרב תמיד האיר פנים. אי אפשר להפריד אותו מהרבנית נעמי – והם ראו כל יהודי באשר הוא. הוריי, שהגיעו לשכונה – מנותקים מהיהדות – והרב והרבנית היו הראשונים שדאגו שתהיה קבוצת לימוד ותפילה".

"עם ישראל היה בראש מעייניו, אבל גם ארץ ישראל. הרב תמיד דיבר בשקט ובמתינות. אני זוכר פעם אחת שהרב כעס והרים את קולו – וכולנו היינו בהלם. זה היה כשחילקו את ארץ ישראל. הוא כעס וראה בזה חטא של ממש. ויותר משכעס, הוא כאב", הוסיף השר בנט.

ראש עיריית ירושלים, ניר ברקת, אמר בהלוויה "ירושלים אבלה היום – בעת שאנו מלווים למנוחות ענק רוח ולוחם. אבן מאבניה של ירושלים. הרב שאר ישוב נולד בירושלים, גדל והתגדל בה. הוא היה איש מובהק של ספרא וסייפא. בעשרות השנים בהן היה רבה של חיפה – הוא לא חדל להיות איש ירושלים. למען ירושלים לא שקט – וכעת הוא שב לעפרה של ירושלים", דברי ברקת.

יו"ר האופוזיציה ויו"ר המחנ"צ יצחק הרצוג ספד לרב: "הרב שאר ישוב הכהן הביא לידי ביטוי באישיתו ובהנהגתו את יופייה של היהדות ואת השילוב המדהים של "יפה תורה עם דרך ארץ", חיפה היתה ראויה לו והוא היה ראוי לה, העיר הצפונית שידעה תמיד לכבד את כל תושביה התברכה ברב ראשי שדאג להאהיב את התורה על כל רובדי האוכלוסיה החיפאית ולהנגיש את היהדות לכלל הציבור.

בימים אלה בהם הקיצוניות והקוטביות משתלטים על השיח הישראלי דמותו של הרב שאר ישוב הכהן זצ"ל היתה אלומה של אור שהאירה מהצפון לארץ כולה. עם לכתו הסתלקה דמות מופת נוספת מדורו של רבה הראשי של ישראל הרב הרצוג זצ"ל שידעו לחבר בין כל שכבות החברה הישראלית. באופן אישי זכור ונצור בליבי הקשר המשפחתי האיתן ורב השנים בין משפחותינו והידידות האמיצה של המנוח עם סבי הרב הרצוג זצ״ל ועם אבי הנשיא הרצוג ז״ל".

השארת תגובה