בי"ד רבני חב"ד: "ההסכם עם צה"ל קיבל את הסכמתנו"

אחרי התנגדות של חלק ממשפיעי חב"ד להסכם שנחתם בין ישיבות חב"ד לשלטונות הצבא, יוצא בית הדין הרבני של החסידות בגיבוי מוחלט להסכם • "הננו להבהיר בזאת, כי הסכם ראשי הישיבות עם נציגי צה"ל הובא בפנינו וקיבל הסכמתנו"

מרכז חב"ד העולמי 770
מרכז חב"ד העולמי 770

למרות התנגדות חלק מראשי ישיבות חב"ד להסכם בין ישיבות החסידות לצבא, בית הדין הרבני של חב"ד מביע תמיכה מלאה.

במכתב שפרסם  היום (חמישי) בית הדין, כותבים הדיינים: "הננו להבהיר בזאת, כי הסכם ראשי הישיבות עם נציגי צה"ל הובא בפנינו וקיבל הסכמתנו". הרבנים מבהירים, כי "בתוקף הסמכות שקיבלנו במענה כ"ק נשיא הדור אשר נתן בידינו את תוקף הנהגת חב"ד אשר נתן בידינו את תוקף הנהגת אנ"ש שי' באיה"ק ת"ו, הרינו להודיע שכל הפרסומים כנגד ההסכם הם בניגוד גמור לדעתנו ואין להתייחס אליהם כלל".

בחורי חב"ד עמדו תמיד בפני בעיית הגיוס, מאחר והם נוהגים לטוס לשנה "קבוצה", כלומר ללמוד בבניין ה-770 בניו יורק, וכן לצאת לשליחות ברחבי העולם, מה שמנוגד להסדר "תורתו אומנותו", ולכן נחשפו לאיום הגיוס לצה"ל. לאחר כמה שנים של דיונים, השבוע הגיעו ראשי ישיבות חב"ד וצה"ל להסדר, שפרטיו נחשפו על ידי כתב קול ברמה מנדי ריזל, על גיוס מרבית הבחורים בצורה הדרגתית.

על-פי ההסכם, 15% מהתלמידים החב"דיים יקבלו פטור מצה"ל לכל ימי חייהם, כדי שיוכלו להקדיש את חייהם לתורה ולשליחות. הם ייבחרו בידי ראשי-הישיבות וצה"ל. כל היתר, אחרי שש שנות ישיבה, יקבלו אישור יציאה לשנתיים לחו"ל. מדובר בהחרגה של ממש, כיוון שנכון להיום – כל תלמיד ישיבה מגיל 18 ומעלה היוצא ליותר מ-60 יום בחו"ל מגוייס מיידית ומאבד אוטומטית את מעמד "תורתו אומנותו".

עם חזרתם ארצה של הבחורים החב"דיים בתום שנתיים של לימודי קודש בחו"ל – בגיל ממוצע של 22 – הם יוכלו להמשיך בלימודיהם למשך שנתיים נוספות, בכולל או בישיבה. עם זאת, מי שירצה, יוכל להתגייס. בגיל 24 הם יעמדו שוב בפני צומת דרכים – ויבחרו האם להתגייס או להמשיך בלימודים בכולל או בישיבה. מי שייבחר להמשיך בלימודיו יקבל ארכה עד גיל 26. בגיל זה, יחויבו תלמידים הכוללים והישיבות להתגייס. כאמור, רק 15% מתוכם יקבלו פטור גורף.

ההסכם הזה יחול גם על 300 הבחורים שאיום הגיוס המיידי מונח על ראשם, והם למעשה יוכלו לקבל פטור עד גיל 26. בימים הקרובים יתקיים ככל-הנראה כנס בנושא שבו הם יקבלו פרטים על המתווה.

להסכם התנגדו חלק משפיעים בישיבות חב"ד. במכתב לבחורי ישיבות חב"ד כתבו המשפיעים: "אנו פונים בזאת לעורר ולחזק את תלמידי התמימים, המשיכו בלימוד התורה הקדושה ולא ללכת שולל אחרי כל מיני הסכמים שונים ומשונים המבטלים מעמד בן ישיבה". כאמור, כעת בית הדין הרבני של חב"ד נתן גושפנקה הלכתית להסכם.

תגובה אחת
  1. "במקום שיש חילול ה' אין חולקין כבוד לרב"

השארת תגובה