משרד הבריאות: "רצף טעויות רשלני לא כוונת זדון"

משרד הבריאות ערך היום בדיקה במפעל תלמה ושלל לחברה את רישיון היצור המיוחד, עם זאת החברה תוכל להמשיך לייצר • "צוות משרד הבריאות התרשם כי מדובר ברצף טעויות רשלני" • דגני הבוקר של אסם בעלייה על חשבון דגני תלמה

קורנפלקס של תלמה (צילום: יח"ץ)
קורנפלקס של תלמה (צילום: יח"ץ)

משרד הבריאות ערך היום ביקורת במפעל יוניליוור בערד, בו יוצרו דגני הבוקר המזוהמים. בתום הביקורת מסר המשרד כי ישלול זמנית מחברת יוניליוור את היתר תנאי ייצור נאותים (GMPׁׂ) עד לביצוע פעולות מתקנות.

למרות הצהרות מוקדמות יותר של שר הבריאות כי ישקול הסרת רישיון לקו הייצור שייצר את הדגנים המזוהמים, במשרד הבריאות החליטו לנקוט צד מרוכך יותר ולהסיר רק את רישיון ה- GMP, רישיון הייצור האיכותי שיש לכ-80 מפעלים בלבד. הסרת הרישיון המיוחד לא תשפיע, ככל הנראה, על החברה. יוניליוור תוכל להמשיך ולייצר גם ללא הרישיון האיכותי, עם זאת יוקרתה של החברה עשויה להיפגע.

 

 

מהמשרד נמסר כי ה"חברה שיתפה פעולה עם הבדיקה באופן מלא. צוות משרד הבריאות התרשם כי מדובר ברצף טעויות רשלני ולא באירוע עם כוונת זדון מצד הנהלת החברה ומערך האיכות". כלומר, במשרד הבריאות מעריכים כי הגעת הדגנים המזוהמים לשוק מקורה בטעות רשלנית ולא בכוונת זדון.

לדברי המשרד, "עד כה מקור הזיהום לא אותר. ייתכן שהוא נובע מתחלואת עובד או מזיהום משני. הומלץ לבצע בדיקות מעבדה לעובדים, על מנת לנסות להשלים את החקירה". עוד נמסר, "בעקבות הביקורת שערך משרד הבריאות לפני שבוע, נקט המפעל שורת פעולות מתקנות. משרד הבריאות יורה על הנחיות נוספות כדי למנוע הישנות מקרים דומים בעתיד, כגון הגברת תדירות הדיגום באופן שיבוצע מדי יום, עד להודעה חדשה".

בתוך כך, מכירות החברה בתחום דגני הבוקר ממשיכות לצנוח. רשתות השיווק פרסמו, כי דגני הבוקר של תלמה שאחזו בנתח שוק של כ-50% עומדים כיום על 35%. לעומת תלמה, חברת אסם רשמה עליה במכירת דגני הבוקר של החברה, ונתח השוק שלה עומד כיום על כ-39%, לעומת 28% בלבד לפני המשבר.

עם זאת, גורמים מעריכים כי אסם לא תוכל לנצל את החלל שנוצר בשוק דגני הבוקר, היות ודגני הבוקר של החברה מיובאים. כרגע החברה מיהרה לשחרר מחסנים, אך היא לא יכולה להגדיל  באופן מיידי את כמות הסחורה שבידה. "ככל שתלמה תצא מהמשבר יותר מהר אחוזי השליטה שלה בשוק יישארו בידיה", אמרו גורמים ברשתות השיווק. לדבריהם, "הצרכן הישראלי לא מעניש את החברות כל כך מהר ורגיל למותגים מסוימים. כרגע נראה שהחברה בכיוון, אחרי כל השערוריות בשבוע החולף".

השארת תגובה