נתניהו: בקרוב ימונו שרים חדשים

הועדה לביקורת המדינה דנה ביחסי החוץ של ישראל ובאי-מינוי שר חוץ במשרה מלאה, ראש הממשלה חשף במהלך הדיון – בקרוב ימונו שרים חדשים, אך סירב למסור פרטים נוספים • ראש הממשלה הוסיף, "מדיניות החוץ נקבעת ומנוהלת ע"י ראש הממשלה"

נתניהו ברומא על הסכם טורקיה (צילום: עמוס בן גרשום לע"מ)
נתניהו ברומא על הסכם טורקיה (צילום: עמוס בן גרשום לע"מ)

נסתם הגולל על צירוף המחנה הציוני לממשלה? בדיון שהתקיים היום (שני) בוועדה לביקורת המדינה בדיון ביחסי החוץ של ישראל, חשף נתניהו – בקרוב ימונו שרים חדשים.

בישיבת הועדה לביקורת המדינה, שדנה ביחסי החוץ של ישראל ובאי-מינוי שר חוץ במשרה מלאה. אמר נתניהו, כי בקרוב ימונו שרים חדשים. נתניהו סירב למסור פרטים נוספים או לרמוז על זהותם של המינויים החדשים. יו"ר הוועדה, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) אמרה בדיון כי "משרד החוץ אמור להיות האחראי הבלעדי על מדיניות ההסברה אך קמו להם משרדים נוספים, והדבר פגע ופוגע בכוחה של מדינת ישראל להסברה טובה ואחידה. אין נהלים הקובעים את חלוקת האחריות בין הגופים, לא נקבעו ממשקי העבודה ביניהם, יש חוסר תיאום, חוסר סדר וחוסר ניהול".

יו"ר הוועדה הוסיפה, "האם בתקופה זו בה מדינת ישראל מתמודדת יום יום עם מסע דה לגיטימציה גובר, מתקפות על הקשר ההיסטורי בין העם היהודי לירושלים על ידי אונסק"ו, החלטות חד-צדדיות נגד ישראל במועצת זכויות האדם של האו"ם ואפילו התקפות נגדנו בארגון הבריאות העולמי, דווקא עכשיו אתה לא סבור שאין מקום למינוי שר חוץ שיפעל אך ורק לשיפור מצבה הבינלאומי של מדינת ישראל בקהילה הבינלאומית?!".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, השיב, כאמור כי בקרוב ימונו שרים חדשים לחלק מהתיקים הנוספים בהם הוא מחזיק, אך טען כי "מאז ומעולם ובכל מדינה, מדיניות החוץ נקבעת ומנוהלת ע"י ראש הממשלה. אני עוסק בנושאי ההסברה כבר 35 שנים, מאז ומתמיד ישראל סבלה מהתקפות וחרמות בינלאומיות, אך הסברה איננה יעד – אלא אמצעי להשגת יעדים כלכליים, מדיניים ואסטרטגיים". לדברי ראש הממשלה, "מהו המדד שבו מודדים ההצלחה או הכישלון של ההסברה?! ניתן למדוד בהיקף הסחר, בקשרים המדיניים ובדעת הקהל – וכיום ישראל נתפסת יותר ויותר כנכס וכגורם משפיע בעולם, בגלל מלחמתנו בטרור ובגלל ההישגים הטכנולוגיים שלנו. השגנו סחר חופשי עם סין, גידול של 30% בסחר עם הודו, הסכם הגנה על אסדות עם יפן, תיאום צבאי עם רוסיה, קשרים ראשונים עם שורת מדינות באפריקה, ביקורים ראשונים של ראשי מדינות בישראל, נרמול היחסים עם טורקיה, ובכל שבוע אני נפגש עם ארבע ראשי מדינות. מדיניות החוץ של ישראל היא כיום הצלחה גדולה, ותגובות ישראל כיום מגיעות לצפיות של עשרות-מיליוני איש ברחבי האדם, ולמרות הצלחות נקודתיות שלהם – הרי שבזירות רבות הבסנו את תנועת החרם".

נתניהו הוסיף, "מטה ההסברה הלאומי פועל היטב מתוך משרד ראש הממשלה, ומתוך שיתוף פעולה הדוק ואיכותי עם שאר המשרדים. המבחן הוא האם ינסו לקשור לנו את הידיים, בצורת החלטות עוינות במועצת הביטחון, בעת עימות צבאי, ובעת 'עמוד ענן' או 'צוק איתן' לא הייתה שום התערבות כזאת, ואינני מקבל את קביעות מבקר המדינה כי לא היה תיאום ושיתוף פעולה עם שאר גורמי ההסברה". הוא הדגיש כי "מדיניותנו היא להביא שלום עם הפלשתינאים על בסיס מדינה פלשתינאית מפורזת שתכיר במדינת ישראל, והדבר האחרון שאני צריך לעשות הוא לשרטט גבול. כי מה שחשוב הוא מה שיהיה מעבר לגבול: שוויץ, דעאשסטן או חמאסטן. האפרטהייד האמיתי הוא הטיהור האתני שהפלשתינאים מבקשים לעשות ליהודים, ומה שמונע שלום בינינו לבין הערבים מאז 1920 – הוא הסרבנות הערבית להכיר במדינה יהודית בכל גבולות שהם".

נתניהו סיפר על מעורבות מצרים במו"מ עם הפלשתינאים, ורתימת מדינות נוספות באזור לכך, ולדבריו "זאת התוצאה של הערכת מדינות האזור את כוחה ונחישותה של ישראל ונחישות הנהגתה. אנו פועלים לבטל את הרוב האוטומטי נגדנו בפורומים בינלאומיים בפנייתנו למדינות אפריקה ואמריקה הלטינית". הוא ציין כי "אלמלא פעולות ישראל, היה לאיראנים מזמן נשק גרעיני, והבטחנו כי נמנע מאיראן להשיג נשק כזה". הוא הוסיף כי "אבו-מאזן משלם משכורת חודשית למחבלים שרצחו יהודים, וכי שכר זה עולה ומאמיר לפי מספר היהודים שרצחו. כשאבו-מאזן הקים ב 1964 את הארגון לשחרור פלשתין, שום שטח לא היה כבוש – והם התכוונו לשחרר את ישראל מנוכחות יהודית". לדבריו, היחסים ארה"ב הם חזקים, עמוקים ומבוססים על שותפות ערכית ואינטרסים., וכי הציבור האמריקאי רואה את ישראל כמעוז-קדמי של התרבות המערבית. בעניין האנטישמיות אמר "לא הכל תלוי בנו, חלק הוא תהליך היסטורי שאין לנו שליטה עליו, וכבר נתן אלתרמן הזהיר – מפני יהודים שיאמצו את שנאת השקר כלפי העם היהודי".

 

 

השארת תגובה