זהירות: יתושות לפניך!

איך קורה שאתם היחידים שנעקצים מיתושים? ● האם יש אמת במיתוס כי נשים, ילדים ואנשים גבוהים נעקצים יותר? ● ומהם הפתרונות הביתיים והמוצרים שבכוחם להפוך את הקיץ שלכם לנטול גירודים ועצבים? ● ואיך קליפת בננה קשורה לכל זה?

טיוג'ל נגד עקיצות  גירויים וכוויות של ויטאמד תעשיות פרמצבטיות
טיוג'ל נגד עקיצות גירויים וכוויות של ויטאמד תעשיות פרמצבטיות

לוהט ומהביל, דביק ולח, אם הקשבתם לדני רופ ולאלעד זוהר וודאי הפנמתם כי הקיץ השנה נחת בישראל מוקדם מהרגיל והוא כבר פה איתנו במלוא כוחו. עתה נשאלת שאלת השאלות: האם נערכתם מראש למתקפת החרקים והיתושים בפרט? במיוחד בשבילכם ריכזנו תובנות שיסייעו לכם לשרוד את מלחמתכם בהם.

"היתושים הם ממשפחת החרקים בעלי כנפיים. משפחת היתושים מכילה כ-3,500 זנים. בארץ מספר סוגי יתושים נפוצים כמו יתוש קולקס, יתוש אנופלס, יתוש הנמר האסייתי, זבוב החול ויתוש העש. רוב מיני היתושים הם ליליים. יתושים ניתן למצוא בטמפרטורה גבוהה, אזורים צחיחים, ירוקים ועם צמחייה סבוכה", מציין, אלי כהן, יו"ר התאחדות המדבירים בישראל. "היתושים מתפתחים בעיקר באזורים בהם יש מים מזוהמים ו/או מי ביוב עומדים ולמעט העובדה שהם גורמים לעקיצות ושטפי דם בכל חלקי הגוף הם גם מעבירים מחלות כמו קדחת הנילוס ומלריה, הוא מוסיף.

מדוע רק אתה נעקץ?

מכירים את זה שאתם מתעוררים בבוקר ומגלים על גופכם ערימת עקיצות כואבות ומגרדות, בעוד ששותפכם לחדר מקיץ מחוייך ובלי עקיצה אחת?! ובכן, מסתבר שמדענים גילו כי קיימות סיבות להעדפה מסוימת של יתושים (או יותר נכון יתושות) לגוף כזה או אחר ויש מבחינתן אנשים הנחשבים ל"טעימים" יותר ואלה כמובן זוכים בכבוד המפוקפק של עקיצות חוזרות ונשנות. אגב, בעניין זה יצויין כי הילדים, נחשבים ל"טעימים" ביותר.

"אספתם את הילד מהגן, ובמקום הילד החמוד ש"הפקדתם" בשעות הבוקר, אתם "מקבלים" ילד נפוח, אדום ודואב. הסיבה לכך היא עקיצות, עקיצות ועקיצות", אומר ד"ר שמואל גור, מומחה ברפואת ילדים ויועץ למותג בפנטן. "הגן וסביבתו, ולמעשה כל סביבתנו, עשירה בחרקים, פשפשים, נמלים וכל מיני יצורים זוחלים ומעופפים אחרים, הגורמים לעקיצות ולתגובה נלווית. יצורים אלו עוקצים מבוגרים וילדים, אך תגובת הילדים לעקיצות "קטנות ופשוטות", הן במרבית המקרים קיצוניות ומשמעותיות יותר. הסיבה לכך טמונה במערכת החיסונית שלהם, שמעצם היותה "חזקה" יותר בתגובתה לגורמים השונים, ולכן התגובה תגרום למצב שבו עקיצה פשוטה, של יתוש, של פשפש או כל חרק אחר, תגרום לתגובה נרחבת, כזו המלווה באודם, נפיחות, כאב וגרד. למעשה, אין הבדל משמעותי בין סוגי העקיצות השונות למעט מקרים נדירים שבהם תופיע תגובה אלרגית לעקיצה, ואז מדובר במקרה מסכן חיים שבו הטיפול שונה לחלוטין. גורם נוסף המשפיע על מהות הפגיעה הוא מספר העקיצות, שעשויות ליצור יחד שטח נרחב וכואב במיוחד, עם זאת מרבית העקיצות הן בודדות, והשפעתן מקומית, וחולפת לאחר מספר שעות או ימים".

הכל בגלל הפחמן

אז למעט ילדים, מי הם הפגיעים במיוחד לעקיצות היתושות? ובכן, זה מתחיל בפחמן הדו-חמצני שאנחנו פולטים. יתושות מסתבר, יכולות להריח דם ממרחק, אבל הן מאתרות את הטרף שלהן על ידי מעקב אחר הפחמן שבני אדם פולטים בנשימתם. מכאן, שהרי ככל שאתם פולטים יותר – היתושה תוכל לזהות אתכם טוב יותר. אגב, אנשים במשקל גבוה או אנשים גבוהים במיוחד פולטים יותר פחמן, וכך גם נשים הרות, ולכן הם באופן הסתברותי הם נחשבים ל"לקוחות פוטנציאלים" מועדפים בקהילת המזמזמים. כמו כן, המיתוס שיתושות מעדיפות נשים כנראה נכון – מכיוון שלנשים יש עור דק וחלק יותר, המאפשר ליתושה מציאת לוקיישן נוח לעקיצה.
"היתושה זקוקה לחלבונים להבשלת הביצים שעליה להטיל (כ-200 ביצים בכל הטלה), ולשם כך עליה להשיג חלבון ממקור חיצוני ודם האדם הוא מקור נפלא כיוון שהוא עשיר בחלבון בזכות הריכוז הגבוה של ההמוגלובין שבו", אומרת ליאת גרינוולד – דלויה הומאופתית קלאסית, חברהבאגודה הישראלית להומאופתיה קלאסית. "העקיצה גורמת לגירוי הנובע מתגובה אלרגית לחומרים המצויים בהפרשת הרוק שחודרים לעור בזמן היניקה – אנזימים מעכלים ונוגדי קרישה (המסייעים ליתושה למצוץ את דמנו במהירות וביעילות) וכן לארס, חיידקים או מחוללי מחלה אחרים. ליתושות, ממש כמו לבני האדם, יש העדפות, גם כשמדובר במציצת דם. כ-15 אחוז מהאוכלוסייה נעקצת לעתים קרובות יותר מאחרים בגלל הבדלים בסוג הדם, כמות הפחמן הדו חמצני שאנחנו נושפים וחום גופנו. כל אדם מגיב באופן שונה לעקיצה ולכן אנשים הגרים באותו הבית יגיבו באופן שונה לעקיצות. יש שירגישו אי נוחות קלה בלבד ואילו אחרים יעקצו מספר פעמים ויסבלו מכך ימים או שבועות".

מומחי המותג סנו די! מוסיפים כי זחלי היתושים מתפתחים במים עומדים, שלוליות, וביצות עשירות בחומר אורגני. הנקבות שעוקצות אותנו שמטילות ביציהן, בעיקר בתקופות החמות. יתוש הנמר האסייתי עוקץ ביום ובלילה ונקבת היתוש מאותו הזן נוהגת להטיל את הביצים במכלים קטנים, כמו עציצים והביצים שורדות בתקופות יובש ובוקעות עם הרטבת הכלי ולכן חשוב ביותר: לחסל ולייבש מקווי מים עומדים בעיקר בתחתיות העציצים, בביובים ובפתחים למיניהם ולדחות את היתושים מהעור החשוף באמצעות תכשירים ייעודיים.

"בזמן העקיצה היתושה מפרישה חומרים שונים שמעוררים את המערכת החיסונית וגורמים לנפיחות ולתחושות של עקצוץ וגירוד", מסביר סמי שהין, רוקח ברשת בתי המרקחת ש.ר.מ פארם. "ניתן להקל על הגירוד ולהרגיע את העור על ידי קירור במים קרים, או קוביית קרח. כמו כן, ניתן למרוח משחות ייעודיות המבוססות על אנטי-היסטמינים, או למרוח תכשירים טבעיים המבוססים על שמנים אתריים מרגיעים כמו שמן עץ התה או שמן לבנדר. תכשירים נוספים טבעיים המסייעים להרגעת העור מבוססים על שילוב של צמחי מרפא – אכינצאה, קלנדולה ואלוורה. חשוב לעקוב אחר מצב העקיצות. במידה ויש החמרה במצב, גם אחרי שימוש בתכשירים מרגיעים, כדאי לפנות לרופא ולבדוק אם מדובר בתגובה אלרגית הדורשת טיפול נוסף. לפני כל שימוש בתכשירים נגד עקיצות יתושים, לטיפול או למניעה, חשוב להתייעץ עם הרוקח ולקרוא היטב את הוראות השימוש ולפעול לפיהן".

אז מה בכל זאת תעשו?

קיימים פתרונות פשוטים ויעילים שיסייעו לכם במלחמתכם מול היתושות. אפשר כמובן לישון בחדר סגור עם מזגן, תחת כילה ומול מאוורר, ואפשר לרכוש דגי גמבוזיה זוללי יתושים ולגדל אותם באמבטיה, אבל שווה לנסות ולהיות פרקטיים יותר במלחמה נגד המעופפות הנשכניות. הדרך היעילה ביותר לקטול אותם, אם הן מתקרבות מספיק כדי להעיר אתכם, היא כמובן חבטה הגונה שתעשה את העבודה. רצוי שתדעו כי להרחיק יתושות קשה הרבה יותר למשל מהרחקת נמלים, ג'וקים או זבובים. שקיות מים עובדות רק על הזבובים, הנורות האולטרה־סגולות כושלות כי יתושים כלל לא נמשכים לאור (אף על פי שבחדר מואר הם יראו אתכם מרחוק) וגם הרשתות פחות יעילות שכן אין מצב בו כל הבית מוגן הרמטית ברשתות.

היתושה כאמור נוהגת להטיל את ביציה במקווי מים גדולים כקטנים: ביצות, שלוליות, דליים, אפילו תחתיות עציצים. וכאן הפתרון האמיתי לבעיה: אם יש לכם הרבה יתושים בבית, סביר שיש לכם מדגרה באזור, והדרך הכי יעילה להיפטר מהם היא לייבש את מקווי המים. "על מנת לצמצם ולמנוע את תופעת היתושים יש כאמור לייבש ולחסל מקורות מים עומדים, להתקין רשתות בחלונות, מאווררים, לפזר מלכודות אשר יש לעקוב אחר תקינותן ותפעולן ולמרוח דוחי יתושים", אומר כהן. "כמו כן חשוב לרסס באופן קבוע ולהזמין במידת הצורך מדביר מקצועי. חשוב לי לציין כי לאחרונה פיתחתי חרקן בשם "אולטרה פליי" שנועד להתמודד מול יתושים. מרבית החרקנים המצויים כיום בשוק אינם מסוגלים לתפוס זבובים אלא יתושים בלבד, לעומת זאת בכוחו של חומר ההדברה החדש ללכוד את כל מיני המעופפים. כמו כן, אני ממליץ שלא די להסתפק בטיפול נקודתי או קצר טווח על מנת להרחיק את היתושים, אלא לפנות אל הגורמים במועצות, בעיריות וברשויות שיטפלו בשטחים הציבוריים ובכל סביבה ציבורית המהווה מטרד ולבער את מוקד הריכוז שלהם".

כמובן שלשימוש בדוחי יתושים כימיים שתוקפים את חוש הריח היתושי יש חשיבות רבה, בעיקר משום שאפילו ליתושות יש ריחות שהן לא אוהבות. מוצרי חובה בהיבט זה הם: המדבקות המצוירות פירסט און העשויות מחומרים טבעיים ומכילות שמן צינטרולה ושמנים אתריים נוספים שריחם דוחה יתושים, הצמיד של ParaKito המכיל 7 תמציות שמנים שהופקו מצמחים קוטלי יתושים. הצמיד מתאים לכל המשפחה ולמגוון פעילויות והוא עמיד במים ואף מאושר לנשיאה בתא הנוסעים. אם כבר נעקצתם תוכלו כמובן להקל על הגרד בשימוש תכשירים ייעודים. כך למשל תחת הסלוגן 'יתושות ישראל, הכרנה מקרוב את הטיו-ג'ל" מציעה חברת ויטאמד ג'ל להקלה בגרד, עקיצות, וגירויים. מדובר כמובן בתכשיר ללא מרשם רופא המבוסס על אנטיהיסטמין (איזוטיפנדיל 0.75%) שתכליתו להקל על תופעת הגרד. במידה ואתם תרים אחר פתרונות טבעיים יותר, לגרינוולד – דלויה מספר הצעות מפתיעות: בננה למשל. "הצמידו את חלקה הפנימי של הבננה לעקיצה. מתברר כי הסוכרים בהרכב החומרים של קליפתה יכול להרגיע ולספוח את הנוזלים מהעקיצה. כך גם החומץ! במקרה של כל עקיצה בגוף, החל מעקיצת מדוזה ועד יתוש או דבורה, תוכלו למרוח חומץ באזור העקיצה ומומלץ להשתמש בחומץ תפוחים כיוון שהוא מעט פחות חומצי ולא יפגע בחומציות הטבעית של העור. סודה לשתייה יכולה אף היא לעזור ולנטרל את מאזן החומציות של העור וכך גם הפפאיה המכילה אנזימים המנטרלים ארס חרקים ועלי הבזיליקום המכילים קמפור ותימול שיקלו את הגרד בשפשופם על העור".
מלבד הפתרונות קיימים כמובן מכשירים המתחברים לחשמל לדחיית החרקים וגם רשתות, המבקשות להפוך את הקיץ לשקט מזמזומים והתגרדויות. בקיץ, מומלץ גם לתלות כילה שתגן מפני חרקים ותוסיף מראה מעוצב וגם למגן את החלונות ברשתות שיבטיחו שמרבית החרקים לא יוכלו לעבור דרכה. "כבר לפני 105 שנים, הוצג דגם ראשון של מלכודת חרקים חשמלית, הכוללת את המאפיינים של קוטל היתושים המודרני. הדגם אומנם היה אפקטיבי אולם יקר לייצור ולכן לא נכנס לייצור סדרתי. קוטל היתושים הראשון שנכנס לייצור סדרתי הומצא בשנת 1934 על ידי ויליאם פולמר והריסון צ'אפין ומאז שכיח מאד השימוש בקטלנים החשמליים המבוססים על רשת מתכת פנימית בעלת מקור אור המושך את החרקים המעופפים ומחשמלת אותם למוות. כיום מוצעים קטלנים חשמליים שונים בגודלם ואלה מותאמים לסביבות שונות. מדובר במוצר חובה למרפסת, לגינה ולחדרי הבית השונים", אומר גבי אוהב ציון – מבעלי רשת הסטוק.

השארת תגובה