עוקף בג"ץ: חוק המקוואות אושר בקריאה ראשונה

למרות ההתנגדויות הרבות חוק המקוואות שנועד לעקוף את פסיקת הבג"צ בעניין עבר בקריאה ראשונה • כחלק מהצעת החוק, הסוכנות היהודית תבנה ארבע מקוואות לרפורמים • במהלך הדיון עקץ גפני, "אני לא זוכר שסיעת 'מרצ' נלחמת למען זה שיטבלו במקווה"

משה גפני. צילום: הכנסת
משה גפני. צילום: הכנסת

מתקדמים שלב: מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק המקוואות של חבר הכנסת משה גפני וקבוצת חברי כנסת מיהדות התורה וש"ס. החוק אושר ברוב של 28 תומכים מול 18 מתנגדים, כשחברי הכנסת של ש"ס התקזזו ולא נכחו בהצבעה על החוק עליו הם חתומים במשותף עם גפני.

כזכור, בעקבות החלטת בית המשפט העליון לאפשר טבילת רפורמים במקוואות של המועצות הדתיות, יזם חבר הכנסת גפני את הצעת החוק. על פי הצעת החוק, מועצה דתית תהיה רשאית שלא להתקשר בהסכם לשם שימוש במקווה טהרה, ואף אם התקשרה המועצה הדתית בהסכם עם המדינה או עם רשות מרשויותיה. כחלק מהצעת החוק, הסוכנות היהודית תבנה ארבע מקוואות לרפורמים.

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב: "במדינת ישראל, מאז ומעולם, משמשות המקוואות לצרכי מסורת הלכה ומנהג ולשם כך ניתן מימון ציבורי לבניית ותחזוק המקוואות. בעקבות עתירת גופים שמטרתם לקעקע את יסודות היהדות המקובלת במשך אלפי שנים. פסק בית המשפט העליון, כי יש לאפשר לכתות שונות, לעשות שימוש במקוואות טהרה, לצורך טקסים שונים, שנערכים על ידם".

יוזם הצעת החוק ח"כ מ משה גפני אמר בדיון, "אם רוצים להשתמש במקווה לצרכים אחרים המועצה רשאית שלא לעשות הסכם. בונים מקווה רק לצורך טהרה שזה כל אחד יכול לבוא". בסיכום הדיון הוסיף גפני בעקיצה: "המשיח יכול לבוא. 27 שנים אני בכנסת. אני לא זוכר שסיעת 'מרצ' נלחמת למען זה שיטבלו במקווה".

ח"כ זהבה גלאון (מרצ) תקפה את ההצעה ואמרה, "הכנסת הזו מביאה פשרה רקובה. בפעם הקודמת ח"כ גפני לפחות הצגת את השקפת העולם שלך. מצאתם גוי של שבת – הסוכנות תביא כסף ותבנה מקוואות לאנשים ה"מצורעים" האלה. זה מה שאומרת הצעת החוק. שיש כאן קבוצה שאתם מבקשים להדיר מהיהדות".

גם ח"כ עליזה לביא (יש עתיד) הביעה את התנגדותה לחוק ותקפה את חבר הכנסת גפני, "גפני מביא לפה נזק עצום, שמביא לשנאה ולכך שהרבה מאוד לא ירצו לקיים את המצווה הזו, החוק הזה יאפשר למועצות לא לאפשר טבילה לכאלה ואחרים. עם הניסוח העמום הזה גם המועצה תוכל לא לאפשר למתגיירים לטבול. אתה נותן כוח למועצות הדתיות לעשות איפה ואיפה. איפה המוסר היהודי שלך?".

השארת תגובה