שקד מאיימת: "אם לא ייבחרו דיינים בית הדין ייסגר"

שרת המשפטים שקד השיבה היום לשעת שאלות במליאת הכנסת והתייחסה לסאגת מינוי הדיינים: "אני אומרת לחברי הוועדה לבחירת דיינים אם לא נתכנס ונבחר דיינים בית הדין ייסגר" • על ההסכם עם טורקיה: "שנראה את כל פרטי ההסכם נתייחס"

מבואת בית הדין הגדול לשעבר בהיכל שלמה בירושלים. צילום: פייסבוק
מבואת בית הדין הגדול לשעבר בהיכל שלמה בירושלים. צילום: פייסבוק

זה כבר הפך לדבר שבשגרה: שרת המשפטים איילת שקד השיבה היום במליאת הכנסת על שעת שאלות של חברי הכנסת שהוצגו לה ללא הכנה מראש, במסגרת המתכונת החדשה כפי שנקבע בתקנון הכנסת בסוף כנס החורף.

בין השאולים היה ח"כ יהודה גליק (הליכוד) שהתייחס לכינוסה הצפוי של הוועדה למינוי דיינים ולכך שהוועדה לא ממנה דיינים, עקב חוסר הסכמות בין החברים בה. "נוצרה מציאות שלא תעלה על הדעת של כניעה לתכתיבים של מפלגות חרדיות ונציגי הציבור שלהן. גברתי, בכוחך לגבש גוש חוסם בוועדה ואף לגבש רוב לטובת מינוי דיינים גם לערכאות הנמוכות, אך את בוחרת לנקוט קו פסיבי מול ש"ס, המטילה וטו על מועמדים המזוהים, רחמנא ליצלן, ידידותיים מדי לטעמה כלפי נשים", שאל גליק.

שרת המשפטים שקד ניסתה להתנער והשיבה: "יכולנו כבר לבחור אם היינו מקבלים את התכתיבים של המפלגות החרדיות. עצם העובדה שאנחנו לא בוחרים והישיבות מתבטלות, זה אומר שאנחנו כנראה לא מקבלים את אותם תכתיבים".שקד הדגישה, "פה אני אומרת לחברי הוועדה לבחירת דיינים בין אם זה הרבנים הראשיים או כל מי ששומע אותי מתוך חברי הוועדה, אם אנחנו לא נתכנס ונבחר דיינים עד אמצע יולי בעצם בית הדין הרבני הגדול ייסגר כמעט למעשה".

חברת הכנסת מיכל רוזין (מרצ) ביקשה את התייחסות השרה שקד ליוזמת ועדת הכנסת לאסור על ח"כים לעתור לבג"צ. שקד ענתה שהיא מסכימה עם הביקורת, "לאסור על חבר כנסת מה שמותר לכל אזרח – זה דבר שבעיניי הוא לא נכון. אני למדתי על החוק הזה כמוכם, מהכותרת בתקשורת. עוד לא ראיתי את החוק, אבל אשב עם חבר הכנסת קיש לכשהוא יגיש אותו, אם הוא יגיש אותו, באיזה פורמט, ואני אראה מה הוא מציע".

גם חוק השקיפות או כפי שהוא מכונה 'חוק העמותות' שעבר היום בוועדת חוקה היה בין השאלות שנשאלה שקד. "מדוע חשוב כל כך להצר את צעדיהן של העמותות שמעבירות ביקורת על הממשלה, אך לעומת זאת עמותות וגורמים פרטיים שמזדהים עם עבודתה של הממשלה ושל ראש הממשלה זכאים לחופש פעולה כמעט מוחלט, גם כאשר הדוחות הכספיים שלהם זועקים שחיתות וחוסר תקינות שלטונית, וגם אפילו הלבנת הון, כמו שווידאנו בכמה מהפעמים שזה שוקף בתקשורת?" שאלה חברת הכנסת קסניה סבטלובה מהמחנה הציוני.

שרת המשפטים הגיבה, זה לא הגבלת עמותות זה מידע לציבור: "המטרה של החוק הזה, חוק השקיפות, היא לא להגביל צעדים של עמותות אלא ליידע את הציבור ואת נבחריו על עמותות שרוב מימונן מגיע ממדינות זרות ושאינטרסים של מדינות אחרות מניעים את העמותה הזאת. תארי לעצמך שמדינת ישראל, מכסף של המדינה, היתה מממנת עמותות שתומכות ב"ברקזיט" בבריטניה. האם זה נראה לכם הגיוני שמדינת ישראל היתה מממנת עמותות שפועלות למען יציאת בריטניה מהאיחוד האירופי? זה הרי לא מתקבל על הדעת. השגריר היה נקרא מיד לשיחת נזיפה".

גם סוגיית הסכם הפיוס עם טורקיה עמד במרכז שעת השאלו, חבר הכנסת עיסוואי פריג' ממרץ שאל על עמדת הבית היהודי כלפי ההסכם המתגבש. שקד הגיבה, כי "לא שמעת את דעתנו (הבית היהודי י.ד.), מכיוון שעוד לא ראינו את כל פרטי ההסכם ולא ראינו את הנוסח הסופי. משנראה את הנוסח הסופי ואת כל פרטי ההסכם נתייחס לגופו של עניין. וכידוע, אני חברת קבינט, וכל דבר שיהיה לי לומר על הנושא הזה אגיד קודם כול בקבינט, בין אם זה בעד ההסכם, בין אם זה נגדו". שקד הוסיפה ואמרה, כי "במקרה הספציפי הזה אין קשר בין הפיצויים לבין האירוע. צריך לדעת, גם ככה זה מבחינה משפטית. חיילי צה"ל הגנו על חייהם, מכיוון שהם נקלעו לזירה של טרוריסטים ומחבלים שהגיעו עם כלי הרג".

ח"כ חיליק בר (המחנה הציוני) העלה טענות על אופן ניהול וועדת שרים לחקיקה בראשה עומדת שקד. "אני כחבר כנסת כבר כנסת שניה, מעולם ועדת שרים לא אישרה חוק שלי אלא אם כן נתתי חוקים שלי כשוחד לחברים בקואליציה ואז התחשבתם בהם. למה אין שקיפות בוועדת השרים והעסק מתנהל כמו מאפיה סגורה ונפסלים חוקים רק בגלל שאנחנו אופוזיציה?" שאל בר. שקד ענתה, כי "כיושבת ראש ועדת השרים לחקיקה אני בהחלט מנסה להדוף חוקים שאין בהם צורך. אני חושבת שצריך להשית את האנרגיות יותר לפיקוח על עבודת הממשלה ופחות חקיקה. יש יותר מדי חוקים. עוברות עשרות הצעות חוק של אופוזיציה, באזור 40. רק בשבוע אושרו בוועדה 2 הצעות חוק של אופוזיציה ושתי הצעות חוק של קואליציה. כך שאנחנו מתייחסים בצורה מאוד עניינית לכל חברי הכנסת. בעניין השקיפות, אני מפרסמת כל שבוע את ההצבעה שלי. אני אמרתי לשרים, תפרסמו את ההצבעות שלכם. אני לא מסתירה שום דבר, כל חוק שאני מצביעה נגדו יש לי סיבה, אני יכולה לנמק אותה." חתמה שקד את דבריה.

השארת תגובה