האקדמיה הציעה לקרוא לפריפריה 'שולה' – ועוררה סערה

האקדמיה ללשון ביקשה עזרה במציאת שם עברי ל'פריפריה', והציעה את השם 'שולה' הנגזר משוליים מה שעורר סערה •​ השר דרעי: "כך נראים אקדמאים מנותקים מהעם" •​ השרה רגב: "הנצחה פסולה של הקיפוח, הריחוק והפטרונות" • האקדמיה: "השם לא זכה לתמיכה"

האקדמיה ללשון פריפריה
האקדמיה ללשון פריפריה

בשוליים: באקדמיה ללשון ניסו לחפש מילה בעברית ל"פריפריה", אבל ההצעה שלהם מעוררת סערה וסופגת ביקורת.

האקדמיה פרסמה מודעה בה היא מבקשת את עזרת הציבור במציאת שם עברי לפריפריה, בנוסף ציינו כי חברי האקדמיה המליצו על המילה "שולה", מלשון שוליים.

ההצעה הזו גררה זעם בישובי הפריפריה וגם בממשלה. שר הפריפריה אריה דרעי, כתב: "כך נראים אקדמאים מנותקים מהעם: רוצים להשאיר את הפריפריה בשוליים. אני מתחייב כשר הפריפריה להפוך אותה למרכז האמיתי".

שרת התרבות מירי רגב הגיבה: "אני מתנגדת בתוקף למילה העברית "שולה" שהוצעה על ידי האקדמיה כחלופה למילה פריפריה. ייחוס הפריפריה לשוליים היא הנצחה פסולה של הקיפוח, הריחוק והפטרונות ממנה סובלת הפריפריה עשרות שנים. המאבק שאני מובילה מבקש לפרק בדיוק את התפישה הזו לפיה הפריפריה נמצאת בשוליים ובשום פנים ואופן לא אתן לביטוי הזה מקום. הפריפריה ואזרחיה הם הכל חוץ משוליים, הם ישראל היפה, המתחדשת, הצבעונית, החברתית והיוצרת.

"על כן דרשתי מנשיא האקדמיה פרופסור בר אשר לפסול את המילה "שולה" והקמתי צוות במשרדי אשר יביא הצעה למילה עברית ראויה ומדוייקת לביטוי הפריפריה בישראל. המילה שתבחר תופץ להערות הציבור ולאקדמיה. אני רוצה שהציבור יהיה שותף לבחירתה."

גם ח"כ אראל מרגלית (המחנה הציוני), המכהן כיו"ר שדולת הצפון והדרום בכנסת, תקף את ההצעה והגדיר אותה "שערוריה".

בעקבות הסערה פרסמה האקדמיה הבהר בדף הפייסבוק שלה: "בעקבות הפרסומים היום בתקשורת האקדמיה ללשון העברית מבקשת להבהיר כי ההצעה 'שולה', כחלופה ל'פריפריה' נדונה בוועדת המינוח המרכזית של האקדמיה ולא זכתה לתמיכת החברים בה. בעקבות זאת פנתה הוועדה לציבור הרחב בבקשה להביע את דעתו על המילה שולה בהצבעה, ולהציע הצעות נוספות, ראויות ויפות יותר".

2 תגובות
  1. אין לי מילה עברית לפריפריה
    יש לי מילה ל"אקדמיה ללשון עברית" (גם אקדמיה זה לא עברית)
    "שולה של הלשון העברית"

  2. תתבישו לכם חבורת מתנשאים.

השארת תגובה