טראמפ: ארה"ב צריכה ללמוד מישראל ולסמן מוסלמים

בראיון לרשת CBS אמר המעומד הרפובליקני לנשיאות ארה"ב, "אני חושב שפרופיילינג (אפיון גזעי) זה משהו שאנחנו צריכים לשקול כמדינה, אם אתה מסתכל על ישראל היא עושה את זה בהצלחה" • תנועת ה-BDS יכולה לשלוח פרחים למעומד הרפובליקני חסר הטאקט

דונאלד טראמפ
דונאלד טראמפ

לא מדובשך ולא מעוקצך: דונלד טראמפ, המועמד הרפובליקני לנשיאות ארה"ב אמר היום (א'), כי ארצות הברית צריכה לשקול לעשות בדיקות על רקע גזעי.

בראיון של המעומד לנשיאות לרשת CBS, נשאל המעומד, האם הוא תומך בפרופיילינג למוסלמים בארה"ב. בתגובה, ענה טראמפ: "אני חושב שפרופיילינג (אפיון גזעי) זה משהו שאנחנו צריכים לשקול כמדינה". לטענת המעומד, "אם אתה מסתכל על ישראל או על מדינות אחרות, הן עושות זאת, ובהצלחה". אומנם טראמפ טען שיש מדינות נוספות שעושות את זה, אך הוא טרח להזכיר מדינה אחת בשמה – ישראל.

פרופיילינג פירושו, קטלוג בני אדם על סמך מאפיינים גזעים, דתיים או חזותיים. בישראל, כוחות הביטחון עורכים מבדקים לאנשים בעלי חזות ערבית, לא מעט ערבים ישראלים התלוננו על הבדיקה המקיפה, ועל אי הסתפקות כוחות הביטחון בתעודת זהות. בעבר הוגשה עתירה נגד רשות שדות התעופה, על בדיקות מקיפות לערבים ישראלים, כך שגם אם לא נעים לאמר את זה, יש צדק מסוים בדברי טראמפ.

אומנם טראמפ עצמו הסתייג מהפרופיילינג, וטען כי יש לעשות שימוש רק על פי השכל הישר, מכל מקום תנועת ה-BDS קיבלה חתיכת דלק לקמפיין החרם נגד ישראל, ודווקא מהמעומד הרפובליקני.

הפרופיילינג אינו חוקי בארה"ב, וב-96 פסק ביהמ"ש העליון של ארה"ב, כי השימוש בפרופיילינג אינו חוקי. למעשה, אחרי ה-11 בספטמבר היו מקומות בהם ארה"ב חזרה לעשות שימוש בפרופיילינג, מה שחייב את משרד המשפטים האמריקאי  לפרסם הנחיות חדשות בנוגע לשימוש בפרופיילינג.

השארת תגובה