הכנסת דנה באלימות המשטרה נגד הילד בן ה-13

בעקבות האלימות המשטרתית יזמה חברת הכנסת סתיו שפיר דיון מיוחד בוועדת השקיפות בראשה עומדת שעסק בהתנהלות המשטרה ומח"ש • ביוזמת 'כל הזמן' השתתפו עדי ראייה לתקיפת הילד החרדי בן ה-13 בליל לג' בעומר בגבעת זאב

הדיון באלימות המשטרתית שהתקיים בוועדת השקיפות. נראה: עו"ד ישי שפר
הדיון באלימות המשטרתית שהתקיים בוועדת השקיפות. נראה: עו"ד ישי שפר

הבוקר התקיים דיון מיוחד בוועדת השקיפות של הכנסת בנושא שקיפות בטיפול במקרי אלימות משטרתית שכינסה יו"ר הוועדה ח"כ סתיו שפיר (המחנה הציוני). טרם הדיון הזמינה שפיר את הציבור למסור עדויות על מקרי אלימות שלא נפתרו ואי פרסום נתוני מח"ש בפני המתלוננים והציבור. לדיון הגיעו אזרחים נציגי הציבור החרדי שהגיעו בעקבות הפרסום הראשון בכל הזמן על הכאת ילד בן 13 במהלך ליל לג בעומר האחרון בגבעת זאב. כמו כן השתתפו נציגים מהגזר הערבי, יוצאי אתיופיה, שהם או בני משפחתם הותקפו לכאורה ללא צדק ולא הצליחו לקבל תשובות מהרשויות לגבי אופן הטיפול במקרים.

יו"ר הוועדה פתחה את הדיון: "בשנים האחרונות היינו עדים ליותר ויותר מקרים של אלימות משטרתית שהופנתה לכאורה ללא צדק כלפי קבוצות מוחלשות בציבור.  רובם המוחלט של שוטרות ושוטרי ישראל עושים עבודה מצוינת ואף סופגים לעתים ביקורת מוגזמת על עניינים שנמצאים מעבר לשליטתם, אך לצערי ישנם גם מקרים אחרים, שבהם נקטו שוטרים מסוימים בתוקפנות מיותרת ושלא בצדק כלפי אזרחים בישראל, כאשר בני אוכלוסיות מוחלשות סובלים במיוחד מהתופעה, וללא מענה. אני יודעת שישנו רצון במשטרה להתמודד בחומרה עם התופעה אך כדי להתמודד – נדרש מידע מהימן לגבי המצב הנוכחי, ושקיפות בפני המתלוננים ונציגי הציבור".

ועדת השקיפות הגישה מראש למח"ש ולמשטרה שאלות לגבי שקיפות הנתונים הקיימים לגבי תלונות והיקף טיפול כמו גם נהלים שהאזרחים צריכים להכיר כדי לעמוד על זכויותיהם, ושאינם מפורסמים – בניגוד לחוק – באתר המשטרה. הוועדה ביקשה גם מידע לגבי היקף ההכשרות שעוברים השוטרים לסובלנות לאוכלוסיות מיוחדות ומעקב אחר התכניות להכנסת מצלמות לתיעוד בזמן פעולה.

החלק הראשון של הדיון הוקדש לעדויות כשהראשונה שבהם הייתה של מרגריטה שולמן שסובלת מ-100% נכות ואשר סיפרה: "אני ובן הזוג שלי הותקפנו על ידי שוטרים שהכו אותנו עם פטישים בראש. אושפזתי בבית חולים ומאז יש לי כאבי ראש שמעולם לא עברו לי. הם טענו שהיה להם מידע על הסתרת סמים ברכב ולכן שברו את כולו, השוטרים לא מצאו כלום ואני הייתי צריכה לתקן אותו ב-14 אלף שקל. הגשתי תלונה ועד היום לא קיבלתי מהמשטרה שום תגובה"

חאלד אלג'אער, גמלאי מג"ב מרהט, שבנו סמי נהרג בינואר 2015 בפשיטה משטרתית סיפר: "אמרתי לשוטרים שהם הרגו את הבן שלי – הם אזקו אותי בידיים וברגליים. הרביצו לי מכות עם כל מה שבא להם. התחננתי בפניהם, צעקתי שיפסיקו, גם כשנפלתי המשיכו להכות. אני זוכר קריאות שלהם, 'חמאסניק', 'יא זבלים'. אחד דרך לי על הראש כשהתפתלתי מכאבים. אז לקחו אותי לברזילי והודיעו לי על מות בני. אני עדיין מאמין במערכת המשפטית, אני הפסדתי כסף, ולמח"ש לקח שנה להחליט לסגור את התיק מחוסר ראיות – כשיש קליע של שוטר בבן שלי – ואותו שוטר ממשיך את תפקידו כרגיל. אבל אני לא ויתרתי – ובג"צ חייב אותם לתת תשובה עד סוף מאי" חאלד הוסיף: " אני מתייסר כל יום כל דקה אני מתייסר כשאני רואה אותו על מדים. כל המשפחה בטיפול פסיכולוגי. כשהילד הקטן בן שש רואה שוטר הוא פשוט בורח ואני מתחיל לרדוף אחריו. השוטר שאמור לשמור על הילד שלי הרג אותו. אני יודע שהוא הרג אותו כי הוא בדואי – גם באתיופים מתעללים וגם בחרדים."

משה בר, יו"ר עמותת נכים למען נכים: "בני עבר זעזוע מוח כאשר שוטרים דרכו לו על הראש. הגשנו תלונה ומאז המשטרה מחפשת איך להנקם בו. בני הלום קרב, הוא בבעיה די רצינית ולמשטרה לא איכפת. הגשתי תלונה ואף אחד לא עשה עם זה כלום."

עו"ד ישי שפר שהיה עד ראיה בל"ג בעומר האחרון, במקרה בו שוטר הכה ילדים חרדים שערכו מדורת ל"ג בעומר סיפר: "הוא הכה ילד בן 13 ששוכב על הרצפה, ואז אזק אותו ולקח אותו למשטרה כביכול על הכאת שוטר. הבלש תפס את האמא שלו שרצתה לנסוע איתו בניידת, וזרק אותה על הרצפה. זה שוטר קהילתי שהתחיל את כל המהומה – הילד שלי בן השש היום מפחד משוטרים" יצויין כי שפר הגיע לדיון ביוזמת 'כל הזמן'. שפר הוסיף וסיפר בדיון כי הורי הילד ששהו אף הם בתחנת המשטרה לא שוחררו עד שהסכימו לחתום כי תקפו שוטר למרות שלא עשו זאת מעולם.

אבי ילאו, פעיל חברתי למען יוצאי אתיופיה סיפר אף הוא ואמר: "האצבע המאשימה מופנית כלפינו כשהיא צריכה להיות מופנית כלפי השוטרים. למה השוטר צריך להכיר את המנעדים והתרבות מהם אני בא? המשטרה היא החולה. אתם מחפשים להגיד שהאוכלוסיה היא בעייתית השוטרים הם הבעייתיים."

החלק השני של הדיון הוקדש לבירור נתונים מול מח"ש ומשטרת ישראל ובסופו תקפה יו"ר הוועדה את התנהלות המשטרה "כיצד נוכל לגשת לטפל בבעיה אם אין אפילו נתונים בסיסיים שמאפשרים לנו לבחון את הדברים? כיצד המשטרה מתחקרת את עצמה על מנת להשתפר, אם אין לכם נתונים? אני דורשת ממח"ש לייצר את המידע הדרוש, תשובתכם אינה מקובלת על הוועדה. כמו כן, על המשטרה להעביר לוועדה דו"ח מעקב על פרסום הנהלים – אזרחים חייבים לדעת מהן זכויותיהם מבלי לעבור מסלול מכשולים מתיש ולהיאלץ לשלם הון תועפות לעורכי דין – שערו בנפשכם את היקף התלונות שלא מוגשות ולא מטופלות במצב הקיים. אכיפה מוצלחת תלויה במידה רבה באמון. כדי שיתקיים אמון בסיסי בין המשטרה לאזרחים – יש לבער תופעות של אלימות שוטרים באופן אקטיבי. זו אחריות שלנו לגלות אפס סובלנות למקרים החריגים האלה שמאיימים להחתים את רוב השוטרים הטובים וההגונים במערכת."

במהלך הדיון נשא דברים גם חבר הכנסת אייכלר שאמר "לפני שבוע אירע מקרה בבית שמש, אברך שקיבל דו"ח. לא הפגנה ולא שום דבר. הוא התחנן לפני השוטר שאין לו כסף. השוטר האכזר מאוד נהנה מזה והתעלל בו. האזרח ענה לו מילה אחת: 'אלוקים ישלם לך'. אני לא יודע אם זה מותר על פי החוק או לא. אבל השוטר תפס אותו, ויש סרטון, והכה אותו מכות אכזריות כולל טייזר ואף אחד לא פצה פה. למה זה? לא בגלל שזה עבריין וזה שוטר, אלא בגלל שזה חרדי וזה אנטי חרדי, או בגלל שהוא התרגז על חרדי במקום אחר" יצויין כי לאחר האירוע בגבעת זאב פנו מספר כלי תקשורת לח"כ אייכלר לשם קבלת תגובה אך זו לא התקבלה עד עתה.

השארת תגובה