"מעולם לא התכוונו להקים להקה" • השושלת המוסיקלית

אברהם פריד הוא לא בעל המנגן היחיד שיצא ממשפחת פרידמן החב"דית • בני פרידמן, האחים שמולי ובנצי מרקוס – חברי להקת 'היום השמיני', אלי מרקוס, שמחה פרידמן וכמובן אברהם פריד עצמו • מה כל כך ייחודי במשפחה הזאת?

היום השמיני עם אברהם פריד ובני פרידמן
היום השמיני עם אברהם פריד ובני פרידמן

למעלה משלושים וחמש שנות עשייה מוסיקאלית מאחוריו. הוא הופיע באין ספור אירועים, הקליט עשרות אלבומים, והוא נחשב לגדול-הזמר במוסיקה החסידית. אבל הכישרון שלו, מסתבר, יצא מהגבולות שלו עצמו, והוא ניכר גם במשפחה המורחבת. כעת יכול אברהם פריד, לרוות נחת גם מהאחיינים שלו, שעושים חיל בעולם המוסיקה.

האחיינים הראשונים ברשימה, הם האחים שמולי ובנצי מרקוס. שניהם יחד מרכיבים את להקת "8day" (-היום השמיני), שהוקמה על ידם לפני כעשר שנים. את שם הלהקה – "היום השמיני" – בחרו שמולי ובנצי, כמשהו שמסמל את ה"למעלה מהטבע". מספר שמונה נחשב למעלה מהטבע, לעומת המספר שבע שמסמל את הטבע.

"ההתחלה הייתה בתקופת לימודינו בישיבה", נזכר בנצי. "עסקנו אז בכתיבת שירים ובנגינה. אני ניגנתי על גיטרה, ואחי, שמולי, כתב והלחין את השירים. את הנגינה על הגיטרה התחלתי בגיל 12. לא למדתי אצל מורה, לימדתי את עצמי, על גיטרה ישנה של אמא שלי.

"בחופשים, בשובנו הביתה מהישיבה, היינו נכנסים לאולפן ומקליטים את השירים שכתבנו. הזדמן לנו גם להופיע בקונצרטים מקומיים, ששלוחי חב"ד ערכו בקהילה שלהם".

מדוע הקמתם 'להקה', ולא קריירה עצמאית?

"מעולם לא התכוונו להקים להקה…", הם עונים כמעט במקהלה, "זה פשוט קרה. היינו יושבים יחד לכתוב שירים, בשביל הכיף. ובאמת נהנינו לכתוב ולפתח שירים ורעיונות יחד. ואיכשהו מצאנו את עצמנו מופיעים כ'להקה'".

כשאני שואל את שמולי ובנצי, מהו סגנון המוסיקה שלהם, האם הוא נחשב "חסידי"? הם מתקשים לענות בצורה ברורה, ובעצם מודים שהם לא יכולים להגדיר את המוסיקה שלהם כמוסיקה חסידית קלאסית. "כתיבת השירים שלנו יחד, הייתה בכוונה לעורר מחשבה והשראה, המבוססות על החינוך החסידי שלנו", מסכם שמולי.

יאללה יאללה יאלילי

את הלהקה הקימו שמולי ובנצי, כאמור, לפני כעשר שנים. אך הפריצה הגדולה שלהם הייתה ללא ספק עם הלהיט "יאללה יאללה יאלילי", שזכה להצלחה רבה בכל העולם. את המילים לשיר הזה כתב שמולי. "הרעיון של השיר", אומר שמולי, "הוא הביטוי לאחדות של כל היהודים מכל העולם!". השיר, כאמור, זכה להצלחה רבה. ולשאלתי, הם כלל לא ציפו שהוא יהפוך ללהיט גדול.

צמד האחים מרכוס, שמולי ובנצי, הם אחייניו של גדול הזמר אברהם פריד. ובשנים האחרונות הופיעו אתו כמה פעמים ביחד על במות שונות ברחבי העולם.

מה אתם יכולים לומר שקבלתם או למדתם מהדוד אברמ'ל?

"אוהו, הרבה מאד", אומר שמולי. "בראש ובראשונה הוא באמת מאמין שהמוזיקה שלו היא השליחות שלו. ואנחנו לומדים ממנו את הגישה המיוחדת הזו. תמיד יש לו מסר עם הרבה חום ואהבה עבור אחיו היהודים. הוא דוגמה מצויינת של ענווה ונדיבות. וכל זה למרות היותו הכוכב הגדול ביותר במוסיקה חסידית".

"עוד דבר חשוב שלמדנו ממנו", מוסיף בנצי, "היא המסירות שלו למקצוע שלו, הוא עובד מאוד קשה מאוד על המוזיקה והמוצר שלו, כדי שהקהל שמצפה לאלבומים שלו, יקבל את האלבומים הטובים ביותר והקונצרטים הטובים ביותר".
שמולי ובנצי עובדים כעת על הדיסק החדש שלהם. ואפשר להניח שהוא יהיה מקצועי ואיכותי, לא פחות מקודמיו.

כוכב שולחן השבת

האחיין הבא בתור – הוא בני פרידמן. בני (31), נולד וגדל במינסוטה, שם הוריו משמשים כשלוחי חב"ד. ובתור שכאלה, לא היו הרבה הזדמנויות לבני לשיר, בשונה מקהילות גדולות, בהם מתקיימים אירועים גדולים, חתונות וכו'.

"אבל היה לנו את שולחן-השבת!", אומר לי בני, כשהוא מנסה לשחזר מתי החל את דרכו בשירה. "יש לי גם דוד בשם אברמ'ל, והמוסיקה שלו תמיד הייתה מתנגנת בבית".

וכבר אז הרגשת שאתה גם יכול?

"זה תמיד היה בגדר חלום רחוק… אבל כשהייתי בישיבה, בפוסטוויל איווה, התחלתי להופיע ולשיר. בכל מוצאי שבת התקיים שם אירוע של 'מלווה מלכה' לכל תושבי העיר, ואני הייתי מופקד על השירה. אפשר לומר ששם הייתה ההתחלה של השירה המקצועית.
"במסגרת לימודיי בישיבות, למדתי שנה אחת בעיר הקודש צפת, ושם זכיתי לשמח חתן וכלה לראשונה בחיי. אז טעמתי את ההרגש המיוחד הזה, להיות המוביל של השמחה.

"לאחר כמה שנים, כשהייתי בקליפורניה, ביקש ממני הדוד שלי, ג'אש גורדון ע"ה, שאבוא לשיר ב'דינר' שלו 'Chabad of the valley'. זו הייתה הפעם הראשונה שביקשו ממני לבוא לשיר משהו רשמי ורציני. לא ריקודים, אלא בסגנון של הופעה".

לאחר מספר שנים של הופעות, בני פוגש מוסיקאי בשם עוזי קלמנסון ע"ה. עוזי שמע את שירתו של בני, והחליט שהוא "משקיע" בו. קרי, שם את הכסף להוצאת אלבומו הראשון.

"אני רואה בזה נס מן השמים", אומר בני בהתרגשות. "זה לא קורה לכל אחד. כל מי שחולם להיות זמר, זו המתנה הכי גדולה שהוא יכול לבקש לעצמו. זה מה שמאפשר את הכניסה אל תוך עולם המוסיקה".

קצת אחרי החתונה שלו, לפי כשבע שנים, הופיע הדיסק הראשון שלו. על ההפקה היו מופקדים אבי ניומארק ושרולי מאייר. חמשה שירים מתוך התקליט הזה הם מלחניו של איצי וולדנר, "אם כי לא חיפשנו דווקא שירים של מלחינים מפורסמים, אבל זה מה שיצא", אומר בני.
השיר דרכו התפרסם בני באופן משמעותי, הוא "יש תקווה". את השיר כתב (בעיקר את הפזמון) והלחין ארי גולדוואג, אחד מהסולנים המיתולוגיים של 'פרחי מיאמי', שגדל ונעשה לזמר ויוצר בזכות עצמו. באותה תקופה, עבד ארי גולדוואג עם אבי ניומארק, וזה האחרון ביקש מארי לכתוב שיר ישראלי עם מילים בעברית, עבור בני פרידמן.

מדוע רציתם דווקא שיר ישראלי ובעברית?

"זה היה בתקופה שהשיר 'מי שמאמין לא מפחד' היה מתנגן הרבה בחתונות של חרדים. וראינו שדבר כזה יכול לתפוס".

ואכן זה הצליח..

"ב"ה. ולא רק הצליח, אלא היום כולם עושים את זה, זה נהיה מודל לחיקוי. כולם עושים שיר דאנס עם מילים בעברית".

ובעצם, גם אתה חיקית את עצמך, כשביצעת את השיר בעברית – "תודה"…

"אכן, זה לחן שקיבלתי משרוליק גרין. יום אחד קיבלתי ממנו הודעה: 'אתה שומע דוגמאות?'. עניתי לו, 'וודאי!'. הוא שלח לי את המנגינה, ללא מילים. הניגון מצא חן בעיניי. וחשבתי, שכדאי לכתוב לו מילים בעברית. לקחתי את הניגון, ופניתי למרים ישראלי, שהיא זו שכתבה את רוב המילים לשיר 'יש תקווה', וביקשתי ממנה שתכתוב לי שיר על המנגינה הזאת. הייתה לי גם בקשה ספציפית, שהשיר יתבסס על המילה 'תודה'. ואכן היא כתבה את המילים בצורה נהדרת, כשעל המילים באנגלית אחראי שמולי מרקוס".

מה עומד על הפרק כעת?

"אני עובד על דיסק חדש…".

ה"יש תקווה" הבא כבר מוכן?

"אין ולא יהיה…", הוא אומר בחיוך, "אבל לשאלתך, השיר החדש ב'דאנס' – עם מילים בעברית – כבר מוכן".

לנו נשאר רק לחכות.

זמר החתונות מקראון הייטס

הבא בתור ברשימת האחיינים, הוא אלי מרקוס (28). אלי, הוא אחיהם הצעיר של שמולי ובנצי מרקוס. הוא זמר חתונות מצליח. וברזומה שלו, כבר מופיע תקליט איכותי ומשובח בשם "דוד המלך". רוב השירים בתקליט הם של יוסי גרין, תשעה שירים במספר. על העיבודים הופקד שי בכר.

כאמור, אלי הוא זמר חתונות מצליח. קרוב לעשר שנים הוא זוכה לשמח חתן וכלה, בעיקר באזור מגוריו – קראון-הייטס. בשונה מאחיו הגדולים, המוסיקה שהוא מבצע, היא מוסיקה חסידית קלאסית.
מתי הופעת לראשונה?

"האירוע הראשון שאני זוכר את עצמי שר – זה באפשערעניס (-תספורת) שלי…", הוא אומר בקריצה. "עמדתי אז על כיסא גבוה, ושרתי לכבוד המשפחה והאורחים. אבל לשאלתך, אני מתעסק עם שירה כל החיים, וקשה לי להצביע על הנקודה בה התחלתי".
אתה עובד כעת על דיסק חדש?

"אכן, בעז"ה. והפעם התקליט יכיל מחרוזות של שירי חתונה וריקודים. השירים לא יהיו חדשים, כמו בתקליט הראשון 'דוד המלך', אלא שירים שכבר קיימים במוסיקה החסידית. על המוסיקה והעיבוד הופקד יוני אליאב, העומד בראש הרכב תזמורת חתונות מהמצליחות בארץ".
כיצד השפיע הדוד אברמ'ל על השירה שלך?

"לקחתי ממנו המון!", הוא אומר בהערצה, "גדלנו על השירה שלו. אפשר לומר שהוא כמו מורה בשבילי. הסגנון שלו השפיע עלי בגדול, אין ספק בכלל".

הקשר הישראלי

אחיין נוסף של אברהם פריד, הוא שמחה פרידמן (32). במשך כמה שנים טובות הופיע שמחה כמוסיקאי ונגן, ובשנים האחרונות, החל גם להראות את כוחו בשירה, ובהצלחה רבה.

"כל פרק בחיים הרגשתי קשור למוסיקה", הוא אומר, ונזכר בילדות שלו: "הייתי מלחין שירים, הקמתי מקהלה בעיר הולדתי – צפת. עם שירים מקוריים שלי. ואני מאמין שאם זה היה בימינו, בעידן התקשורת המפותחת, הייתי מתפרסם כילד פלא וכוכב. אבל הופעתי בצפת. הייתי הילד הצפתי הכוכב. העניין המוסיקאלי תמיד היה שם. אמנם לא למדתי באופן מסודר, אך עם הזמן צברתי ניסיון".

ובשלב מתקדם יותר, אתה מקים תזמורת…

"זה היה כבר בגיל מבוגר יותר. הבחנתי שהקול שלי הוא בסגנון יותר רדיופוני, וחשבתי לעצמי 'זמר, כבר לא אהיה…', אז לפחות אשקיע בנגינה. במקביל המשכתי גם להלחין שירים.

"בתקופה שלאחר נישואיי, לקחתי ברצינות יותר את העניין של הנגינה, והקמתי תזמורת בשם 'שמש', שהשתנתה לאחר מכן לשם 'שמחה'. קוריוז קטן: החלפנו את השם מ'שמש' ל'שמחה', בעקבות תלונה של אדם שיש לו הרכב תזמורת לא דתי בשם 'שמש', והוא טען שאנשים מתקשרים אליו וסבורים שמדובר בתזמורת חסידית…".

בתקופה שלפני חתונתו, נסע שמחה כנהוג בחסידות חב"ד, לחצר הרבי מליובאוויטש. שם הוא פוגש את בן-דודו – בני פרידמן. בני היה אז בעיצומה של העבודה על התקליט הראשון שלו. שמחה הלחין עבורו את השיר 'המרחם'. "זה לי עשה לי טוב בלב", נזכר שמחה.
בינתיים אתה עוסק בנגינה ובהלחנה. מתי אם כן, מתחילה קריירת הסולו?

"זה באמת סיפור מיוחד", אומר שמחה. "באחד האירועים שלי עם תזמורת החתונות, הייתי אמור לנגן ולהופיע יחד עם הזמר נמואל הרוש. באותו ערב, הגיע נמואל לחתונה עם 40 מעלות חום. למרות שהוא לא הרגיש טוב, החתן לא ויתר עליו – והוא הגיע. הוא אמנם שר, אבל ביקש ממני שאעזור לו בשירה. ומאז חשבתי שאולי אוכל להצליח גם בשירה. התחלתי להשקיע בזה. למדתי פיתוח קול בבית-הספר 'מזמור', בהנהלת דניאל זמיר. אגב, בעקבות הקשר שלי עם דניאל, הוא כתב והלחין שיר עבורי, שייצא בקרוב בעז"ה".

שמחה הוציא כבר כמה סינגלים, והוא בדרך לתקליט הראשון שלו. "זה לוקח זמן", מסביר שמחה, "אין לי איזה מפיק או יחצן ששם לי מאה אלף ש"ח לדיסק. הכל מהכסף שלי, לאט, בקצב שלי. עבודה קשה, אך מאוד כיפית".

ספר לי על הקשר שלך עם הדוד אברמ'ל.

"קשר מצויין, ב"ה! מבין משפחתנו המורחבת, אנחנו המשפחה היחידה המתגוררת בארץ. כל השאר – חוצניקים. אבי שי' היחיד שהגיע בשליחות לארץ בשנת תשל"ו. תמיד היה לנו את החסך הזה של סבא סבתא, דודים ובני דודים. והדוד אברמ'ל – גם בגלל שהוא מדבר טוב עברית, וגם בגלל התקשורת שהתקדמה מאוד בשנים האחרונות – אנחנו מצליחים לשמור על קשר טוב. ובהקשר המוסיקאלי, הוא מפרגן מאוד.

"למשל, לאחרונה הלחנתי שיר לכבוד שמחת הברית של בני מוישלה שי'. ראיתי בזה בסה"כ עוד שיר, ולא משהו מיוחד. שלחתי את זה לאברמ'ל, והוא אמר 'וואו, איזה שיר מדהים, אתה חייב להקליט אותו ולהכניס אותו לאלבום!'. אמרתי טוב, מעולה! אין כמעט שירים על ברית. וזה ייכנס גם לאלבום בעז"ה".

גאוות הדוד

הדור השני במשפחת פרידמן, מוכשר ומקצועי מאוד בתחום המוסיקאלי ובשירה. ובעיקר, חדורים הם בתחושת השליחות, של "לשמח ולעודד את עם ישראל", בדיוק כפי שעשה ועושה זאת עשרות בשנים, גדול הזמר החסידי – אברהם פריד.
"אני גאה בהם", אומר לי אברהם פריד בראיון למוסף החג. "הם התחילו לא לפני הרבה זמן, וכבר הצליחו להיכנס חזק לשוק, להיות בטופ של הטופ. זה לא פשוט היום. הם גם עושים עבודה חשובה בעיקר היום שהמוזיקה חשובה לנוער וגם למבוגרים, עם כל מה שעובר על עם ישראל, הם מחזקים ומעודדים את עם ישראל, וזו אחריות גדולה".

היו לך חששות, האם יצליחו או לא?

"לא חששתי. ידעתי שהם מוכשרים, והם בס"ד יצליחו. ואכן זה בדיוק מה שקרה וקורה, ואני רק מאחל להם שימשיכו מעלה מעלה לחזק ולעודד את עם ישראל".

להקת היום השמיני, שמולי ובנצי מרקוס, מה דעתך עליהם?

"'היום השמיני' הם פשוט גאונים! לא מחקים אף אחד, הם פשוט המציאו משהו חדש. מסרים חשובים מעולמה של החסידות, מוגשים על ידם בטוב טעם. ובסגנון ובסטייל המיוחד שלהם, הם מצליחים לקרב הרבה צעירים ונוער. הסגנון שלהם הוא חידוש שהצליח מאוד! אז מגיע להם בראש ובראשונה את הקרדיט, ואני מאחל להם שיצליחו דרך המוזיקה שלהם לקרב יהודים אל אבינו שבשמים".

הבא בתור, הוא בני פרידמן..

"כן, בני, הוא מצליח עכשיו בגדול! הוא הצליח להיכנס ולסחוף את השוק היותר צעיר, דרך הדיסקים והשירים שלו. הסטייל שלו הוא סטייל שיש בשוק החסידי, ובכל זאת, הוא הצליח לבלוט עם שירים גדולים כמו 'יש תקוה' ו'תודה'. הוא מאוד מקצועי ורציני, ולפי מה שידוע לי, הוא מאוד עסוק ומצליח".

אלי מרקוס, הוא האח הצעיר של "היום השמיני", וגם הוא נכנס לעולם המוסיקה…

"אלי הוא בסטייל אחר. הוא לא חיפש שירים לשם ה'גימיק', הוא רצה שירים רציניים עם עומק. יוסי גרין הלחין לו את מירב השירים באלבום שלו. מה שאומר שהסגנון של האלבום איכותי ומקצועי. אני יודע שיש לו חבר'ה טובים שהוא עובד איתם, שמבינים מה הוא רוצה לעשות, ואני בטוח שיש לו עוד הרבה מה לתת בעולם המוזיקה, הוא בהחלט מוכשר מאוד!".

והאחיין מארץ ישראל, שמחה פרידמן…

"שמחהל'ה… מביא את השמחה, כשמו כן הוא! יש לו צבע אחר, והוא מצליח לעשות שמח. בימים אלו הוא עובד על הדיסק הראשון שלו, ויהיה מאוד מעניין לשמוע אותו".

השארת תגובה