משרד החקלאות: להימנע מגיזום עצי דקל לטובת סכך לסוכה

משרד החקלאות ופיתוח הכפר קורא לציבור להימנע מגיזום עצי דקל לטובת סכך לסוכה בשל חשש להתרבות מזיק התוקף את העצים ■ הרשויות המקומיות וקק"ל מחלקים סכך חינם לכל דורש

חדקונית מגיחה מפקעת גולם. צילום: שמעון ביטון
חדקונית מגיחה מפקעת גולם. צילום: שמעון ביטון

בעבר התריע משרד החקלאות ופיתוח הכפר כי ישנן ערים בישראל בהן סכנה ממשית לנפילת עצים על עוברים ושבים בשל מזיק בשם חדקונית הדקל האדומה, האוכל את העץ מבפנים, עד שהוא נרקב וקורס. מזיק זה תוקף בעיקר עצי דקל, הנפוצים במיוחד ברחובות הערים השונות. בימים שבין יום כיפור לסוכות נהוג לגזום עצי דקל בכדי לספק סכך לסוכה. חדקונית הדקל נמשכת לעצים גזומים, גיזום לא מבוקר עלול להביא למתקפת החדקונית על העצים שנגזמו, וכתוצאה מכך לנפילת העץ.

המשרד קורא לציבור להימנע מגיזום עצי דקל, יצוין, כי רשויות מקומיות רבות ברחבי הארץ, כמו גם קק"ל מחלקים סכך לכל דורש חינם על פי מידע המתפרסם ברשות המקומית.

החיפושית הינה מין פולש שהגיע לארץ מהמזרח הרחוק. המדובר בחיפושית חומה עם חדק מוארך ובולט באורך 3.5 ס"מ לערך, הנחשבת לאחד המזיקים הקשים של עצי הדקל. נקבת החדקונית נוחתת על צמרת הדקל, מכרסמת את אחת מכפותיו ויורדת לקודקוד הצמיחה, שם תטיל כמה מאות ביצים, מהם יבקעו הזחלים אשר יכרסמו את ליבת העץ עד לכדי השמדה, ריקבון וקריסת העץ.

מקורה של החיפושית בדרום מזרח אסיה, משם התפשטה למרבית אזורי גידול דקל התמר ודקלי הנוי במדינות המזרח התיכון ואגן הים התיכון, בעיקר על ידי האדם בשל העברת חומר צמחי נגוע.

כיצד כל אחד מאתנו יכול לזהות עץ נגוע? עצי דקל נחשבים כעצים סימטריים מאוד. כותרת של עץ נגוע נטויה על צידה, ולמעשה נפגעת הסימטריות הייחודית של הדקל. סימן בולט הוא התייבשות כותרת העץ. עץ פגוע קשות או מת ייראה כסתור ולא מסורק, ענפיו שמוטים על הקרקע כמו מטרייה סגורה. בעץ שהחל להיפגע ייראו כפות דקל שמוטות, כרסום בבסיס הכפות, ולעיתים פקעות גולם בבסיס הכפות.

איך מטפלים? ניתן להציל את העצים בטיפול נקודתי יעיל במסגרתו מרססים את קודקוד העץ בנקודת מוצאן של כפות התמרים. הרשויות המקומיות, במסגרת הטיפול בעצי העיר, אמונות גם על הטיפול המניעתי בחדקונית.

השארת תגובה