זהירות: מהו וירוס ה'זיקה' ואיך ניתן להישמר מפניו?

הנגיף שפוגע בעיקר בעוברים מתפשט בברזיל מעורר בהלה • בחודש ינואר 2016 דווח על 3 מקרים בארצות הברית של הידבקות‏ ועל מקרה אחד בישראל • משרד הבריאות והמנהל הרפואי של 'טרם למטייל' מסבירים ומזהירים

בשבוע האחרון מתפשט במהירות בעולם וירוס מסוכן בשם 'זיקה' אשר מכניס את תושבי העולם לחשש ממשי מהידבקות לאחרונה. איגוד הבריאות העולמי הכריז על התפשטות של המחלה כמצב חירום של בריאות הציבור. ד"ר חן קולינס המנהל הרפואי של 'טרם למטייל' עושה סדר בדברים.

במסיבת עיתונאים מיוחדת, הכריזה מנכ"לית ארגון הבריאות העולמי כי התקבלו המלצות הוועדה המיוחדת ויש צורך בתגובה בינלאומית מתואמת להתפרצות המרוכזת בדרום אמריקה ובמרכזה.

מחלת הזיקה מועברת בעקיצת יתוש ומתבטאת בתסמינים דמויי שפעת, ולעתים עלולה לגרום לסיבוכים. בתוך כך קיימים מספר דיווחים על מקרים שבהם הועבר הזיהום סביב הלידה ובעירוי דם מזוהם.

"מחלת נגיף הזיקה היא מחלה המועברת בעיקר על ידי עקיצת יתושים ומתבטאת בחום, פריחה, כאבי פרקים ואודם בעיניים". אומרים במשרד הבריאות ומסבירים, "במקרים נדירים, תיתכן הופעה של סיבוכים נוירולוגיים כגון Guillain-Barre syndrome. בנוסף, קיים חשש כי הדבקה במחלה זו בזמן הריון עלול לגרום למומים נוירולוגיים קשים, כולל מיקרוצפליה (microcephaly) של העובר".

זיקה הוא וירוס ממשפחת פלאוויווירידה שמועבר על ידי יתושי אדס. בקרב בני אדם הנגיף עלול לגרום לקדחת זיקה, עם מאפיינים דומים לדלקת המוח היפנית, קדחת דנגי, קדחת צהובה וקדחת מערב הנילוס.

לדברי ד"ר קולינס ההדבקה של הוירוס מתבצעת באמצעות עקיצת יתוש בשם אידיס אגיפטי (Aedes egyptii). בנוסף, קיימת אפשרות של הדבקה במגע ודווח על מקרה של זיקה אצל תייר אוסטרלי לאחר נשיכה מקוף.

היכן זה כבר התגלה עד כה?

עד היום הווירוס דווח מ- 28 מדינות בעולם בעיקר במרכז ודרום אמריקה. יש גם דיווחים במדינות אחרות בקרב מטיילים שנדבקו במהלך טיולים. בעבר היו מגיפות של הוירוס באפריקה ובאסיה.

ד"ר חן קולינס, מנהל 'טרם למטייל'
ד"ר חן קולינס, מנהל 'טרם למטייל'

האם יש דרך להתחסן מפני הוירוס?

לצערנו אין חיסון, כעת עמלים על פיתוח חיסון.

מי צריך להיזהר? 

כולם. אבל בעיקר נשים הרות. מומלץ להימנע מעקיצות יתושים בעזרת תכשירי דוחה יתושים וללבוש בגדים עם שרוולים ארוכים בשעות הערב ולישון בחדרים עם רשתות על החלונות. משרד הבריאות וה-CDC בארה"ב ממליץ לנשים הרות לשקול לדחות כל נסיעה שאינה חיונית לאזורים הנגועים.

מה התסמינים שמאפיינים?

הוירוס גורם לחום גבוה, פריחה, כאבים בפרקים, כאבי ראש ואודם בעיניים. ברוב המקרים מדובר במחלה קלה אך במקרים נדירים יש סיבוכים נוירולוגים. דווחו מקרים רבים של תינוקות שנולדו עם ראש קטן (מיקרוצפליה) לאמהות שנדבקו בוירוס הנ"ל ומניחים שיש קשר. עדיין לא ברור מה מידת הנזק ההתפתחותי שיגרם לתינוקות אלו.

הסימפטומים של הוירוס אינם ספציפיים, יש גם מחלות אחרות שעוברות דרך היתוש כמו קדחת הדנגי, מלריה ודלקת המוח היפנית עם סימפטומים דומים. חשוב שאדם שמפתח סמפטומים לאחר ביקור באזור נגוע וחושש להדבקה, יפנה לרופא כדי לבצע בדיקה דם על מנת לקבל טיפול בהתאם.

יש טיפול למי שחלילה נפגע?

אין טיפול תרופתי ספציפי לזיקה. צריך לתת טיפול תמיכתי לסימפטומים הנלווים. לדוגמה במצב של התייבשות יש לתת נוזלים ותרופות להורדת חום והגוף יתגבר על הוירוס כמו כל וירוס אחר.

השארת תגובה