התימנים והחבדניקי"ם צדקו • ספר התורה העתיק בעולם

האם זהו אכן ספר התורה (השלם) העתיק ביותר בעולם? • התגלית המרעישה: החוקרים 'מאשרים' את ההלכה השנויה במחלוקת מזה מאות שנה, "הריי"צ מליובאויטש צדק" • ולאן נעלמה ספר התורה של המהר"ם מרוטנבורג?

אותיות ספר התורה העתיק בעולם
אותיות ספר התורה העתיק בעולם

ספר תורה אשכנזי 'שלם' שנתגלה בארצות הברית לפני כחצי שנה מוגדר "ספר התורה העתיק בעולם". זאת, לאחר בדיקת פחמן שעבר ספר התורה על ידי ד"ר הונג וואנג קבע כי גילו מעל לשמונה מאות שנה. עם זאת, מעריכים המומחים כי קיימים לכל היותר עוד אחד או שניים כמותו.

ספר התורה המדובר נמכר לפני כחודש וחצי במכירה פומבית שהתקיימה בסותבי'ס בניו יורק. קודם למכירתו פנו בעלי הספר לד"ר יוסי פרץ, ראש ההתמחות ללשון העברית במכללת אורות ישראל, וביקשוהו לתאר את האספר, לאור מחקרו בו בדק 240 כתבי יד אשכנזיים מימי הביניים.

מסתבר שלד"ר פרץ אכן היה מה לחדש, הפעם באחד הויכוחים ההלכתיים המתנהלים מזה מאות שנים, בשאלה כיצד יש לכתוב בדברים כ"ג פסוק ב': "לא יבוא פצוע דכא", את המילה 'דכא' בא' או בה'?

בספרי התורה שלנו כיום, הן הספרדים והן האשכנזים כתוב דכה, ואילו בספרי התורה התימניים כתוב דכא. גם בספרי התורה של חב"ד, כך על פי הוראת אדמו"ר הזקן, נכתבה המילה דכא באל"ף, וזו הוראה שמדריכה את החסידים זה למעלה ממאתיים שנה. מאז תרו אנשי חב"ד אחר כל פיסת מידע שעשויה לתמוך במסורתם.

והנה בספר התורה העתיק שלפנינו, נכתבה התיבה דכא באל"ף, בכתב ידו של הסופר ובאופן ברור ביותר. עדות זו יכולה אפוא להוות תנא דמסייע למסורת חסידי חב"ד.

עם זאת, טוענים בחב"ד כי לא מדובר בספר התורה העתיק ביותר. לדבריהם, העיד הריי"צ מליובאויטש על קיומו של ספר עתיק יותר שלפי הקבלה נכתבה על ידי המהר"ם מרוטנבורג ומשם מקור ההגדרה "דכא" עם אל'ף.

בעדותו כותב הריי"צ: "בפראג יש ספר תורה שקבלה בידם שהגיה עזרא הסופר, אין קורין בו אלא בשמחת תורה וגוללין אותו תמיד בפרשת שמע. כשהייתי בפראג בשנת תרס"ח ראיתיו וכתוב בו "דכא" באל"ף. כן כשהייתי בוארמס בשנת תרס"ז ראיתי שם ספר תורה אשר מקובל בידם שכתבו מהר"ם מרוטנבורג וגם בו כתוב "דכא" באל"ף. ועיין בשארית יהודא (יורה דעה סימן ט"ז) ודברי נחמיה (יורה דעה סימן כ"ב). ובספר משנת אברהם (סימן ל"ב) מציין כמה ספרים הדנים בזה".

4 תגובות
  1. כתבה מרתקת, אם יש לכם ספרים עתיקים, יש מצב שהם שווים כסף. חפשו בגוגל ספרים עתיקים יוסף האוסף ובידקו כמה הם שווים.

  2. הוראתו של הרי"צ נשארת בגדר פסק הלכה לחסידיו אך לא הפך למסורת.
    סליחה על החפירות.

  3. אם הספר תורה נכתב לפני למעלה משלימה מאות שנה, אם כן קדמה כתיבתו לכתיבת הספר תורה ע״י מהר״ם מרוטנבורג שפטר לפני קרוב לשבע מאות שנה

  4. שנפטר

השארת תגובה